خبرگزاری کار ایران

مهرعلیزاده در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

آسیب‌شناسی عملکرد شورای‌عالی اصلاح‌طلبان/ احتمال حمایت اصولگرایان سنتی از روحانی

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری تاکید کرد: یکشنبه آینده جلسه دوم شورای عالی با ترکیب جدید برگزار می‌شود که در ابتدا آیین نامه تصویب می‌شود و بعد از آن بحث‌های انتخاباتی را دنبال خواهیم کرد.

محسن مهرعلیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در مورد ترکیب جدید شورای‌عالی سیاست‌گذاری عنوان کرد: ترکیب شورای‌عالی این‌بار خیلی مناسب‌تر از گذشته است. اما به نظر من بیشتر از ترکیب باید به ماهیت آن برای ایجاد هماهنگی بیشتر بین گروه‌ها و احزاب و اشخاص ذی‌نفوذ توجه کرد.

او افزود: ما تجربه خوبی را با این سازوکار در انتخابات گذشته داشتیم. برای همین از‌‌ همان تجربه در انتخابات آینده هم استفاده خواهد شد. در عین حال چون از بعد ساختار و ترکیب نقص‌هایی را در گذشته داشتیم، امیدواریم که این بار با رفع برخی نواقص بتوانیم در برگزاری یک انتخابات پرشور موثر باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: اصل بر این بود که شخصیت‌های ملی و اثرگذار در ترکیب باشند و می‌خواستیم نسبتی بین نماینده‌های احزاب عضو شورای هماهنگی و اشخاص اثرگذار وجود داشته باشد. سه نفری که به این ترکیب اضافه شدند، هر سه از شخصیت‌های اثرگذاری هستند که به نظر می‌رسد حضور آن‌ها در مقایسه با گذشته می‌تواند موثر‌تر باشد.

او ادامه داد: در سه یا چهار ماه گذشته بررسی دقیقی برای آسیب‌شناسی نواقص موجود انجام شد و تقریبا در همه ابعاد ارزیابی‌ها مثبت بود. این بررسی‌ها نشان داد نقش استان‌ها و ارتباط مرکز با استان‌ها آنچنان که دلمان می‌خواست ایده‌آل نبود. در تهران نقش احزاب و شخصیت‌ها خوب بود اما ارتباط استان‌ها با تهران مقداری ضعف داشت. شاید بخشی از آن به دلیل فاصله مکانی بود و بخشی برای این بود که هنوز نیروهای استانی به شکل سیستماتیک شناسایی نشده بودند. امیدواریم این مشکل در این انتخابات برطرف شود.

بازنگری در آیین‌نامه شورای عالی اصلاح‌طلبان

مهرعلیزاده در پاسخ به این سوال که آیا تمرکز شورای عالی سیاست‌گذاری در این دوره بر انتخابات شوراهاست، گفت: اینطور نیست که شورای عالی سیاست‌گذاری بخواهد همه وقت خود را برای انتخابات شورا‌ها بگذارد ولی به شکل طبیعی چون تقریبا وضعیت انتخابات ریاست جمهوری مشخص است و در سطح ملی است و روی یک نفر کار خواهد شد، میزان کار آن در مقایسه با انتخابات شورا‌ها کمتر است. شورای عالی سیاست‌گذاری در رابطه با انتخابات شورا‌ها باید بازنگری مختصری در آیین‌نامه اجرایی خود داشته باشد.

آسیب‌شناسی عملکرد شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان

او گفت: ما سازو کار شورای عالی سیاست‌گذاری را کاملا موثر و خوب می‌دانیم. اما قطعا کارآن هم بی‌نقص نیست. برای همین هم عملکرد گذشته شورا کاملا آسیب‌شناسی شده و الان تلاش می‌کنیم برآیند تصمیمات به گونه‌ای باشد که در ‌‌نهایت مشکلات پس از انتخابات شوراهای دوره قبل و مجلس دوره اخیر تکرار نشود. همه این‌ها جزو کارهایی است که باید انجام دهیم.

جلسه بعدی شورا؛ یکشنبه آینده

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان تاکید کرد: ترکیب شورا تازه مشخص شده و یکشنبه آینده جلسه دوم شورای عالی با ترکیب جدید برگزار می‌شود که در ابتدا آیین نامه تصویب می‌شود و بعد از آن بحث‌های انتخاباتی را دنبال خواهیم کرد. فکر نمی‌کنم در این میان مشکل خاصی وجود داشته باشد.

احتمال حمایت اصولگرایان سنتی از روحانی

او در مورد شرایط روحانی برای انتخابات دوره آینده یادآور شد: وضعیت روحانی از دوره قبل بهتر است. اما فکر می‌کنم اصولگرایان گزینه‌ای غیر از روحانی را انتخاب می‌کنند. اگرچه اصولگرایان سنتی ممکن است حمایت از روحانی را در دستور کار داشته باشند.

مهرعلیزاده در مورد گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات آینده گفت: آنطور که می‌بینیم جلیلی در حد دوره قبل برای این انتخابات خود را آماده می‌کند. قالیباف هم در این عرصه معمولا آمادگی دارد. حتی شنیده‌ام قبل از منع احمدی‌نژاد در محافل دوستانه خود اعلام آمادگی کرده بود. آقای فتاح هم به عنوان یک گزینه جدی این روز‌ها مطرح است.

احتمال معرفی ۳ یا ۴ اصولگرا برای انتخابات ریاست‌جمهوری

او افزود: در مجموع به نظر می‌رسد در جریان اصولگرا در معرفی اولیه ۸ نفر مطرح می‌شوند بعد هم به ۳ یا ۴ نفر خواهند رسید. البته این بار کار اصولگرایان مشکل‌تر خواهد بود چون در دوره گذشته چهره‌های شاخص بیشتری داشتند و وضعیت همه کاندیدا‌ها در ابتدا برابر بود اما در این دوره اینطور نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد نقش تحزب در فعالیت شورای عالی سیاست‌گذاری و انتقادهایی که به آن وارد شده، عنوان کرد: شورای هماهنگی به عنوان یک جبهه فعالیت خود را انجام می‌دهد. متاسفانه در کشور ما هنوز احزاب آن وزن لازم را پیدا نکردند که بتوانند به تنهایی یا با ائتلاف یک یا دو حزب دیگر موثر باشند. برای همین به صورت منطقی به این نتیجه رسیدیم به شکل جبهه‌ای کار کنیم در این مقطع این جبهه فراگیر‌تر شده و اشخاص اثرگذار هم در آن حضور دارند. نمی‌توان یک جبهه برای اشخاص ذی‌نفوذ و یک جبهه دیگر برای احزاب درست کرد این کار تحزب را از بین نمی‌برد بلکه ضمن تقویت تحزب کمک اشخاص ملی را به نیروی این احزاب اضافه می‌کند.

تشکیل مجدد کمیته استان‌ها

مهرعلیزاده در پایان در پاسخ به این سوال که آیا باز هم در تبریز برای شورای عالی سیاست‌گذاری اقدامات حمایتی خواهد داشت، گفت: احتمالا باز هم کمیته امور استان‌ها تشکیل می‌شود و به احتمال زیاد من هم در مناطق آذربایجان فعالیت بیشتری خواهم داشت.

کد خبر : ۴۱۸۰۶۱