خبرگزاری کار ایران

در دیدار لاریجانی با وزیر دادگستری برزیل مطرح شد؛

ایران می‌تواند به شریک مهم برزیل در منطقه تبدیل شود

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان که برای انجام گفت‌وگوهای حقوق بشری و قضایی در راس هیاتی در برزیل به سر می‌برد، با وزیر دادگستری این کشور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد حقوق بشر، دکتر لاریجانی در این دیدار با اشاره به برگزاری اولین دور از گفت‌وگوهای حقوق بشری در نیمه اول سال ۲۰۱۷ در تهران، ابراز امیدواری کرد که این دیدار توسعه روابط دو کشور به‌ویژه در حوزه حقوق بشری و قضایی را تسهیل کند.

مشاور عالی امور بین الملل رییس قوه قضاییه با اشاره به حجم روابط تجاری مناسب موجود و ضرورت تلاش برای افزایش آن، نقش دستگاه‌های قضایی در حمایت و توسعه روابط از جمله تجاری را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد تا موافقتنامه‌های همکاری قضایی فیمابین دو کشور که در حال مذاکره هستند، هرچه سریع‌تر نهایی شوند.

لاریجانی همچنین سازوکارهای دولتی و غیردولتی حمایت و ارتقای حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه ستاد حقوق بشر را تشریح و توجه به حقوق بشر در کشور را نهادینه خواند.

در این دیدار، خدائیان معاون حقوقی قوه قضاییه نیز درخصوص ساختار نظام قضایی ایران و اصول حاکم بر آن توضیحاتی را ارایه و از جمله به جایگاه و اختیارات نظام قضایی ایران طبق قانون اساسی، وظایف نظارتی و قضاوتی قوه قضاییه، اصول حاکم بر دادرسی و استقلال قوه قضاییه و قضات اشاره کرد.

وزیر دادگستری برزیل نیز با ابراز خرسندی از سفر هیات حقوق بشری و قضایی ایران به این کشور و تشریح وظایف و اختیارات این وزارتخانه از جمله در حوزه‌های همکاری بین المللی، مبارزه با پولشویی و مواد مخدر، از همکاری‌ها و تبادل تجربیات دو کشور در این حوزه‌ها به‌ویژه حوزه قضایی و حقوق بشر استقبال کرد و گفت: با کشورهای بسیاری در حال همکاری هستیم و امیدوارم با نهایی شدن فوری‌تر موافقتنامه‌های همکاری قضایی میان ایران و برزیل با ایران نیز همکاری‌های خود را آغاز کنیم.

 وی با اظهار اینکه وزارت دادگستری نیز از تلاش‌ها برای افزایش سطح تعاملات تجاری دو کشور حمایت می‌کند، ابراز علاقمندی کرد که ایران به شریک مهم برزیل در منطقه تبدیل شود.

وزیر دادگستری برزیل همچنین پیشنهاد داد تا دستگاه‌های پلیس دو کشور نیز با یکدیگر همکاری داشته باشند.

لازم به توضیح است در این دیدار دبیر کمیسیون حقوق بشر برزیل، سفیر جدید این کشور در تهران، سفیر ایران در برزیل و معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر نیز حضور داشتند.

کد خبر : ۴۱۷۲۰۶