خبرگزاری کار ایران

محمدرضا باهنر:

رایزنی سیاسی با اصلاح‌طلبان نداشته‌ایم/ نیامدن احمدی‌نژاد به نفع کشور است

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه نیامدن احمدی‌نژاد در صحنه انتخابات تاثیر مختلفی دارد، اظهار داشت: او در جریان اصولگرا مخالفان و موافقان جدی داشت و روشن بود که اگر در صحنه باشد اختلافات درون اصولگرایان زیاد می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمدرضا باهنر در نشست خبری صبح امروز و در پاسخ به سوالی درباره منع محموداحمدی‌نژاد از حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: نیامدن آقای احمدی‌نژاد به نفع مملکت است و هر کس در کشور زندگی می‌کند از این اتفاق سود خواهد برد.

وی ادامه داد: شاید به خاطر همین مصلحت بود که مقام معظم رهبری به او توصیه کردند در انتخابات شرکت نکند، البته این مساله امر و نهی نبود بلکه نظری مشورتی و مصلحت اندیشی بود که بعد از علنی شدن این خبر آقای احمدی‌نژاد هم نامه‌ای نوشت و اعلام کرد قصد ورود به انتخابات را ندارد.

نیامدن احمدی‌نژاد در صحنه انتخابات تاثیر مختلفی دارد

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه نیامدن احمدی‌نژاد در صحنه انتخابات تاثیر مختلفی دارد، اظهار داشت: او در جریان اصولگرا مخالفان و موافقان جدی داشت و روشن بود که اگر در صحنه باشد اختلافات درون اصولگرایان زیاد می‌شود و دست کم نمی‌توان این اختلافات را از بین برد. از طرفی هم احمدی‌نژاد می‌تواند آرای روحانی را با شعار‌ها و برنامه‌های گذشته و شعارهای جدید خود از بین ببرد.

باهنر با بیان اینکه فعالان سیاسی باید برنامه‌های خود را منهای احمدی‌نژاد تنظیم کنند، تصریح کرد: یک وضعیت این است که احمدی‌نژاد کلا سکوت کند یا اینکه گرایش‌ها را به سمتی ببرد و از کسی حمایت کند. البته اگر از کسی هم حمایت کند نمی‌تواند همه آرای خود را به فرد دیگری منتقل کند. فکر می‌کنم نیامدن احمدی‌نژاد روی هر دو جناح تاثیر می‌گذارد اما نمی‌توان گفت کدام جناح در این مساله برد کرده و کدام جناح باخته است.

روحانی را هم برای حمایت کردن بررسی می‌کنیم

وی در خصوص احتمال حمایت از اصولگرایان از روحانی خاطرنشان کرد: ما با کسی سلبی برخورد نمی‌کنیم و آقای روحانی را هم بررسی می‌کنیم. قرار نیست در انتخابات جنگی در بگیرد. ما در مقابل کسی کاندیدا نمی‌گذاریم اما قاعدتا در مقابل کاندیدای اصلاح‌طلبان حتما کاندیدا معرفی می‌کنیم.

اصلاح‌طلبان از روحانی عبور نمی‌کنند

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه تکلیف اصلاح‌طلبان مشخص است و آن‌ها از روحانی عبور نمی‌کنند، یادآور شد: انتخابات قرار نیست یک جنگ باشد بلکه یک رقابت با طراوت، شاداب و سالم خواهد بود و نه یک مقابله منفی. اینکه تصور کنیم در انتخابات تنها یک کاندیدا باشد که همه جناح‌ها روی آن توافق کنند، درست نیست.

باهنر با اشاره به اینکه در جناح اصولگرایان رایزنی برای انتخاب کاندیدا شروع شده است، ابراز داشت: دامنه بررسی‌هایمان وسیع است اما هنوز به یک کاندیدای معین نرسیده‌ایم. متاسفانه انتخابات ما معمولا در یک فضای هیجانی شکل و در دو ماه آخر اوج می‌گیرد. پس هنوز زود است که به نقطه ثبات برسیم.

وی افزود: ما شوخی و جدی گفته‌ایم که ۳۰ نفر یا ۱۰ نفر را بررسی می‌کنیم، البته این تحلیل شخصی من است که حضور بعضی از کاندیدا‌ها پیش از این آمده‌اند دیگر مطلوب نیست و باید احساس تکلیف شرعی کنند که نیایند هرچند بعضی از آن‌ها را هم در بررسی‌های خود گنجانده‌ایم اما به هر حال الان سلبی و ایجابی روی هیچ فردی متمرکز نیستیم.

حتما کاندیدا نخواهم بود

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوالی درباره کاندیداتوری خودش در انتخابات بیان کرد: من قبل از هموار کردن راه برای خودم چند سنگ بزرگ در راهم انداخته‌ام و اعلام کرده‌ام که حتما کاندیدا نخواهم بود. البته فعال هستم و از یک کاندیدای مقبول و کارآمد حمایت می‌کنم. اینکه گفتم آن‌ها که قبلا آمدند مصلحت نیست، دوباره بیایند یک بیان عام نیست. همانطور که بعضی از آن‌ها را هم بررسی می‌کنیم.

همه اصولگرایان باید داوری جامعه روحانیت را بپذیرند

باهنر در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است جبهه پایداری با اصولگرایان به توافق نرسد و راه خود را برود، گفت: ما در انتخابات مجلس قدم‌های خوبی برداشتیم البته در تهران نقدهایی به لیست‌مان بود، اما یکپارچگی به وجود آمد و از این سرمایه خود عدول نمی‌کنیم. همه فعالان سیاسی اگر حاضر باشند باید محوریت و داوری جامعه روحانیت را بپذیرند. ما به همه اصولگرایان گفته‌ایم تشریف بیاورند البته ممکن است در این میان جر و بحث‌هایی پیش بیاید ولی امیدواریم به یک کاندیدای واحد برسیم.

کاندیدایمان مطمئنا آقای روحانی نخواهد بود

وی افزود: به عنوان جامعه اصولگرایی کاندیدای خودمان را خواهیم داشت اما این کاندیدا مطمئنا آقای روحانی نخواهد بود. اگر در یک نفر کارآمدی و مقبولیت جمع شود کاندیدای نهایی ما خواهد بود. با توجه به مطالبات مردم و چالش دولت یازدهم مسئله رونق و اشتغال بسیار مهم است و فکر می‌کنم باید یک قهرمان اقتصادی پیدا کنیم که پویا، پر انرژی و با تدبیر و تعقل باشد و اگر مقبولیت لازم را هم داشت کاندیدای مقبول ماست. البته مقابله با کسی نداریم ولی حتما در مقابل کاندیدای اصلاح طلبان کاندیدا معرفی می‌کنیم.

اصولگرایان جلسه‌ای با عنوان رایزنی سیاسی با اصلاح‌طلبان نداشته‌اند

نایب رئیس پیشین مجلس در واکنش به این خبر که اصلاح طلبان با او و برخی اصولگرایان بر سر توافق روی روحانی تماس گرفته‌اند اظهار داشت: من معمولا با رقبای سیاسی هیچ وقت قهر نیستم و مذاکره هم می‌کنم، اما اصلاح‌طلبان از حمایت ما از روحانی ناامید هستند و اینکه بخواهند نظر ما را جلب کنند درست نیست مذاکره می‌کنیم اما جلسه‌ای تحت عنوان رایزنی سیاسی اتفاق نیفتاده است.

باهنر درباره احتمال کنار گذاشته شدن جامعه مدرسین از انتخابات تصریح کرد: ما در گذشته هم می‌گفتیم حمایتمان از تصمیمات جامعتین است اما جامعه مدرسین در بعضی حرکت‌های سیاسی مصداقی ورود پیدا نمی‌کنند که برایمان قابل اعتماد است. الان جامعه روحانیت مصداقی وارد شده و اگر جامعه مدرسین هم مصداقی ورود پیدا کند تفاهم این‌ها کار سختی نیست.

او افزود: آقایان سعه صدر دارند و جذبی فکر نمی‌کنند. ملاقات‌هایشان در قالب‌های دیگر هم اتفاق می‌افتد مثل جلسه هفته گذشته اعضای کمیسیون‌های خبرگان که در قم دیدار داشتند و قاعدتا در حاشیه آن جلسات هم ممکن است بحث‌های سیاسی اتفاق بیفتد.

جنس انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر متفاوت است

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در واکنش به اینکه گفته می‌شود احمدی‌نژاد برای انتخابات شورای شهر لیست می‌دهد عنوان کرد: درست است که انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در یک روز برگزار می‌شود اما جنس این دو کاملا متفاوت است. در شورای شهر بیش از اینکه سیاسی و جناحی فکر کنیم باید آدم‌های عالم به مسائل شهر حضور داشته باشند چرا که بحث‌هایش کاملا تخصصی و علمی است.

باهنر افزود: اینکه بگویم احمدی‌نژاد اگر وارد انتخابات شورا‌ها بشود یا نشود مصلحت است یا نه را نمی‌دانم و این را هم نمی‌دانم اگر وارد شود رقیب ما می‌شود یا نه. به هر حال در این زمینه ما حتی با اصلاح‌طلبان نمی‌خواهیم رقابت سیاسی کنیم بلکه باید رقابت کارآمدی داشته باشیم.

او با بیان اینکه از اول هم در شورا‌ها معتقد بودیم تا جایی که می‌توانیم نباید سیاسی و جناحی نگاه کنیم چون وقتی خیلی سیاسی می‌شود مشکل به وجود می‌آید، تاکید کرد: در تهران که اصولگرایان و اصلاح طلبان تقریبا با یکدیگر مساوی هستند هر روز تن و بدن شهردار یا رئیس شورای شهر می‌لرزد اما اگر شهردار و رئیس با رای قاطع و غیر متزلزل بالا بیایند قطعا خدمات بیشتری انجام می‌شود.

کد خبر : ۴۱۷۰۳۹