خبرگزاری کار ایران

برای تامین نظر شورای نگهبان؛

اعضای هیات امنای صندوق بیمه حوادث طبیعی مشخص شد/ تعیین حدود وظایف و اختیارات صندوق

نمایندگان مجلس، اعضای هیات امنای صندوق بیمه حوادث طبیعی و حدود وظایف و اختیارات صندوق را مشخص کردند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۴ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان اصلاح لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی جهت تامین نظر شورای نگهبان، با اصلاح ماده الحاقی ۲ این لایحه موافقت کردند.

براساس ماده الحاقی ۲ به لایحه مذکور؛ صندوق دارای ارکان زیر است که حدود وظایف و اختیارات هر یک در اساسنامه تعیین می‌شود:

الف- هیات امنای صندوق با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی (به عنوان رئیس هیات امنا) و وزرای کشور، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یکی از نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و رئیس شورای عالی استان‌ها به عنوان ناظر تشکیل می‌شود.

ب- هیات عامل صندوق متشکل از رئیس هیات عامل و ۴ عضو به عنوان معاونان رئیس می‌باشد. رئیس هیات عامل با پیشنهاد مشترک رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تایید هیات امنای صندوق تعیین و با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی منصوب می‌شود. معاونان رئیس با پیشنهاد رئیس هیات عامل صندوق و تایید هیات امنا تعیین و با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی منصوب می‌شوند. مدت تصدی اعضای هیات عامل ۴ سال است و انتخاب مجدد آن‌ها بلامانع می‌باشد.

پ- بازرس قانونی و حسابرس صندوق از بین سازمان حسابرسی و موسسات عضو جامعه حسابداران رسمی توسط هیات امنا انتخاب می‌شود.

در ادامه پیشنهاد افزوده شدن یک تبصره به بند (پ) ماده الحاقی ۲ مطرح شد که نمایندگان با ۱۳۲ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در صحن با آن موافقت کردند.

براساس این تبصره؛ ماموریت‌های محوله مانع نظارت دیوان محاسبات نمی‌شود.

همچنین نمایندگان در ادامه با ماده الحاقی ۳ لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی نیز با ۱۴۵ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده الحاقی ۳ لایحه مذکور؛ منابع درآمد صندوق به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف- حق بیمه دریافتی (اعم از سهم مالکان و سهم سازمان مدیریت بحران کشور)

ب- درآمد حاصل از سرمایه گذاری منابع صندوق

پ- کمک‌ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی طبق قانون به صندوق اختصاص می‌یابد.

در ادامه نشست امروز مجلس، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد الحاق یک ماده به لایحه مذکور را برای رفع ابهام داد که با موافقت نمایندگان به تصویب رسید.

در این ماده الحاقی نیز آمده است؛ سرمایه گذاری‌های ماده الحاقی ۳ و ۴ براساس قانون مربوطه اصل ۴۴ خواهد بود.

براساس این گزارش در ادامه، نمایندگان به بررسی ماده الحاقی ۴ لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی پرداختند و آن را با ۱۴۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

در ماده الحاقی ۴ لایحه مذکور آمده است؛ در اجرای بند ۲ ماده الحاقی ۳، صندوق مجاز است موجودی نقدی مازاد خود را نزد بانک‌های دولتی سپرده گذاری و یا اوراق بهادار بدون خطر (ریسک) خریداری کند، مشروط بر اینکه سرمایه گذاری مذکور به نحوی برنامه ریزی شود که همواره امکان انجام تعهدات صندوق وجود داشته باشد.

وکلای مردم در خانه ملت، به بررسی ماده الحاقی ۵ پرداختند و این ماده را با ۱۴۱ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

در ماده الحاقی ۵ نیز آمده است؛ مازاد منابع بر مصارف هر دوره مالی صندوق به عنوان اندوخته به دوره بعد منتقل می‌شود.

نمایندگان مردم در خانه ملت، در پایان به بررسی اصلاح ماده ۱۱ لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی پرداختند و با ۱۳۳ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در صحن با اصلاح این ماده موافقت کردند.

براساس ماده ۱۱ اصلاح شده لایحه مذکور، آیین نامه اجرایی این قانون و اساسنامه صندوق ظرف مدت ۶ ماه پس از ابلاغ این قانون توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور تهیه می‌شود و پس از تایید هیات امنای صندوق به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

کد خبر : ۴۱۶۹۳۲