خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در جلسه شورای اداری خراسان شمالی:

هر مدیری که نمی‌تواند در مسیر اقتصاد مقاومتی همراهی کند، آبرومندانه کنار برود

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه اقتصاد مقاومتی موضوعی جدی است و در این مسئله با هیچ کس شوخی نداریم گفت: هر مدیری که احساس می‌کند ملاحظاتی دارد و نمی‌تواند در این مسیر آنطور که باید همراهی کند، مصلحت در این است که بصورت آبرومندانه کناره گیری کند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنیه) در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی که با رویکرد اقتصاد مقاومتی برگزار شد با تسلیت ایام سوگواری و شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفایش اظهار داشت: جمهوری اسلامی علی رغم مخالفت‌های فراوان در سالهای پس از انقلاب به نقطه‌ای رسیده است که دوست و دشمن اعتراف می‌کنند که قدرت نفوذ ایران به خارج از مرز‌ها رسیده و در منطقه خاورمیانه بدون مشارکت جمهوری اسلامی ایران حل مسائل و مشکلات منطقه امکانپذیر نیست.

معاون اول رییس جمهور در ادامه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی در حقیقت جهت گیری اصلی ماست و در وهله نخست باید بدانیم که این سیاست‌ها بصورت اصولی چه تعریفی دارند.

وی تصریح کرد: مخاطب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فقط دولتمردان نیستند بلکه همه کشور و قوای سه گانه، ائمه جمعه، علما و همه آحاد جامعه مخاطب اقتصاد مقاومتی هستند چرا که اقتصاد مقاومتی سیاست‌هایی است که حرکت و مسیر رسیدن به توسعه پایدار برای کشور را روشن کرده و در حقیقت نقشه راهی در اختیار همگان قرار داده است.

جهانگیری اظهار داشت: یکی از دلایلی که در مقطع فعلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد این بود که همواره در میان صاحبنظران اقتصادی اختلاف نظرهای جدی وجود دارد اما با ابلاغ این سیاست‌ها یک انسجام و هماهنگی در میان همگان بوجود آمد و قوای سه گانه و همه بخش‌ها پذیرفتند که اقتصاد مقاومتی باید مبنای همه کار‌ها باشد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اقتصاد را موضوع اول و اولویت نخست کشور اعلام کرده‌اند، افزود: هر کس که دلسوز نظام است نباید موضوعات دیگر و مسائل حاشیه‌ای را برجسته کند و مانع از تمرکز بر اقتصاد مقاومتی شود.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی موضوع همگان است و همه در هر جایگاهی که هستیم باید فکر کنیم که برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه کار کرده‌ایم و چه قدمی در این مسیر برداشته‌ایم.

جهانگیری با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ علاوه بر اینکه باید اقتصاد مقاومتی اجرا شود، نامگذاری سال هم متناسب با اقتصاد مقاومتی اعلام شده است، افزود: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عمدتاً برنامه‌هایی بلند مدت هستند که برخی از آن‌ها ممکن است ضرورت داشته باشد تا ۲۰ سال نیز پیگیری شود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: یکی از موضوعات اقتصاد مقاومتی افزایش بهره وری است که برای تحقق آن نیازمند اصلاحات ساختاری، فرهنگ سازی و بسترسازی‌های لازم هستیم تا بتوانیم بهره وری را در کشور به نقطه قابل قبولی برسانیم.

وی اضافه کرد: بعنوان مثال دیگر در اقتصاد مقاومتی تاکید شده است که برای فروش نفت باید مشتریان مطمئن در بازار جهانی پیدا کنیم که اینگونه برنامه‌های بلند مدت ممکن است تا ۲ برنامه پنج ساله نیازمند پیگیری باشد.

جهانگیری با اشاره به اینکه برخی مباحث اقتصاد مقاومتی موضوعاتی اساسی و ریشه‌ای و زمان بر هستند، تصریح کرد: برخی این موضوعات را در برنامه ششم توسعه لحاظ کرده‌ایم و حتماً باید در برنامه هفتم نیز مدنظر باشند. البته برنامه ششم توسعه برنامه‌ای مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است چرا که این موضوع مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است. امیدوارم برنامه ششم که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است به شکل مناسبی تصویب و در اختیار دولت قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به انتخاب ۱۲۰ طرح در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه اولویت دار برای سال ۹۵، گفت: دولت این طرح‌ها را به گونه‌ای انتخاب کرده است که اگر در سال جاری اجرایی شوند، در اقتصاد کشور تحول ایجاد کنند و بتوانند شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل را جامه عمل بپوشانند.

وی همچنین با اشاره به فعال شدن ستاد اقتصاد مقاومتی در تمامی استان‌ها خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌ها در این راستا این بود که موانع پیش روی ارائه تسهیلات بانکی به ۷۵۰۰ واحد صنعتی راکد و نیمه فعال را برطرف کنیم و از نظام بانکی خواسته‌ایم که در این مسیر همراهی لازم را انجام دهند.

جهانگیری اضافه کرد: البته بر این موضوع نیز تاکید شده است که نظام بانکی باید فقط به واحدهایی تسهیلات دهد که مطمئن باشد این واحد‌ها پس از دریافت تسهیلات قادر خواهند بود فعالیت خود را احیا کنند و در بازار به رقابت بپردازند.

معاون اول رییس جمهور گفت: خوشبختانه نظام بانکی کشور با وجود مشکلات فراوان به خوبی پای کار آمده است و در این مسیر همراهی مناسبی داشته است.

وی با اشاره به گزارش استاندار مبنی بر اینکه تاکنون ۲۰۶ طرح در ستاد اقتصاد مقاومتی استان نهایی شده و به بانک‌های عامل معرفی گردیده‌اند و از این میان تا کنون ۴۰ واحد تولیدی تسهیلات دریافت کرده‌اند، گفت: این عملکرد قابل قبول نیست و بانک‌ها باید در قبال این موضوع پاسخگو باشند.

جهانگیری افزود: اقتصاد مقاومتی موضوعی است که در راس نظام و از سوی رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید ویژه شده و دولت نیز وقت و همت زیادی برای تحقق آن مصروف داشته است از این رو از هیچکس پذیرفته نیست که بخواهد در این مسیر کوتاهی کند.

معاون اول رییس جمهور یکی دیگر از اقدامات انجام شده در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی دولت را تعیین وزرا و معاونین رییس جمهور بعنوان جانشین رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان‌های مختلف عنوان کرد و گفت: هر یک از وزرا و معاونین رییس جمهور در یک یا چند استان ماموریت پیدا کرده‌اند تا علاوه بر بررسی عملکرد استان در زمینه اقتصاد مقاومتی، پیگیری‌های لازم را در مرکز و در دولت انجام دهند.

وی عملکرد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در نیمه اول امسال را بسیار درخشان توصیف کرد و با اشاره به تولید ۱۱. ۵ میلیون تن گندم گفت: دولت براساس پیش بینی‌ها قرار بود ۵ هزار میلیارد تومان به یارانه خرید گندم اختصاص دهد اما با رکورد زنی در تولید این محصول باید ۱۴ هزار میلیارد تومان به خرید گندم اختصاص دهیم.

جهانگیری با بیان اینکه تا چند سال قبل یکی از دغدغه‌های دولت تامین گندم برای کشور بود گفت: امروز دغدغه ما این است که تولید مازاد بر نیاز را چگونه انبار یا صادر کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه دولت با سیاست گذاری درست ذخائر محصولات استراتژیک کشور را به شش ماه افزایش داده از افتتاح ده سد تا پایان سال ۹۵ خبر داد و گفت: دولت تدبیر و امید با برنامه ریزی موفق شده میزان برداشت ایران از میدان مشترک پارس جنوبی را به اندازه قطر برساند.

جهانگیری سپس به موضوع کاهش قیمت نفت و سیاست‌های عربستان صعودی برای تحت فشار قرار دادن ایران اشاره کرد و با بیان اینکه دیپلماسی و ایستادگی خوب ایران در مذاکرات جهانی ثمربخش است گفت: ما می‌توانیم از موضع استدلال و منطق در مجامع مختلف بین المللی حق ایران را استیفا کنیم همانطور که در آخرین اجلاس اوپک حق ایران در افزایش تولید نفت به رسمیت شناخته شد.

وی از آبرسانی و گاز رسانی به روستا‌ها، پرداخت وام به بنگاه‌های نیمه راکد، مازاد ۲ میلیارد ریالی تراز تجاری صادرات نسبت به واردات، بعنوان دستاوردهای دیگر دولت یاد کرد و گفت: بودجه دولت باید براساس درآمدهای غیرنفتی تامین شود و درآمد حاصل از نفت به بخش‌های توسعه کشور منتقل شود.

معاون اول رییس جمهور وضعیت استان خراسان شمالی را داشتن مرز با کشور ترکمنستان دانست و با بیان اینکه این موقعیت می‌تواند منجر به ایجاد درآمد برای استان شود، گفت: دولت تلاش خواهد کرد تا با رایزنی با این کشور مرز جدیدی برای مبادلات بازگشایی کند تا محصولات استان هرچه سریع‌تر صادر شود.

جهانگیری تصریح کرد: اقتصاد کشور در سال ۹۵ رشد ۵ درصد و پایدار را تجربه خواهد کرد و امیدواریم اقتصاد مقاومتی با وجود کارگروه فرهنگی تبدیل به گفتمان غالب در جامعه شود.

وی مبارزه با قاچاق را از اولویت‌های سال ۹۵ دانست و گفت: این مبارزه به معنای برهم ریختن اوضاع بازار نیست بلکه مبارزه با باندهای فساد مافیایی است که نظام اقتصادی کشور را بر هم می‌ریزند البته تجار و بازاریان کشور نیز باید تلاش کنند تا اجناسی را به فروش برسانند که دارای شناسنامه است و بطور قانونی وارد کشور شده است.

معاون اول رییس جمهور به مسئله دانش بنیان بودن اقتصاد مقاومتی و جایگاه خراسان شمالی در تولید داروهای گیاهی اشاره کرد و گفت: باید از این فرصت‌ها با اتکا بر دانش تحولات قابل توجهی ایجاد کنیم.

جهانگیری بر زمینه سازی برای حضور بخش خصوصی تاکید و با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌ها نظیر راه آهن و جاده وظیفه دولت است اظهار داشت: امیدوارم با پیگیری استاندار در جلسات مرکز بتوانیم راهکارهای مناسبی برای ایجاد این تاسیسات ایجاد کنیم.

وی به قول رییس جمهور در سفر به استان خراسان شمالی درباره احداث پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در این باره عدل بر احداث این مجتمع است و مطالعه خواهد شد تا اگر به هر دلیل فنی مانعی بر سر راه اندازی آن بود در استان سرمایه گذاری به‌‌ همان اندازه انجام شود.

معاون اول رییس جمهور پراکندگی صنایع و ظرفیت‌های استان خراسان شمالی در تولید برق را خوب ارزیابی کرد و گفت: بسترهای لازم برای توسعه صنعتی در استان وجود دارد.

جهانگیری گفت: در دولت تصویب کردیم وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه ۷۰۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه تهیه کنند تا پول گندم کاران کشور تا پایان مهر ماه پرداخت شود. ما می‌دانیم کشاورزان کشور در این مدت اذیت شدند، اما آن‌ها نیز شرایط دولت را درک می‌کنند.

وی با بیان اینکه دولت نگرانی خانواده‌ها از بیکاری جوانان را درک می‌کند از برنامه ریزی برای کمک به راه اندازی واحدهای کوچک و سرمایه گذاران و کارآفرینان خبر داد.

وزیر نیرو نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۶ سد در استان خراسان شمالی در دست احداث وجود دارد به کارخانه پتروشیمی بجنورد اشاره و خاطرنشان کرد: برای تامین آب این صنعت هیچ مشکلی وجود ندارد و تخصیص‌های لازم داده شده است.

چیت چیان افزود: استان خراسان شمالی ۳ برابر ظرفیت مورد نیاز برای مصرف، تولید برق دارد و مشکلی برای تامین برق برای فعالیت‌های اقتصادی در این استان وجود ندارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این نشست گزارشی از نمای کلی استان ارائه کرد و گفت: اقتصاد برخی نقاط استان متکی بر دامپروری و کشاورزی است و نیازمند افزایش بهره وری در این بخش‌ها هستیم.

 ربیعی بر لزوم اشتغالزایی در این استان تاکید کرد و گفت: کاستن از نرخ بیکاری استان دور از دسترس نیست و قادر خواهیم بود این کار مهم را انجام دهیم.

در این جلسه استاندار خراسان شمالی نیز گزارشی از وضعیت استان د رحوزه‌های مختلف ارائه کرد و به تشریح میزان تولید و اشتغال در بخش کشاورزی و صنعت پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد نیز در این نشست بر ضرورت تبدیل اقتصاد مقاومتی به گفتمان غالب کشور گفت: همه مجموعه‌ها باید متصل و دست به دست هم این مطالبه رهبر معظم انقلاب را که تنها راه نجات کشورمان است جامه عمل بپوشانیم.

وی افزود: امیدوارم با اراده دولتمردان و پشتکار همه دست اندرکاران شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی باشیم تا این سیاست‌ها به عنوان الگویی برای سایر کشور‌ها نیز مطرح باشد.

رییس اتاق بازرگانی استان خراسان شمالی و برخی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را بیان کردند.

کد خبر : ۴۱۶۷۶۸