خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:

برخوردها با رسانه‌ها موجب کاهش اعتماد عمومی می‌شود

سخنگوی دولت با بیان اینکه در حال حاضر برای فعال کردن ۱۰ هزار واحد تولیدی اقدام کرده‌ایم، تاکید کرد: از ابتدای سال که جزییات آن موجود است و در مورد طرح‌های نیمه‌تمام هم ۳۷ هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم و تا دهه فجر شاید بیش از ۵۰۰ پروژه عمرانی را افتتاح کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدباقر نوبخت صبح امروز در ابتدای نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: در ابتدا از مجلس قدردانی می‌کنم. در یک ماه گذشته، دومین بار است که همکاری جدی مجلس را شاهدیم.

وی با بیان اینکه مجلس در ماه قبل برای اصلاح بودجه لایحه دادیم و تقریبا آنچه مدنظر دولت بود به انجام رسید، اظهار داشت: دومین اقدام در کمیسیون تلفیق رخ داد. در روزهای گذشته کمیسیون در مورد لایحه برنامه ششم وارد بحث شد. این لایحه شش ماه بعد از شروع به کار دولت، آغاز به کار کرد.

معاون سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ما از همه ظرفیت علمی کشور و اعضای کمیسیون‌های تخصصی استفاده کردیم. لایحه کاملی در ۲۹ موضوع فرابخشی و ۱۴ موضوع دیگر بررسی شد. همه اینها را به مجلس قبل و مجلس دهم دادیم. البته در این باره اختلاف نظر بود برخی گفتند چون در عنوان گفته شده لایحه احکام است دولت باید آن را پس بگیرد که در نهایت کمیسیون تلفیق به این مسائل پایان داد. از ۲۸ نفر۲۷ به آن رای داد شد. این کار به خوبی در حال انجام است همه مسایل با پختگی نمایندگی روال خوبی را طی می‌کند و من شاهد صمیمیت و همکاری مجلس با دولت بودم. 

برای فعال کردن ۱۰ هزار واحد تولیدی اقدام کرده‌ایم

نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر برای فعال کردن ۱۰ هزار واحد تولیدی اقدام کرده‌ایم، تصریح کرد: از ابتدای سال که جزییات آن موجود است و در مورد طرح‌های نیمه‌تمام هم ۳۷ هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم و تا دهه فجر شاید بیش از ۵۰۰ پروژه عمرانی را افتتاح کنیم. 

پرداخت مطالبات پیمان‌کاران و گندم‌کاران 

وی از پرداخت بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران به آن‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: در مورد گندم‌کاران هم در پی پرداخت مطالبات آن‌ها هستیم. تا الان حدود یازده و نیم میلیون تن گندم خریداری کردیم که عدد خیلی بالایی است و حدود دو نیم برابر نسبت به قبل افزایش داشته است.  

سخنگوی دولت با بیان اینکه تا کنون بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به گندم‌کاران پرداخت کردیم و به زودی تسویه حساب قطعی می‌کنیم، ابراز داشت: در حال حاضر موضوع خارج کردن خودروهای فرسوده از ناگان شهری را در دستورکار داریم. براساس آخرین گزارش بیش از ۵۶ هزار و ۶۲۶ صاحب خودرو ثبت‌نام کردند و بیش از ۲۱ هزار و ۸۱۸ تاکسی به صورت قطعی تحویل داده شده است. کار‌ها در حال پیگیری است. امیدواریم آثار همه این‌ها به رضایت مردم منجر شود. 

ثبت‌نام بیش از یک میلیون و سیصد هزار خانوار در طرح نفوس و مسکن

وی با اشاره به آغاز طرح ثبت‌نام نفوس و مسکن نیز بیان کرد: از مردم سپاسگزارم بیش از یک میلیون و سیصد هزار خانوار در ثبت نام اینترنتی نفوس و مسکن شرکت کردند تا ۲۳ مهر وقت هست ولی خواهش ما این است که مردم زود‌تر اقدام کنند. 

قیمت ارز باید در بودجه آینده منطقی‌تر باشد

معاون رئیس جمهور درباره افزایش قیمت ارز نیز عنوان کرد: با توجه به ثبات نسبی بازار ارز هم‌اینک زمینه برای تک نرخی کردن قیمت ارز فراهم‌تر است. ما هم‌اینک صبح و شب مشغول تهیه بودجه نود و شش هستیم. این افزایش قیمت باید تعدیل شود. لزومی ندارد این افزایش قیمت را داشته باشیم. قیمت ارز باید در بودجه آینده منطقی‌تر باشد.

بازگشت حقوق مدیران با تشخیص مرجع قضایی انجام می‌شود

نوبخت درباره تناقض گزارش دیوان محاسبات درباره مدیران با حقوق نجومی با گزارش دولت یادآور شد: قبلا دستگاه‌های نظارتی بررسی‌های خود را منعکس کردند. آن دوستان بر اساس تعدادی از مدیران این گزارش را دادند که حدود ۳۰ نفر بود الان جامعه آماری را گسترده‌تر کردند. پس بستگی دارد جامعه آماری را چقدر قرار دهیم. دولت درباره همه این مسائل در شورای حقوق و دستمزد بحث کرده است. حقوق همه مقامات سیاسی را زیر ده میلیون تومان و حقوق شرکت‌ها را زیر سه برابر دریافتی که زیر هجده میلیون می‌شود آورده است. این شامل حقوق و پاداش و همه چیز است. الان شنیدم مجلس هم طرحی آماده کرده است. هرچه آماده شود جایگزین مصوبه حقوق و دستمزد می‌شود. دستگاه‌های نظارتی هم هر کسی تخلفی کرد و جرمی مرتکب شد تحت پیگرد قرار دهد. هم‌اکنون هم دیوان محاسبات از ما اجازه نمی‌گیرد. هر مدیری را تشخیص دهد تخلفی کرده با آن برخورد می‌کند. بازگشت پول‌ها و حقوق مدیران هم اقدامی است که با تشخیص مرجع قضایی انجام می‌شود. 

مردم ما حق دارند از هوای سالم استفاده کنند

وی درباره سفر مسعود بارزانی به تهران هم گفت: قطعا سخنگوی وزارت امور خارجه ملاحظات را در این باره بیان می‌کند. 

سخنگوی دولت درباره ریزگردها و آخرین اقدامات دولت برای مبارزه با آن اظهار داشت: ریزگردها منشا خارجی دارد. ما در مذاکرات با کشور عراق همواره این مسئله مطرح کرده‌ایم البته متأسفیم ولی مردم ما حق دارند از هوای سالم استفاده کنند.

از استیفای حقوق خود کوتاه نمی‌آییم 

نوبخت درباره شکایت ایران در مورد اقدام دستگاه قضایی امریکا در ضبط حدود دو میلیارد از اموال ایران هم تصریح کرد: این مسئله در شورای عالی امنیت ملی بررسی شد. اکنون وزارت امور خارجه و اقتصاد در حال پیگیری این مسئله هستند. شکایت انجام شده است و ما از استیفای حقوق خود کوتاه نمی‌آییم. 

اگر خزانه پول بیشتری دارد بیایند بردارند اما واقعا نیست

وی درباره هزینه دولت در مرد یارانه‌ها و برخی از شعارهای پوپولیستی درباره این مسئله مبنی بر افزایش دادن آن خاطرنشان کرد: اگر از اعداد و ارقام اطلاع داشته باشیم، می‌فهمیم که آیا امکان پرداخت بیشتر هست یا خیر؟ قانونگذار گفته است افزایش قیمت حامل‌های انرژی پنجاه درصد به خانوارها بازگردد، سی درصد کمک به تولید و بیست درصد صرف هزینه جاری شود. ما نه تنها این کار را نتوانستیم انجام دهیم بلکه از خزانه دولت هم هر سال حدود دو تا دوازده هزار میلیارد تومان مجبور شدیم از خزانه برداریم البته تا جایی که توانستیم تعداد خانوارها را تقلیل دادیم تا الان حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان از خزانه برای این کار برداشت کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: در این شرایط، باید ببینید می‌توانیم این رقم را افزایش دهیم؟ از کجا باید بدهیم؟ وقتی همین را هم از خزانه برداشت می‌کنیم، یک راه این است که قیمت حامل‌های انرژی را باز افزایش دهیم یا از خزانه رقم بیشتری برداریم. اگر خزانه پول بیشتری دارد بیایند بردارند اما واقعا نیست. قیمت ارز در مرحله‌ای به سه هزار تومان رسید چقدر از این میان به دست آمد و چقدر بین مردم تقسیم شد. این حرف‌ها منطق اقتصادی و اجتماعی ندارد. 

آنچه حق است گفته شود

خبرنگاری پرسید: رییس جمهور اعلام کرد رسانه‌ها حقایق را بگویند اما برخوردها نگران‌کننده بود. با منتشرکننده‌های فیش‌های حقوقی کاری نداشتند اما با انتشار تخلف شهرداری برخورد شد. نوبخت در این باره چه اقدامی خواهد کرد؟ ابراز داشت: توصیه ما این است آنچه حق است گفته شود. همه دستگاه‌ها هم انتظار داریم عدالت را رعایت کنند. اجرای عدالت اعتماد مردم را بالا می‌برد. تمرکز روی یک موضوع صرفا سیاسی نیست. برخی برخوردها با رسانه‌ها موجب کاهش اعتماد عمومی می‌شود اگرچه برای خیلی چیزها هم باید هزینه پرداخت کرد. 

هیچ کشور برای ایران نمی‌تواند شروطی قائل شود

وی درباره مصاحبه چندی پیش معاون صدراعظم آلمان و منوط کردن توسعه روابط تهران و برلین به پذیرش اسرائیل از سوی ایران ابراز داشت: هیچ کشور برای ایران نمی‌تواند شروطی قائل شود. ما نیازمند ارتباط با کشورها بر مبنای هیچ پیش‌شرطی نیستیم اتفاقا پیش‌شرط ما این است که آنها برای رابطه با ایران به قوانین ما احترام بگذارند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه موضع ما در مورد اسراییل سنجیده است، یادآور شد: اسراییل یک رژیم جعلی است و دست‌شان به خون مردم بی‌گناه آلوده است. باید در پیشگاه تاریخ و خدا پاسخگو باشند. این رژیم حقوق بشر را رعایت نمی‌کند. عامل ترور بسیاری افراد است. اینکه کشوری چنین موضعی تعیین کند، نشان می‌دهد با باورهای این دولت آشنایی ندارد.

گابریل به من گفت صحبت‌هایم را تحریف کرده‌اند

نوبخت با اشاره به گفت‌وگوی خود با گابریل زیگمار بیان کرد: از گابریل که ایران آمد، سوال کردم شما به عنوان پیشگام بعد از برجام به ایران آمدید این چه جمله‌ای بود؟ به صراحت اعلام کرد حرفی که از طرف من زده شده است، تحریف است. مگر الان پیش‌شرطی انجام شد که من آمدم. گفت ما به دیدگاه ایران احترام می‌گذاریم. من گفتم شما ممکن است به این رژیم بدهی تاریخی داشته باشید گفت قبول دارم اسراییل حقوق بشر را رعایت نمی‌کند. همه می‌دانند چه جنایت‌هایی را این رژیم مرتکب شده است. وی علاقمند به بسط رابط با ایران بود. او تصریح کرد جامعه بزرگی از صهیونیست‌ها من را هدف قرار دادند که تو برای رابطه با آیران پیش‌قدم شدی حتی به برخی روابط آمریکا هم معترض بود. معیارهای ما هم کاملا مشخص است و موضع رسمی دولت در این مورد همان موضع رسمی نظام است. هیچ کشوری امکان طرح پیش‌شرط به ما را ندارد. با باورهای خودمان زندگی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره نظر مراجع درخصوص نظر مراجع درباره اصلاحات ژنتیکی محصولات تاکید کرد: در این موارد دیدگاه‌ها متفاوت است. البته مراجع در این مورد قبلا اعلام نظر کردند و نظر آنها برای ما بسیار محترم است. این واقعیت را ببینیم که اختلاف‌نظر وجود دارد. در دولت ستاد ایمنی زیستی تشکیل دادیم که نظرات مختلف را می‌شنود. مساله بسیار مهمی است که باید در بخش کارشناسی است البته نظرات مراجع هم لازم اتباع هست. 

سریال واکنش‌ها به دولت تا انتخابات ۹۶ ادامه خواهد داشت 

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره واکنش آیت‌الله یزدی درباره برگزاری کنسرت‌ها و مسابقات فوتبال و همچنین اظهارات رییس قوه قضاییه در مورد سفر وزیر آلمان گفت: دولت به شدت پرهیز دارد که در این ایام تمرکز و صرف انرژی را به مباحث اینچنینی معطوف کند زیرا سریال این واکنش‌ها تا انتخابات ۹۶ ادامه خواهد داشت.

نوبخت ادامه داد: البته برخی مطالب بر پایه دلسوزی است. ما معتقدیم باید در بسط و نشر موسیقی ایرانی باید اقدام کرد. ما خیلی از مباحث را در مجامع مذهبی مورد توجه قرار می‌دهیم. هنر مدیریت همین است که با مجموعه‌ای از تضادها مواجه هستیم باید بیشترین منفعت برای مردم حاصل شود. دولت خودش روشی دارد. شاید خیلی‌ها نظراتی در مورد مذاکره ما با دیگران داشته باشند اما ما در چارچوب مصالح ملی عمل می‌کنیم و از حقوق ملت کوتاه نمی‌آییم.

وی یادآور شد: من نمی دانم وزیر ارشاد چه اقدامی می‌کند. سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضع‌گیری می‌کند.

همه وقت ما معطوف به بودجه سال بعد است 

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره انتشار بخش‌نامه بودجه و احتمال افزایش حقوق‌ها در سال بعد اظهار داشت: ‌هم‌اکنون همه وقت ما معطوف به بودجه سال بعد است. اجازه بدهید نهایی شود. وقتی این مسئله قطعی نشده است ما مطلبی را منتشر کنیم این کار باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود. به محض قطعی شدن خبر خواهم داد. برای کاهش نابرابری‌های بازنشستگان گام اساسی بر‌می‌داریم و هر وقت اعداد و ارقام قطعی شد، دلیل این مسئله اعلام می‌کنم.

نوبخت درباره بی‌‌اثر کردن وتوی اوباما در کنگره در مورد طرح اقدامات تروریستی تصریح کرد: پیش بینی همه موارد در آینده صورت گرفته است. هنوز اقدام خاصی انجام ندادیم اما برای هر کنشی واکنشی را از هم‌اکنون طراحی کردیم.

خبرنگاری پرسید برخی قوانین در داخل کشور مانند شفافیت قراردادها معطل مانده است. دولت در این باره چه طرحی دارد؟ که نوبخت خاطرنشان کرد: دولت موظف است همه قوانین را اجرایی کند. چه در رابطه با قراردادهای ما با دیگر کشورها و چه در مورد قراردادهای داخلی کارهای نرم‌افزاری در حال انجام است.

دولت از کسی بی‌دلیل دفاع نمی‌کند

وی درباره تناقض گزارش عادل آذر رئیس دیوان محاسبات با گزارش دولت درباره حقوق‌های نامتعارف ابراز داشت: اینطور نیست هر کسی حقوق نامتعارف گرفته، حتما دزدی کرده است. خیلی‌ از این موارد بر اساس مجوزهای قانونی بوده است اگر مطلب دیگری هست بگویند. دولت از کسی بی‌دلیل دفاع نمی‌کند. همه این مسائل بررسی دقیق شده است. هم‌اینک همه این پرونده‌ها در دیوان محاسبات است و اگر دیدند کسی خلاف قانونی کرده تحت پیگرد قرار دهند و دولت از اجرای قانون حمایت می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال که آیا درباره برگزاری بازی ایران و کره جنوبی در شورای عالی امنیت بحثی شده است؟ بیان کرد: آخرین جلسه شورای عالی امنیت ملی در سوم مهر بود که من در تهران نبودم و مشغول بازدید از مرزهای شرقی بودم. اگر تصمیم در این مورد در شورا باشد آقای شمخانی اعلام می‌کند.

نوبخت درباره قیمت تضمینی خرید گندم نیز عنوان کرد: شورای اقتصاد در این مورد نظر می‌دهد البته هنوز دیر نشده است.

وی درباره عضویت ایران در FATF گفت: آنچه دولت انجام می‌دهد بر اساس قوانین حاکم است. اگر نیاز به قانون جدیدی باشد آن را تهیه می‌کنیم فعلا بر اساس قوانین قبلی پیش می‌رویم.

تشکیل ستاد تایید نمی‌شود 

معاون رئیس جمهور درباره فعالیت و آغاز به کار ستادهای انتخاباتی رئیس جمهور اظهار داشت: اصلا بحث ستاد و تشکیل آن در دولت مطرح نیست. آقای روحانی آنقدر مشغول مسئولیت‌های ناشی از اصل یکصد و سیزده قانون اساسی هستند که وقت ندارد و تشکیل ستاد تایید نمی‌شود. 

رقبا از هر فرصتی استفاده می‌کنند

نوبخت در پاسخ به این سوال که دولت چه برنامه‌ای دارد که از موضع خود در مورد کنسرت‌ها عقب‌نشینی نکند؟ تصریح کرد: این باید در چارچوب قانونی انجام شود. وقتی کنسرتی مجوز دارد کسی نمی‌تواند به صورت فراقانونی نسبت به لغو آن اقدام کند. ما به ارتباط خود با مراجع و آیات عظام اهمیت خاصی قایلیم ولی این عرصه بسیار پر تلاطم است. رقبا از هر فرصتی استفاده می‌کنند. ما باید معقول عمل کنیم و از هنرمندان خود حمایت کنیم این به معنای بی‌توجهی به نظرات آیات عظام نیست. مدیریت این دو عرصه هم بسیار دشوار است. انتظار این است مدیران ما تصمیمات سنجیده بگیرند. 

 

قطع شدن اضافه‌کاری را تایید نمی‌کنم

خبرنگاری مدعی شد کارمندان خرد در مورد برخورد با حقوق‌های نامتعارف گلایه دارند و می‌گویند اضافه‌کاری ما قطع شده است که معاون رئیس جمهور پاسخ داد: این مسئله ارتباطی با مسئله اضافه‌کاری‌ها ندارد. البته قطع شدن اضافه‌کاری را تایید نمی‌کنم. دستور می‌دهیم تا این مسئله بررسی کنند و برای کارمندان مشکلی ایجاد نشود.

خرید تضمینی به معنای الزام کشاورزان به فروش نیست

وی درباره خرید تضمینی برنج خاطرنشان کرد: خرید تضمینی به معنای الزام کشاورزان به فروش نیست. در مورد گندم، گندم‌کاران ترجیح می‌دهند به دولت بفروشند. برنج‌کاران اگر قیمتشان مناسب باشد لازم نیست به قیمت کمتر به دولت بفروشند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تصمیم دولت برای کارت‌های سوخت یادآور شد: این مسئله در اصلاح قانون بودجه بررسی شد. وزارت نفت باید این کار را انجام دهد چون رییس جمهور آن را ابلاغ کرده است.

نوبخت درباره لایحه اصلاح نظام بانکی ابراز داشت: آنچه از سوی دولت باید صورت گیرد در هیات وزیران مطرح می‌شود. به محض مطرح شدن به اطلاع می‌رسانم. نظرات دولت در لایحه منعکس می‌شود و مجلس هم می‌تواند بررسی‌های خود را داشته باشد.

وی درخصوص پرداخت پاداش بازنشستگان بیان کرد: برای اینکه بتوانیم قبل از ورود پول به خزانه پاداش بازنشستگان را بدهیم از مجلس اجازه گرفتیم. اسناد خزانه منتشر می‌کنیم و بدهی خود را می‌دهیم. الان کارهای مربوط به تبدیل اوراق به ریال در حال انجام است. بار مالی زیادی به خزانه تحمیل شده است. ما نه تنها باید حقوق کارمندان دولت را بدهیم بلکه باید کسورات حقوق آنها را هم بدهیم که مربوط به گذشته است.

سخنگوی دولت درباره سفر رئسی جمهور به ویتنام در ۱۴ مهر نیز عنوان کرد: ان‌شالله این سفر انجام خواهد شد اما اجازه بدهید تاریخ را وقتی قطعی شد، بگوییم. 

کد خبر : ۴۱۶۵۳۴