خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد؛

ضرورت مطالعه همه‌جانبه درخصوص منابع آب

جلسه شورای عالی آب ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به گزارش ارائه شده از مطالعات صورت‌گرفته در خصوص منابع آب کارستی کشور، از وزارت نیرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی به‌خاطر این مطالعات قدردانی و بر لزوم تکمیل آن تاکید کرد.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: باید مطالعات و بررسی‌ها به صورت دقیق و همه‌جانبه انجام شود و ابعاد و جوانب مختلف درباره امکان برداشت از منابع آب کارستی کشور مدنظر قرار گیرد.

او خواستار تشکیل کارگروهی با عضویت وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌های ذی ربط شد تا ابعاد و زوایای مختلف در خصوص امکان برداشت از این منابع را مورد بررسی قرار دهند.

در این جلسه که وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و رییس سازمان هوا‌شناسی کشور نیز حضور داشتند، گزارشی از مطالعات صورت گرفته درخصوص منابع آب کارستی کشور از سوی رییس سازمان زمین‌شناسی ارائه شد و اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی این سازمان درخصوص منابع آب کارستی تشریح شد.

در این جلسه رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو نیز گزارشی از پژوهش‌ها و مطالعات این وزارتخانه درباره منابع آب کارستی در سطح کشور ارائه کرد و گفت: مرکز ملی مطالعات و تحقیقات کارست کشور از مراکز زیر مجموعه وزارت نیرو است که تاکنون مطالعات و اقدامات گسترده‌ای در حوزه منابع آب کارستی کشور انجام داده است.

منابع آب کارستی بخشی از آب باران است که از طریق نفوذ ثقلی آب به داخل سنگ‌های عمدتاً آهکی و دارای درز و شکاف وارد شده و جریان می‌یابد گفته می‌شود.

در ابتدای این نشست نیز رییس سازمان هوا‌شناسی کشور به تحلیل بارش و دمای هوای کشور در سال زراعی ۹۴ -۹۵ پرداخت و گزارشی از پیش بینی بارش و دما برای سه ماهه آینده کشور ارائه کرد.

کد خبر : ۴۱۶۲۷۸