خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

توسعه گردشگری بین‌المللی فرصتی برای کاهش نقش‌های مخرب سیاسی است

معاون اول رییس جمهور رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران را یکی از مهم‌ترین راهکارهای رهایی از اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت و کمک به توزیع عادلانه درآمد‌ها و ایجاد اشتغال پایدار دانست و گفت: با ارائه و اجرای راهکارهای عملی مورد نیاز برای نیل به این مهم حرکت به سوی سند چشم انداز ۱۴۰۴ ممکن خواهد شد.

 

توسعه صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین راهکارهای رهایی از اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت است/ فرهنگ ایرانی و اسلامی رنگین کمانی از زیبایی‌ها و دیدنی‌هاست / توسعه گردشگری بین المللی فرصتی برای کاهش نقش‌های مخرب سیاسی و پیشبرد دیپلماسی گردشگری است

 

اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (یکشنبه) با حضور در سالن اجلاس سران در همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت که متن کامل سخنان ایشان بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بسیار خرسندم که توفیق نصیبم شد تا در جمع شما حضار محترم، علاقمندان، سرمایه‌گذاران و متولیان حوزه گردشگری حضور یابم. به میهمانان گرامی خیر مقدم می‌گویم و از مشارکت ارزنده نهاد‌ها، موسسات، شرکت‌ها، سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان، کارگزاران و کار‌شناسان محترم در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری صمیمانه تشکر می‌کنم.

گمان دارم، بین همه حضار محترم اتفاق نظر وجود داشته باشد که:

۱- گردشگری یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها و عوامل موثر در ارتباطات میان فرهنگی است و توسعه آن در جهان امروز نقشی اساسی در گسترش تفاهم‌ها و افزایش سطح ادراکات ملی، منطقه‌ای و جهانی دارد.

۲- هرچه پدیدة «جهانی شدن» ابعاد پیچیده‌تر و جدید‌تر به خود می‌گیرد، «گردشگری» نیز به رغم پیشینه کهن آن دارای مفاهیم، زمینه‌ها، سازوکار‌ها و چشم‌اندازهای جدیدتری می‌شود. نسبت میان گردشگری و درآمد ملی، سرمایه‌گذاری، اشتغال و کارآفرینی نمونه‌های بارز این تحولند.

۳- «گردشگری نوین» به عنوان یک صنعت نیازمند ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدید و سرمایه‌گذاری‌های متناسب داخلی و خارجی است.

گردشگری یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها و عوامل موثر در ارتباطات میان فرهنگی است و توسعه آن در جهان امروز نقشی اساسی در گسترش تفاهم‌ها و افزایش سطح ادراکات ملی، منطقه‌ای و جهانی دارد

۴- توسعه صنعت گردشگری مثل هر بعد خاص توسعه، وابسته به ابعاد دیگر آن است، یعنی زمینه‌های مساعد در سیاست خارجی، سیاست داخلی، فرهنگ، ‌اقتصاد، حقوق و قوانین، طبیعت و اجتماع می‌توانند به آن تحرک و شتاب ببخشند.

۵- گردشگری را می‌توان محدود به وجوهی خاص کرد، گردشگری فرهنگی و تاریخی، گردشگری اقتصادی و تجاری، گردشگری علمی و پژوهشی، گردشگری سلامت و درمان و گردشگری فراغت و تفریح و گونه‌های دیگر گردشگری همه در جای خود مهم و موثر و در خور سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های جدیدند.

اگر چنین توافقی بر سر این گونه مبانی، مفاهیم، زمینه‌ها و ضرورت‌های توسعه صنعت گردشگری وجود داشته باشد، می‌توان برخی از ظرفیت‌های ویژه و کم‌نظیر ایران را موضوع بحث و گفت‌وگو و تصمیم‌گیری در این همایش قرار داد. از جمله این استعداد‌ها و ظرفیت‌های بالفعل می‌توان موارد ذیل را برشمرد:

ایران نقطه اتصال میان فرهنگ‌ها و تمدن‌های غربی و شرقی است. فرهنگ و تمدن ایرانی و فرهنگ و تمدن اسلامی در ایران، آثار بی‌بدیلی به جا نهاده است که هر کدام در دور و نزدیک کشور ما می‌توانند جاذبه‌های فراوان برای توسعه صنعت گردشگری باشند. اگر ایران دیروز گرانیگاه جاده ابریشم و جاده ادویه بود، امروز هم یکی از بزرگ‌ترین نقاط تلاقی فرهنگی و تاریخی جهان است. تنها طبیعت در ایران متنوع و دارای زیبایی‌های متناوب نیست. فرهنگ ایرانی و اسلامی هم رنگین کمانی از زیبایی‌ها و دیدنی‌هاست.

ایران به لحاظ اماکن، آثار و مفاخر بزرگ خود، یکی از مهم‌ترین زمینه‌های جذب و حضور مشتاقان زیارت را به ویژه برای مسلمانان و شیعیان دارد. وجود حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) ‌ در مشهد و اماکن مذهبی و مقدس، شواهدی برای توسعه امر زیارت و سفرهای معنوی و دینی است.

طبیعت ایران از کوه و دشت و کویر و دریا تا محیط‌های طبیعی مختلف با تنوع آب و هوایی و جاذبه‌های فراوان و حتی منحصر به فرد خود، دامنه را برای توسعه گردشگری در زمینه‌های مختلف باز کرده است.

پیشرفت‌ها و توسعه‌های اخیر کشور ما در عرصه‌های علمی، درمانی، اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و هنری افق‌های تازه‌ای برای سرمایه‌گذاری، سامان‌دهی و توسعه انواع جدید گردشگری گشوده است.

اهمیت و جایگاهی که «سفر»، «زیارت» و «سیاحت» در فرهنگ و آیین ما دارد، با فرصت‌ها و امکانات جدید و فناوری‌های نوین ارتباطی به طور فزاینده‌ای همه شهروندان ایرانی و جهانی را مستعد و مشتاق ایران‌گردی و جهان‌گردی کرده است.

دولت تدبیر و امید با توفیق در سیاست خارجی و خارج کردن کشور از عرصه تهدید‌ها و تحریم‌ها و توافق در «برجام»، توانسته است شرایط «پساتحریم» را به گونه‌ای پیش برد که غالب دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی از گسترش روابط و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران استقبال کنند. در این فضای گشایش سیاسی و روابط بین‌المللی از جمله مساعد‌ترین زمینه‌هایی که به وجود آمده است، جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه گردشگری است.

مکمل این سیاست دولت، پیشبرد برنامه «اقتصاد مقاومتی» است که مقام معظم رهبری همواره بر اجرای آن تاکید دارند و مسئولیت برنامه‌ریزی و اجرا به دولت سپرده شده است.

دولت جمهوری اسلامی ایران بر پایه این موارد، راهبرد توسعه گردشگری بین‌المللی را به عنوان یک افق جدید و فرصت استثنایی برای کاهش نقش‌های مخرب سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و پیشبرد دیپلماسی گردشگری در فرایند تقویت صلح و دوستی و تفاهم برگزیده است.

صنعت گردشگری در ایران تا پیش از شرایط پساتحریم به دلیل وجود تحریم‌ها و تهدید‌ها و بالابودن ریسک سرمایه‌گذاری و حتی سفر در اثر سیاست‌ها و تصمیمات مغرضانه و ظالمانه برخی دولت‌های خارجی و طرح تبلیغات ضد ایرانی در وضعیتی مطلوب قرار نداشته است.

 اما اکنون دولت مصمم به اجرای سیاست‌ها و راهبردهای جدید بر پایه توسعه گردشگری پایدار است. در این رویکرد با ایجاد سازه‌های ژئوپلیتیکی گردشگری، همکاری با سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای، تقویت روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به زیرساخت‌ها و بنیان‌های گردشگری خود توجه ویژه شده است.

بر این اساس سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های صنعت گردشگری، اماکن اقامتی و تاسیسات گردشگری بر پایه اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و عبور از اقتصاد وابسته به نفت اولویت یافته است. ما بنا داریم که اقتصاد گردشگری و درآمدهای حاصله از این صنعت را در جهت رشد و اعتلای بنیان‌های اقتصادی به کار گیریم.

از آنجا که مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در اجرای طرح‌های گردشگری اولویت دارد و فراهم آوردن فضای مناسب برای معرفی فرصت‌های بالقوه سرمایه‌گذاری در ایران اسلامی از اهداف و تدابیر این راهبرد محسوب می‌شود، در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اولویت سه طرح مهم در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصویب شده است. این سه پروژه عبارتند از:

- تدوین بسته حمایت از کارهای تولید صنایع دستی و فرش

- ایجاد ظرفیت‌های جدید در هتلینگ

- تدوین بسته حمایت از گردشگری (از ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری) ‌

چنانچه گفتم اهتمام جدّی و توجه ویژه رئیس محترم جمهور و اعضای دولت بر توسعه زیرساخت‌ها و رونق این صنعت، به عنوان عوامل مهم در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و توسعه مناسبات فرهنگی و اقتصادی و سیاسی است که اجرایی کردن این سیاست‌ها و برنامه‌ها مستلزم مشارکت فعال بخش‌ خصوصی، نهاد‌های عمومی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است که ان‌شاءالله با تمرکززدایی در اجرا، ‌با تامین منابع مالی و سایر حمایت‌های دولتی، لغو مقررات زاید، تمرکز بر بازارهای هدف و گسترش تبلیغات جهانی و ارتقای سطح استانداردهای خدمات، شاهد شکوفایی و توسعه این بخش خواهیم بود.

به صراحت می‌گویم رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای رهایی از اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت و کمک به توزیع عادلانه درآمد‌ها و ایجاد اشتغال پایدار در کشور است و با ارائه و اجرای راه‌کارهای عملی مورد نیاز برای نیل به این مهم حرکت به سوی سند چشم انداز ۱۴۰۴ ممکن خواهد شد.

اگرچه آمار گردشگری ورودی از حدود ۰۰۰/۲۷۰/۲ هزار نفر در سال ۱۳۸۸ به ۰۰۰/۱۸۰/۵ در سال ۱۳۹۴ افزایش یافته است و اگرچه براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۶ سهم مستقیم سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۵ به ۰۰۰/۷۹۳ میلیارد ریال (معادل ۷. ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی) رسید و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۶ تا ۹. ۵ درصد یعنی ۰۰۰/۸۳۹ میلیارد ریال افزایش یابد، اما هنوز چشم انتظار تحولات امیدبخش‌تر هستیم.

در پایان توجه مسئولان و برنامه‌ریزان محترم را به ضرورت‌های ذیل جلب می‌کنم و آمادگی دولت برای کمک در این زمینه را اعلام می‌نمایم:

- ضرورت اعتماد‌سازی و حمایت از گردشگران، ساماندهی خدمات گردشگری در مبادی و مقاصد گردشگری و تسهیل ورود و خروج گردشگران.

- ضرورت توسعه زیرساخت‌های مرتبط با گردشگری و صنایع دستی با استفاده از مشارکت حداکثری جامعه ذی‌نفعان و با اولویت فعالیت‌ها و مناطق دارای ترتیب‌بندی.

- ضرورت گسترش و حمایت از گردشگری طبیعی و روستایی به منظور افزایش نشاط اجتماعی، سلامت عمومی، رونق روستا، گردشگری متوازن مالی و کاهش مهاجرت‌های روستایی.

- ضرورت ایجاد زمینه‌های لازم برای کاهش اتکا به منابع مالی دولتی از طریق افزایش مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در بخش گردشگری و صنایع دستی.

امیدوارم با لطف خداوند و همکاری و هماهنگی همه بخش‌ها و نهاد‌ها این ضرورت‌ها در جهت ارتقای ظرفیت‌های معنوی و مادی توسعه کشور محقق شوند.

در این مراسم رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اشاره به ظرفیت‌های کشورمان در توسعه صنعت گردشگری، گفت: وجود امنیت پایدار، زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی، بازار وسیع و قوانین و مقررات مساعد در کنار سایر عوامل، زمینه‌های لازم را برای سرمایه گذاران خارجی فراهم آورده است.

سلطانی‌فر افزود: پس از آغاز به کار دولت تدبیر و امید و بویژه پس از لغو تحریم‌ها و شکل گیری برجام، روند ورود گردشگران خارجی به ایران شتاب قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی افزود: گردشگری می‌تواند جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی باشد و خوشبختانه همه مسئولین کشور در این زمینه اتفاق نظر دارند که باید از ظرفیت‌های گردشگری استفاده مطلوب تری در رشد اقتصادی کشور بشود.

گفتنی است همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی صبح امروز در سال اجلاس سران با حضور معاو ن اول رییس جمهور آغاز شد و در این همایش وزیر راه و شهرسازی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شماری از مسئولین و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حضور داشتند.

کد خبر : ۴۱۵۸۷۰