خبرگزاری کار ایران

سخنگوی فراکسیون امید در جمع خبرنگاران:

هیات‌رییسه با تخلف کمیسیون تلفیق برخورد کند/ لزوم تصویب هرچه سریع‌تر برنامه ششم توسعه

سخنگوی فراکسیون امید با ابراز انتقاد کمیته برنامه این فراکسیون از تعلل و تاخیر کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در تصویب آن، گفت: انتظار می‌رود که هیات رییسه با تخلف کمیسیون تلفیق، از آیین‌نامه داخلی مجلس با صراحت و بدون تعارف برخورد کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، بهرام پارسایی با حضور در جمع خبرنگاران و با اشاره به برگزاری نشست صبح امروز کمیته برنامه ششم توسعه فراکسیون امید، اعلام کرد: آن‌چنان که مستحضر هستید، به علت این‌که فرصت رسیدگی به برنامه توسعه ششم در مجلس نهم مهیا نشد، به اجبار برنامه پنجم توسعه به مدت یک سال تمدید شد که این مسئله به عقب‌ماندگی کشور از برنامه‌های پیش‌بینی شده، انجامید.

او اضافه کرد: در سال ۹۴ یک‌بار این برنامه تقدیم مجلس نهم شد اما باتوجه به این‌که در آن برهه زمانی که به اتمام نرسید، و در تاریخ ۲۶ دی‌ماه سال گذشته این برنامه بودجه بار دیگر به جریان مجلس نهم ارائه شد که باز هم بی‌نتیجه ماند و درنهایت در تاریخ ۱۶ خردادماه امسال پس از اعمال تغییرات مدنظر دولت، این برنامه به مجلس دهم ارائه شد.

سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به ماده ۱۸۴ آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کرد که نمایندگان مجلس می‌بایست باید ۵ روز پس از ابلاغ برنامه‌های توسعه به صحن، پیشنهادهای خود را به کمیسیون‌ها اعلام کنند و ۵ روز پس از جمع‌آوری پیشنهادهای نمایندگان نیز باید مجموعه پیشنهادها و جمع‌بندی‌ها به کمیسیون تلفیق برنامه ششم ارائه شود و در نهایت این کمیسیون نیز موظف است ظرف مدت سه‌هفته این لایحه رسیدگی کند و گزارش نهایی خود را به صحن علنی مجلس ارائه کند اما متاسفانه باوجود گذر زمان طولانی از ارائه لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس، هنوز هیچ اتفاقی نیافتاده و دوستان در کمیسیون تلفیق به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس با تاکید بر ابراز نگرانی فراکسیون امید و کمیته برنامه ششم این فراکسیون از بروز این روند غیرقانونی در کمیسیون تلفیق، خواستار ورود هیات رییسه به این مسئله شد و گفت: انتظار می‌رود که هیات رییسه با تخلف کمیسیون تلفیق از آیین‌نامه داخلی مجلس با صراحت و بدون تعارف برخورد کند.

او با اشاره به نزدیک شدن زمان ارائه برنامه بودجه سالانه از سوی دولت که بنابر قانون هر سال در آذرماه انجام می‌شود، گفت: درصورتی که برنامه توسعه ششم هرچه سریع‌تر به تصویب نرسد، دولت ناچار خواهد بود در نحوه تهیه و ارائه برنامه بودجه سال ۹۶ خود تجدیدنظر کند و فراکسیون امید از بروز چنین مشکلاتی به‌شدت احساس نگرانی می‌کند.

سخنگوی فراکسیون امید از آمادگی این فراکسیون برای حل مشکلات ایجاد شده از سوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم خبر داد و گفت: امیدواریم کار به جایی نرسد که یک بار دیگر به‌علت تعلل کمیسیون تلفیق و مجلس، بار دیگر در مسیر تصویب برنامه ششم توسعه وقفه ایجاد شود.

او با اشاره به تاخیر در ارائه لوایح بودجه و برنامه‌های پنج‌ساله در دولت‌های نهم و دهم گفت: تاخیر در ارائه لوایح از سوی دولت گذشته باب شده بود و این تاخیر یکی دیگر از تخلف‌هایی بود که در دولت گذشته بسیار اتفاق می‌افتاد اما هم‌اکنون دولت از این نظر مشکلی ندارد و علت تاخیر در تصویب لوایح بودجه سالانه و برنامه‌های پنج‌ساله دولت نیست و این اتفاق به‌دلیل تعلل کمیسیون تلفیق و مجلس بروز یافته است.

عضو هیات رییسه فراکسیون امید با ابراز امیدواری نسبت به حل این مشکل به علت تاخیر در کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: هیچ دلیلی باعث نمی‌شود که نمایندگان یا کمیسیون‌ها به خود اجازه دهند که از آیین‌نامه داخلی تخطی کنند و این درحالی است که تاخیر و تعلل کمیسیون تلفیق تخطی از اصل ۱۸۴ آیین‌نامه داخلی مجلس است.

او اضافه کرد: در واقع حتی اگر مخالفت یا انتقادی نسبت به موادی از این برنامه توسعه دارند، می‌توانند مشکلات خودشان را در صحن مطرح کنند یا رای ندهند و آن ماده یا تبصره را تصویب نکنند.

سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به این‌که قرار است اعضای کمیته برنامه توسعه این فراکسیون در صحن به اعضای هیات رییسه کمیسیون تلفیق و همچنین هیات رییسه مجلس نسبت به بروز چنین تخلف‌های آیین‌نامه‌ای تذکر بدهند، گفت: با این حال، دوستان نباید منتظر تذکر دیگر نمایندگان باشند؛ چرا که این مسئله، یک موضوع کلان و مشهود است که نیاز به تذکر ندارد. با این حال، فراکسیون امید خود را موظف می‌داند که تذکر بدهد و برای حل این مشکل نیز اعلام آمادگی کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با تاکید بر این‌که تعطیلات تابستانی نمی‌تواند توجیهی برای عدم تصویب برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق شود، گفت: نیاز کشور به تصویب این برنامه، ایجاب می‌کرد کمیسیون تلفیق حتی در طول تعطیلات جلسه‌های خود را پیگیری کند و این برنامه را به تصویب برساند.

پارسایی در پایان تصریح کرد: متاسفانه تا این لحظه هیچ گزارشی به مجلس ارائه نشده و ما قصد نداریم این مسئله را سیاسی کنیم، چرا که این مسئله مربوط به مدیریت کلان کشور است و به نفع همه مردم است که این لایحه هرچه سریع‌تر به تصویب برسد.

کد خبر : ۴۱۴۷۳۷