خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی:

باید تاریخ جنگ را مانند شاهنامه جاودانه کرد

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید تاریخ جنگ را به کمک ادبیات نیرومند ایرانیان مانند شاهنامه جاودانه کرد که حماسه‌های آن افسانه نیست، بلکه واقعیت‌هایی است که در میدان جنگ اتفاق افتاده است.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از رزمندگان و فرماندهان دوران هشت سال دفاع مقدس، با ارائه تحلیلی از روند تاریخی پیروزی انقلاب اسلامی و چرایی و چگونگی دشمنی‌ها علیه ملت ایران و انقلاب و نظام اسلامی، به نقش اساسی مردم در پیروزی و تثبیت انقلاب و نظام و تجربیات ارزشمند کشور در مقابله با تروریست‌ها اشاره کرد و گفت: نتیجه آن حضور مردمی و هوشیاری‌های امنیتی و مقابله با شورش‌های کور و تجزیه‌طلبی‌ها، امنیت مثال‌زدنی امروز ایران در منطقه ناامن است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را برنامه مشترک شرق، غرب و ارتجاع با پیشتازی یک دیکتاتور مغرور توصیف کرد و گفت: دشمنان در تحلیل‌های نادرست خود، فکر می‌کردند که مانند راهپیمایی نظامیان و مانور نظامی، خیلی زود به تهران می‌رسند و یا لااقل خوزستان را از ایران جدا می‌کنند، اما از غیرت فرزندان ایران اسلامی و مردم آن اطلاع نداشتند که با ندای امام، سیل آسا به سوی جبهه‌ها رفتند و دشمن را در همان مراحل اول پیشروی و اشغال اراضی ایران، زمین‌گیر کردند.

هاشمی رفسنجانی، با تشریح اوضاع سیاسی - نظامی ایران و مقایسه آن با شرایط ارتش بعث عراق، پیروزی‌های نظامی و سیاسی ایران را معجزه الهی برای یاری رساندن به مردم ایران دانست و گفت: علی‌رغم همه فشارهای سیاسی، اطلاعاتی، تبلیغاتی و نظامی غرب و شرق و حمایت‌های همه جانبه از ارتش بعث، در مرحله اول، اکثر مناطق کشور را از دست متجاوزان پس گرفتیم و در مرحله بعدی، در سازمان ملل، پیروزی مردم ایران را ثبت کردیم.

وی، با یادآوری مقطع پایانی جنگ که ارتش بعث عراق با تحلیل اشتباه فکر می‌کرد ایران به خاطر ضعف نظامی و مردمی، قطعنامه را پذیرفته، گفت عراق دوباره از همان مناطقی که در سال ۵۹ وارد شده بود، به ایران حمله کرد، اما سیل مجدد هجوم مردم به جبهه‌ها، نه تنها آنان را به عقب راند، بلکه مجبور کرد که ملتمسانه به دنبال اجرای آتش‌بس و بندهای قطعنامه برود.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس با اشاره به نامه‌های صدام، به ویژه نامه آخری، گفت: اعتراف حاکم عراق و ارتش بعث برای رسیدن جمهوری اسلامی به همه اهداف خود در دفاع مقدس به عنوان سندی غیرقابل انکار، در تاریخ ایران ثبت شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وعده خداوندی در «إِنَّ اللَّهَ لَا یُخْلِفُ الْمِیعَادَ» را برای پیروزی‌های ایران، بهترین مصداق در دوره معاصر دانست و گفت: صدام، ارتش بعث، حامیان آنها و منافقین که ستون پنجم آنها بود، از تاریخ عراق حذف شدند و هر چند مردم عراق هنوز روی  آرامش ندیده‌اند، اما اگر اختلافات مذهبی و اقدامات تروریستی دشمنان مردم بگذارد، به سوی حکومت مردمی در حرکتند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مردم ایران را مؤثرترین عامل برای پیروزی‌های متعدد در همه مقاطع جنگ دانست و گفت: پس از جنگ، با همت مردم، خرابی‌ها و ویرانی‌های کامل پنج استان را ساختیم و در دوران سازندگی، کشور را کارگاه توسعه و اشتغال آفرینی کرده بودیم، که البته اگر همان برنامه‌ها ادامه می‌یافت، امروز با این هجمه از بیکاری جوانان مواجه نبودیم.

وی، در بخش دیگری از سخنان خویش به پیروزی مردم ایران در مسأله برجام و مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: دنیا که تا قبل از این دولت، بر طبل تهدید و تحریم می‌کوبید، به میز مذاکره برگشت و حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از دانش هسته‌ای را رسمی کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بعضی اظهانظرهای سیاسی برخی از مسئولان کشورهای غربی در مورد قدرت هسته‌ای ایران، گفت: بارها گفته‌ایم که به حکم انسانیت و اسلام، به فکر استفاده نظامی از دانش هسته‌ای نیستیم و می‌خواهیم از مواهب صلح آمیز آن استفاده کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخش سوم سخنان خویش، با یادآوری روزهای جنگ که مردم در قالب بسیج به کمک فرماندهان و نیروهای سپاه و ارتش در جبهه‌ها می‌رفتند، گفت: افتخارآمیزترین جنگ دنیا، دفاع مقدس ایران است که کارهای آن بر کاکل مردم، نیروهای نظامی و بسیجیان می‌چرخید.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس، با بیان نمونه‌هایی از نقش آفرینی‌های جوانان، به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان، در جنگ گفت: علاوه بر شهدا که با افتخار به بزم اولیاء و انبیاء رفته‌اند، جانبازان، آزادگان و ایثارگران به عنوان سرمایه‌ی ارزشمند در جامعه حضور دارند که باید از آنان در مسئولیت‌ها و مشاغل علمی، آموزشی، تحقیقی، پژوهشی و مدیریتی استفاده کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که «رزمندگان حقّ بزرگی بر گردن ایران دارند»، به قانون حمایت از ایثارگران برای ورود به دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در ماه‌های آخر جنگ قانونی را در مجلس برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی جوانان تصویب کردیم که آیین‌نامه اجرایی آن در زمانی که من به دولت رفتم، نوشته و ابلاغ شد که الحمدلله پس از آن شاهد حضور ایثارگران، خانواده‌های معظم شهدا، آزادگان و جانبازان عزیز در فضای دانشگاهی کشور بودیم که نقش ارزنده‌ای برای تقویت روحیه‌ی فداکاری و ایثار داشتند.

وی با بیان خاطراتی از چند عملیات که منجر به آزادسازی بخش‌هایی از خاک سرزمین ایران شد، گفت: قبلاً به هنرمندان و شاعران یادآوری و توصیه کرده بودم که باید تاریخ جنگ را به کمک ادبیات نیرومند ایرانیان مانند شاهنامه جاودانه کرد که حماسه‌های آن افسانه نیست، بلکه واقعیت‌هایی است که در میدان جنگ اتفاق افتاده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خطاب به رزمندگان، گفت: جامعه نقش شما را می‌داند و تاریخ از شما به عنوان مدافعان ایران عزیز یاد خواهد کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با گرامیداشت یاد و نام و خاطره‌ی شهدای هشت سال دفاع مقدس، گفت: گلزار شهدا، آرامگاه روحی مردم ایران است.

وی به طرح احداث یادمان‌های شهدا در دانشگاه‌های کشور و به ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: یادمان‌های شهدای گمنام، زیارتگاه مردم، به خصوص دانشجویان شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخش پایانی سخنان خویش، گفت: به روحیات امروز همه‌ کسانی که روزی در جنگ زحمت کشیده‌اند و سنگرنشین بودند، احترام می‌گذارم، حتی اگر ببینم مخالف نظرات من هستند، چون دلسوزی خود نسبت به ایران و انقلاب را ثابت کرده‌اند.

در آغاز این دیدار، آقایان علی فلاح، مدیریت اطلاعات و آمار قرارگاه نجف ـ سردار کاشانی، فرماندهی مهندسی کل سپاه و قائم مقام لشکر عاشورا و مدیرعامل بنیاد تعاون ـ سردار عزیز محمدی، فرماندهی پشتیبانی و اجرائیات حوزه مرکزی سپاه و نائب رئیس سابق سازمان لیگ و اتحادیه فوتبال ـ دکتر حسن فلاح، عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) و دانشکده فنی ـ مهندسی و پژوهشکده دانشگاه پیام نور  و آقای نقلی لو، دبیر مجمع فرهنگی ایثارگران در سخنانی جداگانه، با تبریک هفته دفاع مقدس و یادآوری رشادت‌های فرزندان ایران اسلامی و ذکر خاطرات، به بیان دیدگاه‌های خویش در خصوص مسایل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، نقش بسیار مؤثر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اداره جنگ و سپس ختم جنگ و بازسازی خرابی‌های جنگ و تقویت بنیه دفاعی، مسأله غفلت از رزمندگان و ضرورت حمایت مجدد از آنان، تقویت روابط مردمی دولت و کم کردن بروکراسی، مخالفان دیروز امام و انقلاب و مدعیان امروزی، تحلیل علل قطعنامه ۵۹۸ و برجام، ضرورت اشتغال آفرینی در جامعه، اهمیت رضایتمندی مردم و حضور بسیجیان برای تقویت بنیه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه در قالب گروه‌های مردم نهاد پرداختند.

کد خبر : ۴۱۴۶۵۹