خبرگزاری کار ایران

پاسخ طیب‌نیا به ایرادهای نمایندگان:

قطعنامه‌های سازمان ملل قراردادها را تعهدآور می‌کند/ تقاضای عضویت در FATF در دولت قبل مطرح شد

وزیر اقتصاد در پاسخ به انتقادات نمایندگان از گزارش ارائه شده درباره FATF گفت: در قطعنامه‌های سازمان ملل از کشورهای عضو خواسته شده که با این نهاد همکاری داشته باشند. ماچه با FATF تعامل داشته باشیم، چه نداشته باشیم، قطعنامه‌های سازمان ملل است که آن را تعهدآور می‌کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی طیب‌نیا در بخش دوم سخنان امروز خود در صحن علنی مجلس که به پاسخگویی به برخی ابهامات و سوال‌های نمایندگان در صحن علنی مجلس اختصاص داشت، با تاکید بر این‌که FATF نهادی بین‌الدولی است که در سال ۱۹۸۹ توسط گروه جی ۷ ایجاد شد، اعلام کرد: این گروه تلاش داشته تا از عباراتی استفاده کند که متضمن بار حقوقی نباشد. همچنین ساختار این گروه پیچیده نیست و تنها یک دفتر دارد که صرفا مکانی برای بایگانی اسناد و جمع آوری اطلاعات کشورها است.

فارغ از دغدغه‌های نمایندگان، قطعنامه‌های سازمان ملل FATF را تعهدآور می‌کند

او خطاب به نمایندگان گفت: نگران نباشید که این مرجع می‌تواند الزامات و محدودیت‌هایی ایجاد کند؛ در قطعنامه‌های سازمان ملل از کشورهای عضو خواسته شده که با این نهاد همکاری داشته باشند. ماچه با FATF تعامل داشته باشیم، چه نداشته باشیم، قطعنامه‌های سازمان ملل است که آن را تعهدآور می‌کند.

طیب‌نیا ادامه داد: درست است که با انگیزه‌های سیاسی در لیست کشورهای غیرهمکار قرار گرفتیم اما آیا معنایش این است که نباید اقدامی انجام دهیم و اجازه بدهیم ما را در لیست سیاه قرار بدهند و بانک‌هایمان را تحریم کنند؟ آیا این به نفع ما و اقتصاد مقاومتی است که در لیست سیاه قرارمان بدهند و وقتی تلاش می‌کنیم کشور را از این وضعیت رها کنیم، به نفوذ متهم شویم؟

دولت قبلی تقاضای عضویت در FATF را مطرح کرد

او ادامه داد: زمانی که من به صحبت‌های نمایندگان گوش می‌دادم، آقای بهمنی به من اجازه دادند که بگویم این مساله از گذشته شروع شده و ما باید تلاش می‌کردیم برای منافع ایران، خود را خارج کنیم. دولت قبلی تقاضای عضویت در FATF را مطرح کرد. در تاریخ ۶/۱۰/۲۰۱۲ مصادف با سال ۹۱ صادر شده و پذیرش آن در ژوئن سال گذشته بوده است.

طیب‌نیا تاکید کرد: این برنامه صرفاً یک برنامه برای مذاکره و اقدام است. اگر به نتیجه‌ای برسیم که مستلزم تدوین قانون باشد باید از مجلس عبور کند. در این مرحله هیچ نیازی به این مساله نیست و تعهدی هم داده نشده است. من هم قبول دارم که قدرت‌های جهانی در نهادهای بین‌المللی حکومت می‌کنند اما ما باید با اقتدار و امنیت از منافع ملی خود دفاع کنیم.

چرا گروه‌های آزادی‌طلب را در کنار ترویست‌ها قرار می‌دهید؟!

وزیر امور اقتصادی و دارایی خطاب به برخی نمایندگان مخالف که گروه‌های جهادی را در لیست گروه‌های تروریستی نام برده بودند، گفت: چرا نام گروه‌های مقدسی که برای آزادی، استقلال و مبارزه با صهیونیست تشکیل شده‌اند را درکنار لیست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهید؟ چرا برای گروه‌های جهادی از واژه تروریسم استفاده می‌کنید؟ چه کسی این گروه‌ها را تروریسم نامیده که ما از آنها استفاده می کنیم.

او افزود: در قطعنامه شورای امنیت، داعش، القاعده و طالبان ذکر شده‌اند. چرا نام گروه‌های جهادی را در کنار آنها قرار می‌دهیم؟ حتی در کلام و بیان هم نباید این کار را بکنیم.

به گزارش ایلنا، هنگامی که وزیر اقتصاد این مسئله را درباره نحوه نام بردن از گروه‌های آزادی‌طلب مطرح کرد، علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی امروز را برعهده داشت، با قطع کردن صحبت‌های او به ارائه توضیحاتی در این باره پرداخت و گفت که منظور نمایندگان چیز دیگری بوده است.

وزیر اقتصاد در ادامه درباره الزام‌آور بودن قطعنامه‌های آتی نیز توضیح داد: خود FATF الزامی ندارد. تعامل یا عدم تعامل با آن هیچ تغییری در الزامات ما ایجاد نمی‌کند. آنچه می‌تواند الزام‌آور باشد، قطعنامه‌های شورای عالی امنیت است که در حال حاضر القاعده و طالبان و گروه‌های پیوسته به آن ذکر شده‌اند.

اگر قطعنامه‌ای بدهند که برخلاف قانون ما باشد آن را به‌رسمیت نمی‌شناسیم

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: قطعنامه‌های شورای امنیت الزام خود را خواهند داشت اما اگر قطعنامه‌ای بدهند که مورد قبول ما نبود، طبیعی است که تمکین نخواهیم کرد و اگر برخلاف قانون ما باشد آن را به‌رسمیت نمی‌شناسیم و هرگز این فهرست را تایید نمی‌کنیم هرچند طبیعی است که در خارج از کشور محدودیت هایی وجود خواهد داشت.

افزایش سه‌برابری کشفیات قاچاق در ایران

او همچنین یادآور شد: شورای عالی مقابله با پول‌شویی اقدامات متعددی را شروع کرده است. همه آیین‌نامه‌ها تصویب شده و توانسته‌ایم از این جهت ضربه‌های مهلکی به قاچاق بزنیم. اگر امروز کشفیات قاچاق سه برابر شده یکی از دلایل شفاف سازی است.

او همچنین گفت: در رده‌بندی FATF کشورهایی هستند که همه قوانین را رعایت می‌کنند، کشورهایی هستند که عمدتاً قوانین را رعایت می‌کنند، کشورهایی وجود دارند که برخی قوانین را رعایت می‌کنند و بعضی کشورها مطلقاً قوانین را رعایت نمی‌کنند. اگر ما بعد از این ۱۲ماه از این لیست سیاه خارج شویم، جایگاه ما کشوری نخواهد بود که مطلقاً همکاری نمی‌کند.

تلاش برای جابجایی ارز و انتقالات الکترونیک در یک سال آینده

طیب‌نیا در پایان تصریح کرد: بنا داریم که در یک سال آینده نقل و انتقالات ارز و نقل و انتقالات الکترونیک را عملیاتی کنیم.

بخش نخست سخنان وزیر اقتصاد را از این لینک بخوانید.

کد خبر : ۴۱۴۴۲۶