خبرگزاری کار ایران

فلاحت‌پیشه مطرح کرد:

میزان موفقیت حاصل از همکاری با FATF مشخص شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه باید دید صیانتی نسبت به FATF داشت، گفت: باید مشخص شود براساس این همکاری چه میزان موفقیت در حوزه پولشویی برای کشور ما حاصل می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در جریان نشست علنی امروز مجلس و در واکنش به سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سوال اینجاست که آیا با طرح این سوال که FATF شرط‌پذیر با تحفظ‌پذیر است یا خیر. براساس مقررات بین‌المللی این معاهده اگر شرط‌پذیر با تحفظ‌پذیر نباشد، اثر چندانی نخواهد داشت.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به توضیح وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص تطبیقی بودن FATF گفت: مقررات بین‌المللی توسط کشورهای غربی تهیه و تدوین می‌شود و آنها خودشان را با آن تطبیق می‌دهند، بنابر این تطبیق طبیعی است، اما مشکل این است که برای ما مسئله‌ساز می‌شود، چرا که اگر موادی از آن را اجرا نکنیم به نوعی محکوم می‌شویم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص مبارزه با تروریسم، قاچاق و فرار مالیاتی تنها گزارشاتی ملی بود و ارتباطی با FATF نداشت، درحقیقت باید به این سوال پاسخ داده شود که چه بخشی از مبارزه با تروریسم، قاچاق و فرار مالیاتی براساس همکاری اطلاعاتی با FATF شکل گرفته است.

او با بیان اینکه میزان موفقیت حاصل از همکاری با FATF باید مشخص شود، گفت: شفافیت موفقیت حاصل از همکاری با FATF در حوزه مبارزه با پولشویی باید مشخص شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه لایحه دولت در این زمینه بخشی از مشکلات را حل خواهد کرد، گفت: بخشی از همکاری‌ها را دولت از گذشته آغاز کرده و بخشی در قالب لایحه برطرف می‌شود، اما مشکل این است که تاکنون کمیسیون مشترکی بین دولت و مجلس برای تعیین تکلیف و همفکری تشکیل نشده است.

فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه دید صیانتی بر FATF باید داشت، گفت: در بسیاری از موارد مانند مواد مخدر و تروریسم، اسم کشور ما در لیست سیاه قرار دارد، در واقع باید مشخص شود اگر با FATF همکاری صورت می‌گیرد، ما از این لیست‌ها خارج خواهیم شد یا خیر.

کد خبر : ۴۱۴۳۸۹