خبرگزاری کار ایران

پورابراهیمی:

به حسن نظر دولت درخصوص اصلاح تعامل ایران با دنیا اعتقاد داریم

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: ما به حسن نظر وزیر اقتصاد و رییس جمهور درخصوص اصلاح تعاملات ایران با دنیا اعتقاد داریم اما باید بدانیم رفتار FATF با ایران دوگانه و سیاسی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمدرضا پورابراهیمی در جریان نشست علنی امروز مجلس و در واکنش به گزارش و اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: به دلیل آثار اقتصادی تصمیمات مرتبط با FATF از نخستین هفته جاری مجلس دهم برنامه خود را در کمیسیون در خصوص این موضوع در دستور کار قرار دادیم و حدود ۳ ماه است که تیم تخصصی مرتبط با کمیسیون اقتصادی در مرکز پژوهش‌ها با حضور دستگاه‌هایی همچون وزارت اطلاعات، اقتصاد و مجموعه‌های مرتبط با بانک مرکزی، امنیتی و ... کار کارشناسی خود را در بخش‌های مختلف آغاز کرده‌اند و گزارش رسمی کمیسیون در این خصوص به صحن علنی ارائه خواهد شد.

نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد: گزارش کمیسیون اقتصاد در خصوص FATF حاوی چند نکته است که به آنها اشاره می‌کنم، اولین نکته اینکه ما به عنوان نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای بحث شفافیت اطلاعات اقتصادی، این موضوع را یکی از موضوعات اساسی مملکت برای ارتقاء توانمندی‌های اقتصادی در داخل و خارج از کشور می‌دانیم.

او ادامه داد: موضوع تصویب قوانین مهمی همچون قانون مبارزه با پولشویی، قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و بحث الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با فساد نمونه‌ها و مصادیقی از جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه موضوعات افشای اطلاعات و توانمندی‌ها و صلاحیت‌های اقتصادی در کشور است لذا وقتی ما با این رویکرد با دنیا صحبت می‌کنیم این مسائل کاملا واضح و شفاف است چرا که ما این موضوعات رسما اعلام و تصویب کرده‌ایم.

پورابراهیمی با بیان اینکه بحث تامین مالی مبارزه به تروریسم در کشور ما یک قانون مهم در بحث شفافیت اطلاعات است، گفت: امروز در دنیا آمده‌اند، گروهی تشکیل داده و برایمان تعیین تکلیف می‌کنند و اکنون ما باید به این فکر کنیم که چگونه با این گروه‌ها تعامل کنیم؟

او ادامه داد: در حالی که ما قوانین مهمی را در خصوص مبارزه با تأمین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی و مبارزه با فساد داریم اما با این وجود می‌بینیم کشوری مانند عربستان منابع مالی جریان داعش در کشوری مثل سوریه تأمین می‌کند و کسی در دنیا با آنها برخورد نمی‌کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه موضع FATF نسبت به ایران کاملاً سیاسی است و ارتباطی به حوزه شفافیت اقتصادی ما ندارد، گفت: ما قانونی تصویب کردیم که درخصوص افشای اطلاعات اقتصادی که این قانون افتخار جمهوری اسلامی ایران است که می‌گوید هیچ بنگاه اقتصادی در کشور نمی‌تواند وجود داشته باشد مگر آنکه صورت حساب مالی خود را افشا کند؛ این قانون دو هفته گذشته در مجلس نیز اصلاح شده است.

او خطاب به رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد گفت: ما به حسن نظر شما درخصوص اصلاح تعاملات ایران با دنیا اعتقاد داریم اما باید بدانیم رفتار آنها، رفتار دوگانه و سیاسی است.

پورابراهیمی درخصوص الزامات و تعهدات ایران در مقابل طرف‌های خارجی گفت: آیا نباید از مسیر مجلس و مشاورت مجلس این الزامات و تعهدات را به منصه ظهور گذاشت لذا مجلس نباید از ابهامات و ایرادات بگذرد

کد خبر : ۴۱۴۳۸۱