خبرگزاری کار ایران

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

تندروها و نیروهای امنیتی مخالف بهبود روابط ایران و مصر هستند

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه گفت: در ایران و مصر نیروهایی هستند که علاقه‌ای برای بهبود مناسبات تهران و قاهره ندارند که نیروهای امنیتی در مصر و تندروها در ایران از جمله این نیروها هستند.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به رایزنی وزرای امور خارجه ایران و مصر طی روزهای گذشته در حاشیه هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: ایران و مصر دو قدرت بزرگ منطقه خاورمیانه هستند که لازم است با یکدیگر ارتباطات معقولی داشته باشند ولی مناسبات دو کشور از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز قطع شده و تهران و قاهره نتوانستند مشکلات فیمابین خود را حل کنند.

او با بیان اینکه دیدار وزرای امور خارجه می‌تواند گام خوبی برای کاهش اختلافات و نزدیکی دیدگاه‌های دو کشور باشد، اظهار داشت: در شرایط کنونی تهران و قاهره، بیش از آنکه بتوانند در خصوص مناسبات دوجانبه صحبت کنند، می‌توانند در خصوص مسائل منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی رایزنی کنند.

تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی ادامه داد: برای آنکه مقام‌های ایران و مصر بتوانند راحت و بیشتر در خصوص مسائل دوجانبه با یکدیگر رایزنی کنند، باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد. در دولت اصلاحات گام‌های ابتدایی خوبی در این باره برداشته شد اما متاسفانه تنش‌ها در سال‌های بعد افزایش یافت.

محبعلی در پاسخ به این سوال که برای رفع اختلاف‌های دو کشور چه گام‌هایی برداشته شود؟ تصریح کرد: علت قطع روابط ایران و مصر به دلیل ماجرای کمپ دیوید و سازش مصر با اسرائیل بود اما پس از آن، مسائلی مانند نامگذاری خیابانی به نام خالد اسلامبولی در تهران و دفن شاه سابق در قاهره بر این مناسبات تاثیر گذاشت.

او افزود: از سویی در دو کشور نیروهایی هستند که علاقه‌ای برای بهبود مناسبات تهران و قاهره ندارند که نیروهای امنیتی در مصر و نیروهای تندرو در ایران از جمله این نیروها هستند.

مدیرکل اسبق آسیای غربی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مناسبات میان ایران و مصر باید مبتی بر منافع ملی باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته مصر مواضعی را بیان کرده است که این مواضع، متناسب با منافع ملی این کشور نیست. به طور مثال، آنها خلیج فارس را حوزه امنیت ملی خود تلقی می‌کنند و مواضعی ضدایرانی در این منطقه دارند که البته این مواضع به دلیل وابستگی‌هایشان به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

محبعلی در پاسخ به این سوال که مواضع مصر در خصوص سوریه چیست؟ و این مواضع می‌تواند موجب نزدیکی تهران و قاهره شود؟ ابراز داشت: دولت السیسی بزرگترین دشمن خود را اخوان المسلمین می‌داند. از سوی دیگر، مخالفان اصلی بشار اسد در سوریه جریان‌های اسلامی با گرایش‌های اخوانی هستند. از سویی، ساختار سیاسی سوریه و مصر شبیه به یکدیگر هستند و هر دو نیز از بهار عربی خسارت دیده‌اند و همین موجب می‌شود مصر درباره سوریه با عربستان اختلاف دیدگاه داشته باشد.

او با بیان اینکه ایران حامی بشار اسد و خواستار نظام کنونی سوریه است، یادآور شد: مخالفت با مخالفان بشار اسد نقطه مشترکی میان تهران و قاهره است و همین مسئله می‌تواند نقطه‌ای برای رایزنی‌ها و همفکری‌های طرفین باشد. 

کد خبر : ۴۱۴۳۷۴