خبرگزاری کار ایران

شکاف دولت و ارتش در ایالات متحده آمریکا؛

بی‌اطلاعی وزیر دفاع و رییس ستاد کل ارتش از اقدامات اوباما

روزنامه متمایل به حزب جمهوری خواهان نیویورک پست در گزارشی تحت عنوان «پنتاگون از اوباما بابت باج دادن به ایران عصبانی است» از شکاف بین دولت اوباما و ارتش ایالات متحده آمریکا خبر داده و گفته وزیر دفاع کنونی اوباما باید خاطراتش را بنویسد تا معلوم شود عمق این اختلافات چقدر بوده است.

به گزارش ایلنا، نیویورک پست در گزارشی خاطر نشان کرده که شاید برخی فکر کنند باراک اوباما با مقامات ارشد نظامی برای تصمیمش مبنی بر پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار نقد به ایران مشورت کرده است اما شواهد نشان می‌دهد جان کری با اش کارتر وزیر دفاع یا جوزف دانفورد رییس ستاد مشترک ارتش در این خصوص هیچ مشورتی نکرده است.

این روزنامه بر اساس اخبار درز کرده از جلسه استماع روز پنجشنبه در کمیته نیروهای مسلح نوشت در مجلس سنا اش کارتر در پاسخ به سوال تد کروز درباره پرداخت نقدی به ایران گفته این مساله از حیطه اختیارات او خارج بوده است.

کارتر با بیان اینکه ما در این مساله دخیل نبودیم اضافه کرده که این پول بخشی از اقراض آمریکا به ایران مربوط به دهه های گذشته بوده است. اما من همه جزییات مربوط به آن را نمیدانم. من و رییس ستاد مشترک در این مساله دخیل نبودیم.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرده که این تصمیم توسط نهادهای قانونی و دیپلماتیک گرفته شده است.

در این جلسه استماع زمانی که دانفورد در خصوص این پرداخت نقدی مورد سوال قرار گرفته پاسخ داده که من سعی کردم از این مساله دوری کنم و از جزییات آن اطلاعی ندارم. این یک تصمیم سیاسی بوده و به نظرم درست نیز بوده  من در مورد آن اظهار نظر کنم.

کریسفور شروود مقام مطبوعاتی پنتاگون همین حرفها را تکرار کرده و گفته این تصمیم توسط دولت اخذ شده و وزارت دفاع هیچ دخالتی در آن نداشته است.

هفته گذشته ویکلی استاندارد درگزارشی خبر داد که اعضای کلیدی کمیته روابط خارجی از جمله سناتور باب کراکر رییس کمیته گفته که پرداخت های ایران به صورت حواله بوده است و این بعد از این بود که دولت اوباما مدعی شد این پولها به دلیل عدم روابط بانکی با ایران به صورت نقد بوده چرا که نمیتوانستند به طور غیر نقد پولها را به حساب ایران واریز کنند.

پولیتیکو نیز این هفته در گزارشی اطلاع داد که آمریکا قبل از پرداخت نقدی به ایران هم پولهایی را به حساب بانکهای ایران حواله کرده بود.

به گزارش نیویورک تایمز، خبرهای اخیر نشان میدهد که چطور فرماندهان ارتش از دیپلماسی‌های کری در خاورمیانه فاصله دارند. رهبران ارشد ارتش به سختی میتوانند مخالفت هایشان را با آتش بس اخیر کری در سوریه اعلام کنند. آتش بسی که زمینه همکاری های آمریکا با روسیه فراهم کرده است.

در این رابطه این روزنامه آمریکایی به صحبت های دانفورد در جلسه استماع روز پنجشنبه اشاره کرده که گفته بود پنتاگون هیچ برنامه ای برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با روسیه ندارد.

در این گزارش گفته شده که از همه اینها مهم تر شکاف بین کاخ سفید و ارتش است که از دوره اول اوباما هرروز بیشتر شده است و در ماه های آخر ریاست جمهوری او اوج گرفته است.

هر سه وزیر دفاع اوباما به هنگام خروجشان از این پست به طور عمومی درباره شکاف بین دولت و ارتش صحبت کرده اند.

روبرت گیت اولین وزیر دفاع اوباما در خاطراتش از اینکه توسط کارکنان ارشد اوباما مورد دستور قرار میگرفته شکایت کرده است.

لئون پنتا که بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ در صدر پنتاگون حضور داشت به نیویورک تایمز گفته بود که او هرگز نامه‌هایی که اوباما به رهبر ایران فرستاده بود را زمانی که رییس سیا بوده یا زمانی که وزیر دفاع اوباما بوده ندیده است.

چاک هگل جانشین پنتا به فارین پالسی در اواخر ماه دسامبر گفته بود او بر این باور است که کاخ سفید به دنبال نابود کردن او بوده است.

کد خبر : ۴۱۳۷۸۲