خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

بهبود مناسبات تهران و قاهره به کاهش اختلافات ایران و کشورهای عربی کمک می‌کند

یک تحلیل گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: یکی از مهمترین اثرات بهبود مناسبات تهران و قاهره بی‌تردید کاهش اختلافات ایران و کشورهای عربی دیگر و بهبود روابط آنها با یکدیگر است.

حسن هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به دیدار وزرای امور خارجه ایران و مصر در حاشیه هفتاد و یکمین اجلاس سازمان ملل متحد گفت: دیدار اخیر آقای ظریف با سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر دومین دیدار آنها با یکدیگر در سه سال گذشته است. آنها در اردیبهشت سال گذشته نیز با یکدیگر دیدار کرده بودند.

وی با بیان اینکه مصر در جهان عرب همچنان یکی از بزرگترین و قدرتمندترین کشورهای عربی محسوب می‌شود، اظهار داشت: مصر با 90 میلیون جمعیت و قرار گرفتن در یک موقعیت ژئوپولیتیکی استثنایی از جمله کشورهای مهم اسلامی است. از سویی، مقر اتحادیه عرب در قاهره قرار دارد و مصر در آن از نفوذ و جایگاهی برخودار است.

این کارشناس مسائل دنیای عرب با اشاره به وابستگی‌های مصر به عربستان و امریکا تصریح کرد: مصر از نظر اقتصادی وابستگی‌های شدیدی به غرب به ویژه امریکا و همچنین عربستان دارد. وجود سه میلیون کارگر مصری در کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان موجب شده است تا سیاست خارجی این کشور تابعی از درخواست‌های ریاض و واشنگتن باشد.

هانی‌زاده با بیان اینکه دیدار محمدجواد ظریف و سامح شکری گام مثبت جدی در حل اختلافات و سوءتفاهم‌های 37 سال گذشته است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اثرات بهبود مناسبات تهران و قاهره بی‌تردید کاهش اختلافات ایران و کشورهای عربی دیگر و بهبود روابط آنها با یکدیگر است.

وی ادامه داد: در این دیدار بیش از آنکه مسائل دوجانبه و روابط سیاسی دو کشور مطرح شده باشد، مسائل مربوط به جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری اسلامی و دیپلماسی چندجانبه و همچنین پرونده‌های منطقه‌ای مانند سوریه مطرح شده است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه روابط مصر با ایران تابعی از روابط عربستان با ایران است، ابراز داشت: تا زمانی که ریاض دست از سیاست‌های خصمانه علیه تهران برندارد نباید انتظار اتفاقی ویژه در مناسبات ایران و مصر داشته باشیم هرچند که این دیدار می‌تواند تنش‌ها را میان طرفین کاهش دهد.

هانی‌زاده درخصوص رایزنی ایران و مصر درخصوص سوریه نیز بیان کرد: مصر در ماه‌های گذشته به شکل آشکاری درخصوص بحران سوریه به سمت و سوی نظرات ایران و روسیه گرایش یافته است. حتی معارضه مورد حمایت آنها نیز با معارضین مورد حمایت ریاض متفاوت است و به همین خاطر، این مسئله می‌تواند شکافی در روابط مصر و عربستان ایجاد کند. 

کد خبر : ۴۱۳۶۳۷