خبرگزاری کار ایران

بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه؛

هنوز شاهد رفع فضای امنیتی دانشگاه‌‌ها نیستیم/ با بورسیه‌های غیرقانونی درست مقابله نشده است

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با صدور بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی، خواستار تحقق مطالبات دانشگاهیان شد.

به گزارش ایلنا، در متن این بیانیه آمده است: 

طلوع پرفروغ مهر ٩٥ در سپهر دانش و علم‌اندوزی ایران اسلامی را شکوهمندانه به تماشا می‌نشینیم و تقارن این طلوع با عید ولایت را بر سرو قامتان این عرصه تبریک می‌گوییم.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با خونی تازه در رگ، چونان همیشه خواستار تحقق کامل پویایی، شادابی و تازگی فضای علم و فضیلت و دانایی کشور است که جامعه را اگر مغز، سلامت، بدن در عافیت و جامعه‌ای که در آن، دانشگاه بی‌روح و مرده باشد، دچار مرگ مغزی شده است.

در این راستا انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها خواستار عزم جدی برای تحقق مطالبات دانشگاهیان به‌شرح زیر است:

۱- آن زمان که درخت علم و دانش در بستری اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی به بار بنشیند، می‌تواند منبع مغذی روح و تفکر آدمی باشد و اخلاق و فرهنگ و اعتقاد، تنها در هوای آزاد و فضای انتخابگرانه شکل می‌گیرد. با این نگاه، دانشگاهیان طالب تقویت و ارتقاء ابعاد اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی در دانشگاه‌ها ازطریق اقدامات انتخابگرانه، آگاهانه و خودجوش‌اند که به‌واقع ارزش‌ها را به گونه‌ای درونی و ماندگار پرورش می‌دهد.

٢. سالهاست که کمیت‌گرایی در نظام دانشگاهی بر کیفیت برون‌داد آن سایه افکنده و به‌جای اینکه دانشگاه با تزریق نیروی متخصص و کارآمد به حل مشکلات اقتصاد و صنعت و درمان آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و ... مبادرت ورزد، خود مشکلات متعددی را برگرده اقتصاد و صنعت تب‌آلود ما تحمیل کرده‌است؛ لیکن یکی از مطالبات حیاتی برای دانشگاه، حفظ کیفیت و کیفیت‌گرایی در نظام آموزش عالی است.

۳. ساحت مقدس دانشگاه باید به دور از هرگونه بی اخلاقی و نیز شائبه فساد باشد و علم و عالم، خود مظهر اخلاق و زداینده فساد و مفسدان در عرصه های اقتصادی و سیاسی است. در آخرین سال دوره اول دولت تدبیر و امید، دانشگاهیان هنوز شاهد برچیده شدن کامل فضای امنیتی در دانشگاه‌ها و مقابله جدی با فساد علمی-مالی همچون بورسیه‌های غیرقانونی در نظام دانشگاهی نیستند؛ لذا از اصلی‌ترین مطالبات به حق آنها تحقق شعار و آرمان غیرامنیتی‌شدن دانشگاه‌ها و مقابله جدی و قانونی با مظاهر فساد و بی‌اخلاقی در دانشگاه‌ها، روند مخرب سرقت علمی و مقاله فروشی‌های شرم‌آور توسط موسسات نامعتبرست تا دانشگاه، در بهار سال تحصیلی، رایحه امید را استنشاق کند.

۴. بدیهی است که دانشگاه، کانون طرح اندیشه‌های نو در فضایی آزاد و عالمانه‌است و دانشگاهیان همچنان درپی تحقق این مهم در عالم واقع هستند. منتقدان فرهیخته و متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی با طرح انتقادات، اندیشه‌های نو و راه‌حل‌های مفید و چاره‌ساز، ضروری‌ترین عامل حیات جامعه اسلامی‌اند، به گونه‌ای که کشور نیازمند وجود و حضور آنها و اندیشه‌ورزی و نقادی آنها در دانشگاه‌هاست؛ لذا تحقق آرمان آزاداندیشی و تضمین امنیت آزاداندیشان و منتقدان در درون دانشگاه‌ها از مطالبات جدی اهل اندیشه است.

۵. آنچه که به واقع هر جامعه‌ای را از سنگلاخ انحصارطلبی و تنگ نظری می‌رهاند، توسعه سیاسی و نهادمندی است. نهادمندی، تصمیم‌گیری را توزیع و ضابطه‌مند می‌کند و سازوکار کنترل و نظارت را تعیین می‌کند. طبیعی است که دانشگاهیان نیز خواستار تحقق این امر ضروری در فعالیت‌های سیاسی-علمی و صنفی دانشجویان و اساتید باشند.

۶. آنچه موجب می‌شود که مغز متفکر جامعه از انفعال بیرون آید و نظام جمهوری اسلامی را در حداکثر کارآمدی و جامعه را در اوج اقتدار و عزت و توانمندی قرار دهد، مشارکت دادن هرچه بیشتر دانشگاهیان در نهادهای تخصصی و تصمیم‌سازی کشور است و این مهم از مطالبات عمومی و دانشگاهی در راستای تحقق پیشرفت و عدالت است.

۷. تمرکزگرایی در عالم علم و اندیشه با روح دانایی و اندیشه‌ورزی ناسازگار است و اندیشه را در حصر می‌آورد و تعصب را بر تعالی فکری و جهل را بر دانایی حاکم می‌کند؛ بنابراین از دیگر مطالبات مهم دانشگاهیان تمرکززدایی از نظام دانشگاهی و آموزش عالی و برگرداندن اختیارات پیشین به دانشگاه‌ها و حفظ استقلال آنهاست.

۸. دانشگاه‌ها باید بتوانند بدور از هرگونه تنش و جنجال سیاسی بین‌المللی و ورای روابط دیپلملتیک کشورها، روابط بین دانشگاهی با دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا داشته و به تبادل اندیشه، دستاوردها و نوآوری‌ها و رایزنی‌های علمی بپردازند؛ لذا دانشگاهیان خواستار تعیین و کاربست دیپلماسی علمی در جهت ارتقا و کارکرد سیاست خارجی کشورند.

۹. انجمن‌های علمی و صنفی در دانشگاه‌ها از توان لازم برای طرح و پیگیری مطالبه حقوق دانشگاهیان، برخوردار نیستند؛ لذا ضمن تاکید بر فعال شدن این انجمن‌ها در عرصه دانشگاهی، بر این اساس حمایت خود را از حقوق صنفی دانشجویان اعلام می‌داریم و خواستار مقابله با هرگونه سوءاستفاده سیاسی و مصادره اعتراضات دانشجویی در راستای طرح مطالبات بر حق آنها هستیم.

کد خبر : ۴۱۳۲۰۱