خبرگزاری کار ایران

موسویان در دانشگاه اوکلاهاما:

بزرگترین مشکل میان ایران و آمریکا بی‌اعتمادی تاریخی است/ امریکا از حمایت دیکتاتوری‌هایی چون عربستان خودداری کند

معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران تاکید کرد: ایالات متحده باید تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند و از حمایت از دیکتاتوری‌هایی چون عربستان سعودی که مروج تروریسم هستند خودداری کند.

به گزارش ایلنا، سیدحسین موسویان در دانشگاه اوکلاهاما امریکا در کنفرانسی به پیچیدگی روابط میان ایران و امریکا پرداخت. 

 در این سخنرانی بزرگترین مشکل میان دو کشور را بی‌اعتمادی تاریخی و تصور نادرست از دیگری دانست و گفت: ایالات متحده از زمان پیروزی انقلاب ایران به این سو همواره درصدد تغییر نظام سیاسی در ایران بوده است. ایالات متحده در کودتا علیه دولت قانونی دکتر مصدق نخست‌وزیر وقت ایران در سال 1953 نیز نقش داشت و از حمله عراق به ایران حمایت کرد و از صدام حسین پشتیبانی کرد. این مسائل، چیزی است که ایرانیان به راحتی نمی‌توانند آن را فراموش کنند. 

توافق هسته‌ای به خاطر آمادگی امریکا به مذاکره جدی میسر شد

او اشاره کرد که توافق هسته‌ای نه به خاطر موافقت اعضای گروه 1+5 بلکه عمدتا به خاطر آمادگی امریکا به مذاکره جدی میسر شد امری که از سال 2003 تا 2013 میلادی در دستورکار دولت امریکا نبود. 

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در دولت اصلاحات اشاره کرد که اسرائیل لابی بسیار قدرتمندی در واشنگتن دارد که علیه صلح با ایران کار می‌کند. موسویان گفت که رژیم اسرائیل به طور علنی مخالفت خود با توافق هسته‌ای را نشان داده است. 

موسویان در بخش دیگری از سخنرانی خود اشاره کرد که توافق هسته‌ای حاصل شده اما امریکا حاضر به لغو تحریم در حوزه‌های غیرهسته‌ای از جمله در زمینه برنامه موشکی ایران نیست. 

امیدی برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه میان اسرائیل و فلسطین وجود ندارد

او اشاره کرد که بیش از 60 سال است که اسرائیل سرزمین‌های فلسطینی را اشغال کرده است. او گفت که هیچ امیدی برای راه‌حل دو دولت و حل مسالمت‌آمیز مناقشه میان اسرائیل و فلسطین وجود ندارد. 

اگر امریکا در مورد حقوق‌بشر نگران هستند چرا از دیکتاتوری‌ها حمایت می‌کرد؟

سفیر اسبق ایران در آلمان معتقد است که مسئله دیگر میان ایران و امریکا موضوع حقوق بشر است. او افزود: اگر امریکایی‌ها در مورد حقوق‌بشر نگران هستند چرا از دیکتاتوری‌هایی چون رژیم شاه در پیش از انقلاب ایران و مبارک پیش از بهار عربی حمایت می‌کردند؟

موسویان همچنین اشاره کرد که ایران یکی از معدود کشورهایی در منطقه است که در آن شهروندان می‌توانند رییس جمهور و نمایندگان مجلس را از طریق انتخابات انتخاب کنند.

او افزود: در مقابل تقریبا تمام متحدان امریکا در مطنقه رژیم‌هایی غیردموکراتیک هستند در ایران اما مقام رهبری نیز به طور غیرمستقیم توسط مردم انتخاب شده‌اند. 

معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران در ادامه اشاره کرد که قابل درک نیست که چرا امریکا ایران را متهم می‌کند که در تلاش برای تولید تسلیحات کشتار جمعی است در صورتی که ایران سال‌ها پیش کنوانسیون‌های منع تکثیر و ساخت تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی را امضا کرده است و به معاهده ان.پ.تی.پی پیوسته است. 

او گفت: اگر امریکا درصدد جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای است چرا رابطه استراتژیک با کشورهایی مانند پاکستان، هندوستان و اسرائیل دارد که عضو ان.پی.تی نیستند و بمب هسته‌ای دارند؟ 

امریکا ریشه تروریسم را شناخته اما در عمل کاری درباره آن انجام نداده است

علاوه بر آن موسویان گفت که ایران در حال مبارزه علیه تروریسم از نوع وهابی آن است. او با اشاره به برخی از اظهارات مقام‌های امریکایی از جمله هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا گفت: ایالات متحده ریشه مشکل تروریسم را شناخته اما در عمل کاری درباره آن انجام نداده است. 

این دیپلمات عالی‌رتبه اسبق ایران اشاره کرد که بهترین راه برای بهبود روابط ایران و امریکا پیاده‌سازی و اجرای مفاد توافق هسته‌ای از سوی تمام طرفین است که مورد تایید سازمان ملل است. او اشاره کرد که ایالات متحده باید تحریم‌های وضع شده علیه ایران را لغو کند و باید از حمایت از دیکتاتوری‌هایی چون عربستان سعودی و قطر که مروج تروریسم هستند خودداری کند. 

 

او در پایان اشاره کرد که همکاری ایران با امریکا تاثیرات بر مسائل دیگر مانند بحران سوریه و عراق و وضعیت افغانستان خواهد گذاشت.

کد خبر : ۴۱۲۶۲۵