خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به یادداشت ظریف در روزنامه نیویورک‌تایمز؛

وزیر امور خارجه عربستان، ایران را حامی تروریسم خواند

وزیر امور خارجه عربستان در پاسخ به یادداشت محمدجواد ظریف در روزنامه نیویورک‌تایمز، در یادداشتی سراسر عصبانیت و افترا که در روزنامه جمهوریخواه وال استریت ژورنال منتشر شده است، ادعاهای بی‌اساسی را علیه ایران مطرح کرد.

به گزارش ایلنا، در پی انتشار مقاله محمد جواد ظریف در روزنامه نیویورک تایمز و اظهارات مقامات ایران علیه حمایت‌های عربستان از درگیری‌های خونین در منطقه، عادل الجبیر در یادداشتی که در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شده است، با بیان این ادعا که عربستان سعودی از روابط بهتر با تهران استقبال می‌کند، نوشت: شرط برقراری این روابط این است که ایران  دست از حمایت از تروریسم بردارد. 

وی با بیان اینکه با اشاره به نقل قولی از رونالد ریگان مبنی بر اینکه جان آدامز می‌گفت: «واقعیات سرسختند»، مدعی شد: وزیر امور خارجه ایران در مورد مبارزه با افراط‌گرایی بیانیه صادر کرد، در حالی که واقعیات نشان می‌دهد که اظهارات او تنها جنبه پروپاگاندا و کنایی داشته است.

وزیر امور خارجه عربستان با طرح ادعای بی‌اساس و دروغین مبنی بر اینکه ایران از تروریسم حمایت می‌کند، نوشت: مقامات ایران مستقیما مسئول تعداد زیادی از حملات تروریستی از سال ۱۹۷۹ هستند، این شامل حمله انتخاری به سفارت آمریکا در بیروت و پادگان نیروی دریایی در فرودگاه بین‌المللی بیروت و همچنین بمبگذاری در برج خبار در عربستان سعودی ۱۹۹۶ و حمله به تعداد زیادی سفارتخانه در ایران، شامل سفارت بریتانیا و عربستان و سوقصد به دیپلمات‌های خارجی در سراسر جهان است.

الجبیر افزود: اگر ایران بخواهد در جنگ جهانی با ترور شرکت صادقانه داشته باشد باید با تسلیم کردن رهبران القاعده که در ایران سکونت دارد آغاز کند. 

وی در ادامه یادداشت خود، حمایت تهران از حزب‌الله را نمونه‌ای از اقدامات ایران در حمایت از تروریسم دانست و در ادعاهایی مضحک نوشت: ایران همچنین گروه‌های تروریستی را تامین مالی می‌کند. حزب‌الله لبنان اخیرا تایید کرد که صد در صد هزینه‌هایش از سوی ایران تامین می‌شود. ایران باید از توزیع دستگاه‌های انفجاری و بمب‌ساز که در عراق و افغانستان منجر به کشته شدن هزاران نفر از جمله نیروهای آمریکایی شده است، دست بردارد. ایران باید از توزیع سلاح به تروریست‌ها و شبه نظامیان فرقه‌ای در منطقه که به دنبال جایگزینی به جای دولت‌های مشروع منطقه‌ای با عروسک‌های خیمه شب بازی ایران‌ هستند، دست بردارد. 

وزیر امور خارجه عربستان با اشاره به حمایت ایران از دولت قانونی سوریه مدعی شد: ایران با ارسال نیرو و بازیگر غیردولتی برای بشار اسد به استحکام دولت بشار اسد کمک می‌کند. رهبران ایران علنا اعلام کرده‌اند که اگر تلاش‌های آنها نبود رژیم بشار اسد سقوط می‌کرد.

جبیر با طرح این ادعا که منطقه و جهان تا روزی که انقلاب ایران آغاز نشده بود، جای امن‌تری بود، نوشت: انقلابی که شعارش مرگ بر آمریکا بود و روحانیون قدرت را به دست گرفتند و در قانون اساسی‌شان قول دادند که ایدئولوژی‌شان را در جهان گسترش دهند. برای صدور انقلاب ایران مراکز فرهنگی سپاه پاسداران را در همه کشورهای جهان گسترانده و این شامل سودان، نیجریه، سوریه، لبنان، یمن و جزایر کومور نیز می‌شود.

 

وی با طرح این ادعا که ایدئولوژی امام خمینی  مبتنی بر نفرت از غرب است و افراطی‌گری را تقویت کرده است، مدعی شد که اگر ایران می‌خواهد با افراط‌گرایی مبارزه کند، باید در سیاست‌ها و اقداماتش تجدیدنظر کند.

وزیر امور خارجه عربستان مدعی شد: از زمان امضای توافق هسته‌ای با ایران، رهبران این کشور انگشت اتهام‌شان را بر سایرین نشانه رفته‌اند و آنها را در مشکلات منطقه‌ای که خودشان در ایجاد آن دست داشتند، مقصر می‌دانند.

جبیر فتوای امام خمینی علیه سلمان رشد را نمونه‌ای از اقدامات تروریستی ایران برشمرد و ادعا کرد: کدام کشور فتوای اعدام سلمان رشدی را که هنوز هم حکم آن جاری است صادر کرد؟ ایران. کدام کشور به تعداد زیادی از سفارت خانه ها در سرزمین خودش حمله کرده است و از این طریق قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته است؟ ایران. کدام کشور برنامه حمله به برج خبار در سال ۱۹۹۶ علیه تفنگداران آمریکایی را طرح ریزی کرد؟ ایران. آیا پاسخ به این سوالات کشوری را توصیف می‌کند که در مبارزه با ترورریم و افراط گرایی جدی است؟

وی با طرح این ادعای مضحک مبنی بر اینکه سعودی رهبر جنگ علیه تروریسم است، نوشت: کشور من در سال ۲۰۰۵ کنفرانسی بین‌المللی برای جنگ علیه تروریسم ترتیب داد و در این کنفرانس کشورهای جهان را دور هم جمع کرد. عربستان بیش از ۱۰۰ میلیوت دلار برای ساخت مرکز جهانی مبارزه با تروریسم در سازمان ملل و احداث ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم هزینه کرد. عربستان همچنین عضو ائتلاف امریکایی مبارزه با داعش و بخشی از ائتلافی است که برای اجرای عملیات تشکیل شده است. 

این مقام عالی رتبه سعودی با بیان اینکه عربستان از روابط نزدیک با ایران بر اساس اصول حسن همجواری و عدم دخالت در امور یکدیگر استقبال می‌کند، مدعی شد: این مسئله بدین معناست که ایران باید دست از فعالیت‌های خصمانه و خرابکارانه و حمایت از تروریسم بردارد. تاکنون آمارها و گزارش‌ها از ایران دلگرم‌کننده نبوده است.

کد خبر : ۴۱۲۱۹۵