خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در ترکیه مطرح کرد:

تاکید بر تشکیل بانک اطلاعاتی برای شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی داخلی و خارجی

سفیر ایران در ترکیه با تاکید بر گسترش همکاری با کشورهای همسایه تاکید کرد: باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارتقای سطح شناخت مجریان اقتصادی مناطق مرزی با تشکیل بانک اطلاعاتی در مورد ظرفیت‌های اقتصادی تجاری داخلی و خارجی ایجاد شود.

به گزارش ایلنا، محمدابراهیم طاهریان‌فرد سفیر ایران در جمهوری ترکیه در خصوص نشست منطقه‌ای که با حضور سفرای ایران و استانداران مناطق همجوار با کشورهای همسایه به مدت دو روز در شهر تبریز برگزار شد، اظهار داشت: شرکت‌کنندگان در این نشست تلاش کردند در فرصتی محدود ولی به شکلی مناسب از طریق تضارب آراء زمینه‌های مناسب ارتقای همکارهای خارجی میان استان‌های مرزی با کشورهای خارجی و همسایگان‌مان را مورد کنکاش و بررسی قرار دهند.

وی افزود: ما ظرفیت‌های بسیار بالایی برای توسعه مناسبات مشارکت‌آمیز اقتصادی خصوصا در استان‌های شمال غرب به ویژه آذربایجان شرقی و  غربی داریم. مشترکات فرهنگی، تاریخی و مرزهای طولانی به ویژه غرب کشور برای ما فرصتی فراهم کرده تا در دوره پساتحریم ارتباطات و مراودات میان استان‌های‌مان را با حوزه‌های فرامرزی خصوصا با کشورهای همجوار، با هدف تقویت مناسبات و مراودات فرهنگی، تجاری، اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری و افزایش سطح صادرات غیرنفتی بیش از پیش گسترش دهیم.

سفیر ایران در ترکیه عنوان کرد: البته انتظار می‌رود همگام با نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، مدیران همه بخش‌ها و مقامات استانی مناطق همجوار با کشورهای همسایه نیز بستر و تضمین‌های لازم را برای ارتقای سطح مناسبات و مبادلات اقتصادی با طرف‌های خارجی، خصوصا سرمایه‌گذاران تسهیل کنند.

طاهریان‌فرد با بیان اینکه ایجاد حس اعتماد و تامین امنیت حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی یک اصل است، ادامه داد: در صورتی که حس اعتماد نباشد نمی‌توانیم انتظار رونق و جذب سرمایه‌گذاری که از ابزارهای تحقق سیاست‌های اقتصادی و جنبه برون‌گرای رویکرد اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری را محقق کنیم. خصوصا موفقیت در این مسیر علاوه بر تاثیرات ملی، زمینه توسعه پایدار و رونق داخلی استان‌های مرزی مان را هم فراهم خواهد کرد.

وی اشاره به اینکه هم‌اکنون بانک اطلاعات جامع و کافی حتی در سطح استان‌های ما راجع به ظرفیت‌ها و داشته‌های خودمان و متقابلا کشور‌های همسایه به منظور تبادل اطلاعات، فرصت‌سازی، توسعه همکاری یا ایجاد امکان سرمایه‌گذاری‌های مشارکت‌آمیز دو یا چندجانبه موجود نیست،‌ تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارتقای سطح شناخت مجریان اقتصادی در این مناطق با تشکیل بانک اطلاعاتی در مورد ظرفیت‌های اقتصادی تجاری داخلی و خارجی ایجاد شود.

سفیر ایران در ترکیه ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف اقتصادی - تجاری مشترک با همسایگان هم برای شناخته شدن و شناساندن ظرفیت و توانمندی بسیار مهم و ضروری است.  برای مثال مناطق آزاد و ظرفیت‌های اقتصادی غرب کشور از استعداد بسیار بالایی برخوردارند و امکانات بسیاری در زمینه تولید محصولات مختلف کشاورزی، صنعتی و معدنی و... در این مناطق وجود دارد، برگزاری یا حضور فعالانه در نمایشگاه‌های تخصصی در کشورهای همسایه از جمله در کشور جمهوری ترکیه یا دیگر کشورهای همسایه می‌تواند شناخت شرکای مورد نظر اقتصادی ما را برای کار مشترک و در نتیجه جلب و جذب سرمایه‌گذار تسهیل کند.

طاهریان‌فرد افزود: همچنین حضور در نمایشگاه امکان شناساندن و زمینه صادرات محصولات اختصاصی به بازارهای فرامرزی را هم تسهیل می‌کند. البته نباید مولفه موثر شناسایی نوع تقاضا و ذائقه مصرف‌کنندگان در کشورهای همسایه‌مان را هم نادیده بگیریم. باید براساس نوع سلیقه و درخواست مصرف‌کنندگان خارجی محصولات صادراتی را تولید، بسته‌بندی و عرضه کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص روابط و همکاری‌های اقتصادی بین ایران و ترکیه و هدف‌گذاری روسای جمهور دو کشور برای رسیدن به سقف 30 میلیارد دلار مبادلات اقتصادی تصریح کرد: بخش مهمی از این سهم می‌تواند از طریق استان‌های مرزی ما از طریق توسعه تعاملات و برقراری همکاری‌های مشترک اقتصادی، تجاری و جذب سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های زیربنایی و استانی تامین شود. سفارت و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در جمهوری ترکیه برای تحقق این هدف، آمادگی کامل برای کمک به استان‌ها برای جذب سرمایه، توسعه صادرات غیرنفتی و مشارکت‌های اقتصادی، تجاری و بازرگانی برون و درون استانی را اعلام کرده‌اند.  

سفیر ایران در ترکیه در خصوص مباحث مطرح شده در کارگروه‌های این نشست با عنوان جذب سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه صادرات غیرنفتی و توسعه گردشگری، عنوان کرد: موضوعاتی چون مسائل، موانع و مشکلات سرمایه‌گذاری و راه‌کارهای موثر جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این سه کارگروه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت در نتیجه محورهای مهمی هم برای حل مشکلات، ارائه راه‌کارهای مناسب و تامین مطالبات به عنوان مصوبات پیشنهادی تهیه و در چارچوب جمع‌بندی نشست مشترک استانداران و سفرا به تصویب رسید.

طاهریان‌فرد با اشاره به حضور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه و سفرای ایران در ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان، روسای دفاتر نمایندگی‌ها و نیز تعدادی از سرکنسول‌هایمان در این نشست،‌ خاطرنشان کرد: علاوه بر آن چه که مورد اشاره قرار دادم موضوعاتی چون فرصت فراهم آمده از طریق برجام و اهمیت تلاش برای رسیدن به اهداف اقتصادی برنامه دولت در دوره پسابرجام در این نشست مطرح و تاکید شد، ارتقای مراودات موجب پیوستگی، افزایش اونس و کاهش تنش‌ها میان همسایگان می‌شود و با توسعه تجارت، صنعت و حمل و نقل و اتصال کشورها به یکدیگر امنیت منطقه نیز گسترش خواهد یافت.

به گزارش فارس، روز های پایانی هفته گذشته نشستی با حضور استانداران آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان، سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان، سرکنسول‌های منطقه، روسای نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در استان‌های مزبور، معاونین وزرای امور خارجه، کشور، صنعت و معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نیز جمعی از فعالان اقتصادی و مدیران اجرایی چهار استان شمال ‌غرب کشور در تبریز برگزار شد.

همچنین در مراسم اختتامیه  این نشست رحمانی‌‌فضلی وزیر کشور و مسعود پزشکیان نایب اول مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.

کد خبر : ۴۱۱۰۰۰