خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار با وزیر امور خارجه ایتالیا:

خواهان گفت‌وگو از موضع برابر و بر سر موضوعات مهم هستیم

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که اهل تعامل و گفت‌وگوست. ما خواهان گفت‌وگو از موضع برابر و بر سر موضوعات مهم، جدی و تاثیرگذار هستیم.

به گزارش ایلنا، محمدجواد لاریجانی در دیدار با وزیر امور خارجه ایتالیا که در حاشیه سومین دور از گفتگوهای حقوق بشری ایران و ایتالیا صورت گرفت، با تاکید بر اینکه رمز موفقیت گفت‌وگوهای حقوق بشری و قضایی ایران و ایتالیا به دور از بودن آنها از تعصب و پیش‌داوری بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که اهل تعامل و گفت‌وگو است. ما خواهان گفتگو از موضع برابر و بر سر موضوعات مهم، جدی و تاثیرگذار هستیم.

وی با تاکید بر اینکه تعامل حقوق بشری دو کشور تاکنون بسیار مفید و موثر بوده است گفت: این گفت‌وگوها می‌تواند به مدلی برای تعامل با سایر کشورها تبدیل شود که به جای محکوم کردن یکدیگر با هم گفت‌وگو کرده و مباحث مورد نظر و حتی اختلاف با هم را بررسی کنیم.

مبارزه جدی ایران با مواد مخدر و تروریسم 

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه با تاکید بر اینکه مبارزه جدی با مواد مخدر و تروریسم به عزم جدی جهانی نیاز دارد گفت: جمهوری اسلامی ایران سی و هفت سال است که با جدیت و به صورت قاطع و شفاف هم با مواد مخدر و هم با تروریسم مبارزه کرده و به خوبی نشان داده است که در هر دو حوزه موفق بوده است.

ایران یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا است.

لاریجانی گفت: در حالی که دور تا دور ایران را از یکسو گروه های تروریستی خطرناک و از سوی دیگر کارخانه تولید و توزیع مواد مخدر فرا گرفته است ایران یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا است.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: یکی از ویژگی‌های مهم مبارزه جمهوری اسلامی ایران با تروریسم در همه این سال‌ها این بوده است که ما به تروریسم خوب و بد اعتقاد نداشته‌ایم و با همه اشکال آن مبارزه کرده‌ایم.

آمریکایی‌ها تروریست‌ها را به خوب و بد تقسیم می‌کنند

وی راه اصلی مبارزه با تروریسم را عزمی جهانی توام با صداقت کشورهای غربی خصوصا آمریکا دانست و گفت: آمریکایی‌ها تروریست‌ها را به خوب و بد تقسیم می‌کنند و ما این روش را قبول نداریم و معتقدیم مادامی که با همه اشکال تروریسم مبارزه نشود نمی‌توان به موفقیت دست یافت.

 لاریجانی ضمن تاکید بر توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر و تروریسم گفت: توسعه همکاری‌ها میان دو کشور در هر دو زمینه مبارزه با مواد مخدر و تروریسم، منافع راهبردی دو طرف را تامین خواهد کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه با اشاره به تحولات سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران از روز اول این بحران تاکید کرد که روی خوش نشان دادن به گروه‌های تروریستی پیامدهای شوم و ناگواری دارد و امروز همه به این موضوع اذعان کرده‌اند که با وجود داعش و سایر گروه‌های تروریستی دموکراسی به این کشور نخواهد آمد.

لاریجانی با بیان اینکه هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص آینده سیاسی سوریه باید توسط مردم این کشور اتخاذ شود، گفت: سیاست ایران در سوریه بر سه محور دموکراسی، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه استوار است و در همه مذاکرات این سه اصل باید مد نظر قرار گیرد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در پایان ابراز امیدوار کرد که ایتالیا بتواند در فضا و فرصت به‌وجود آمده پس از برجام جایگاه گذشته خود را در روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران بدست آورد.

ایتالیا و اتحادیه اروپا عزم جدی برای اجرای برجام دارند

در ادامه پائولو جنتلونی روابط دو کشور را بسیار کهن و با ارزش توصیف کرد و گفت: برگزاری این گفت‌وگوها نشانه روشنی از روابط در همه زمینه‌ها است.

وی با تاکید بر اهمیت این گفت‌وگوها برای طرف ایتالیایی و سایر کشورهای اروپایی گفت: این مسیر خوبی است و حتما باید دو کشورآن را ادامه دهند.

وزیر امور خارجه ایتالیا با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت: ایتالیا و در مجموع همه کشورهای اتحادیه اروپا عزم و اراده‌ای جدی برای اجرای برجام دارند.

جیانتلونی با اشاره به سفر مقامات عالی دو کشور گفت: ایران و ایتالیا از دیرباز روابط بسیار خوبی با یکدیگر داشته اند که این روابط در سال‌های پس از انقلاب بسیار تقویت شده و امیدوارم در فرصت و شرایطی که پس از توافق هسته‌ای بدست آمده این روابط بیش از پیش توسعه و تقویت شود.

وزیر امور خارجه ایتالیا با تاکید بر اینکه این کشوراهمیت بسیاری برای مبارزه با مواد مخدر و تروریسم قائل است، گفت: ما همواره بر حل مشکل سوریه از طریق سیاسی تاکید کرده‌ایم و معتقدیم بحران سوریه به هیچ وجه راه‌حل نظامی ندارد.

کد خبر : ۴۱۰۹۵۹