خبرگزاری کار ایران

سرلشکر صفوی:

عربستان صبر ایران را محک نزند/ سیاست خارجی از سوی رهبری تعیین می‌شود

دستیار ویژه فرمانده معظم کل قوا، با بیان اینکه اصول و خطی مشی روابط خارجی را رهبر معظم انقلاب تعیین می کنند، گفت: تاکنون سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال اقدامات عربستان سعودی خویشن داری بوده است.

به گزارش ایلنا، سرلشکر سیدیحیی صفوی در دیدار با کارکنان دفتر دستیاری و مشاورت فرماندهی معظم کل قوا که به مناسبت عید قربان برگزار شد، با تحلیل علل فراز و فرودهای روابط میان کشور ایران و عربستان گفت: تعاملات ما با کشورهای جهان اسلام بر اساس اعتقادات و علاقه مندی های مشتر ک شکل گرفته است و جمهوری اسلامی ایران به دنبال ارتباط موثر و کارآمد با کشورهای اسلامی در جهت همگرایی است.

وی افزود: آنچه مسلم است در حوزه خلیج فارس، عربستان سعودی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک رقیب استراتژیک برای خود می بیند و آنها با مدیریت آمریکا و صهیونیست‌ها در پی ایجاد تنش در روابط با جمهوری اسلامی ایران هستند، این در حالی است که شکست‌های عربستان سعودی در عراق، سوریه و یمن نتیجه سیاست‌های نابخردانه حاکمان جوان و ماجراجوی عربستان است که بر مسند قدرت تکیه زده‌اند.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به پیام ولی امر مسلمین، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای به مناسبت فرارسیدن موسم حج گفت: متاسفانه حکام عربستان سعودی حج را به ابزاری سیاسی برای فشار و کارشکنی تبدیل کرده‌اند و نتیجه عملکرد آنها  امن‌ترین مکان الهی بر روی زمین را به مکانی ناامن برای میهمانان الهی تبدیل کرده است و فجایع آنها در حج سال گذشته لکه نگی برای این رژیم در طول تاریخ باقی گذاشت.

او ادامه داد: وقاحت این رژیم تا جایی ادامه دارد که حتی آنها یک عذرخواهی ساده از خانواده‌ها و دولت و ملت های اسلامی بواسطه کارشکنی‌ها و کوتاهی‌های انجام شده نداشته‌اند و علاوه بر آن راه برای انجام یکی از مهمترین فریضه‌های اسلامی را برای حجاج ایرانی بسته‌اند.

صفوی با اشاره به تحلیل علمی خود در نشست مشترک موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام و مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه که این نشست علمی در مورخ ۲۷ مردادماه سال جاری برگزار شد، افزود: امروز خیانت حاکمان عربستان سعودی در تبانی با جنایت‌های آمریکا بر کسی پوشیده نیست و این رژیم و عمال آن حتی مبانی انسانی و اخلاقی را در کمک رسانی به حجاج آسیب دیده در نظر نگرفته‌اند، چه رسد به آنکه آنها خود را خادم الحرمین بنامند و دم از اصول اسلامی و انسانی بزنند.

او ادامه داد: در جنگ تحمیلی هشت ساله، عربستان سعودی بیشترین کمک‌های مالی را به رژیم بعث عراق داشت و عراق این پول‌ها را تبدیل به موشک و بمب علیه ایران کرد و در حقیقت حاکمیت عربستان در شهادت ۲۰۰ هزار شهید ایرانی شریک هستند و تردیدی نیست اقدامات عربستان سعودی از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نخواهد شد.

صفوی با اشاره به قدرت برتر جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت: صلح و امنیت و قدرت برتر خلیج فارس از آن ما است، و این موضوع را آمریکایی‌ها هم می‌دانند.

وی ادامه داد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تابع منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری است   و اصول و خطی مشی اصلی در روابط خارجی را معظم‌له تعیین می‌کنند و در همین راستا سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال اقدامات عربستان سعودی مدارا و خویشنداری بوده است، اما حاکمان جوان و بی خرد عربستان بدانند که نباید  صبر و تحمل جمهوری اسلامی ایران  را محک بزنند.

کد خبر : ۴۱۰۷۴۹