خبرگزاری کار ایران

معاون سیاسی وزیر کشور:

دلیلی ندارد کسی به خاطر انتخابات جابجا شود

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: وقتی انتخابات خوب برگزار می شود دلیلی ندارد کسی به خاطر انتخابات جابه جا شود؛ اما اگر کسی نتواند سایر مسؤولیت های خود را به خوبی انجام دهد تصمیم گیری می شود.

به گزارش ایلنا، محمدحسین مقیمی در نشست جمع بندی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: در مرحله اول انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۲۱ نفر انتخاب شدند و ۱۳۶ نفر در مرحله دوم برای کسب ۶۸ کرسی مجلس با یکدیگر رقابت کردند.

وی ادامه داد: انتخابات مرحله دوم در ۵۵ حوزه انتخابیه و ۲۱ استان برگزار شد که طبق برنامه زمانبندی تبلیغات به مدت هفت روز توسط نامزدها انجام و ۲۴ ساعت قبل از انتخابات ممنوعیت تبلیغات را داشتیم.

مقیمی افزود: در مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت ۶۲ درصد بود که در مرحله دوم معادل حدود ۵۹ درصد از میزان مشارکت در مرحله اول در انتخابات شرکت کردند.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: از تعداد منتخبان مرحله دوم، چهار نفر خانم و مابقی آقایان هستند و کمترین سن در میان منتخبان ۳۲ سال و بیشترین سن ۶۶ سال است.

مقیمی خاطرنشان کرد: همچنین از بین ۶۸ منتخب مرحله دوم،‌ پنج نفر از اهل سنت و بقیه شیعه هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور یادآور شد: از بین منتخبان مرحله دوم سه نفر دارای مدرک لیسانس با سابقه نمایندگی، ۳۵ نفر دارای مدرک فوق لیسانس، ۲۳ نفر دارای مدرک دکترا و سه نفر دارای مدرک حوزوی هستند که این ترکیب مربوط به ۶۲ نفر از منتخبان است.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: فرایند اقدامات ستاد انتخابات کشور در فروردین ماه ۹۴ پس از صدور حکم وزیر کشور برای رئیس و اعضای ستاد انتخابات آغاز و جلسات متعددی برای برگزاری مرحله اول انتخابات و مرحله دوم انتخابات برگزار شد.

مقیمی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند رای مردم حق الناس است و ما به عنوان یک وظیفه شرعی و اداری سعی کردیم به آن عمل کنیم. همچنین کمتر جلسه ای بود که وزیر کشور بر حفظ و حراست از حق الناس و رای مردم تاکید نداشته باشد.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: اجرای قانون از تاکیدات رئیس جمهوری بود که ما به عنوان یک اصل به آن توجه و سعی کردیم هر اقدامی انجام می دهیم مبتنی بر یکی از اصول قانون باشد و مُرّ قانون را اجرا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در طول برگزاری انتخابات تمامی اقدامات با هماهنگی شورای نگهبان انجام شد ، گفت: در کل دوران برگزاری انتخابات به غیر از موضوع انتخابات ماشینی (الکترونیکی) که با شورای نگهبان نتوانستیم به تفاهم برسیم، در بقیه زمینه ها پس از بحث و تبادل نظر به یک جمع بندی رسیدیم و هیچ کجا مشکلی با شورا نداشتیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: همچنین سعی شد به گونه ای پیش برویم که احزاب و تشکل های سیاسی حضوری چشمگیرتر داشته باشند که تقریبا تمامی احزاب رسمی کشور در این انتخابات فعالیت داشتند و اکنون هیچ حزب سیاسی شناسنامه دار نمی تواند ادعا کند که در جریان انتخابات نتوانسته برنامه خود را برای مردم تشریح کند.

مقیمی افزود: امروز همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند قبول دارند که توانستند دیدگاه های خود را بیان کنند و این از خصوصیات یک نظام مردم سالاری و جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین به فرآیند نام نویسی و بررسی صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: پنج هزار و ۶۰۰ نفر در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شدند که برای هر کرسی ۲۰ نفر با هم رقابت کردند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات در یک شرایط بسیار امن اظهار داشت: به رغم تهدیداتی که وجود داشت، به دلیل حضور بموقع نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی و انتظامی، امنیت بسیار خوبی را در طول ایام انتخابات شاهد بودیم.

وی ادامه داد: تامین نظم و امنیت شعب اخذ رای، به عهده نیروی انتظامی و در مواردی هم به عهده سپاه و بسیج بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در حوزه امنیت انتخابات به جز دو سه واقعه جزئی، ما انتخابات بدون چالشی داشتیم و در مواردی نیز که برخی مسائل پیش آمد، این مسائل به خوبی مدیریت شد.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: بعد از اعلام نتایج انتخابات ما هیچ موضوع خاصی نداشتیم و همه، قوانین و نظم را رعایت کردند که این موضوع را امروز نیز پس از برگزاری مرحله دوم انتخابات شاهد هستیم.

مقیمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره جابه جایی برخی استانداران و فرمانداران در نقاط مختلف کشور به خاطر برگزاری انتخابات اظهار داشت: ما از همه مجریان انتخابات تشکر کرده ایم چرا که در انتخابات مرحله اول در ۲۰۷ حوزه انتخابیه هیچ مشکل امنیتی و اجرایی وجود نداشت و شورای نگهبان نیز برگزاری انتخابات در تمامی حوزه ها را تایید کرد.

وی ادامه داد: وقتی انتخابات خوب برگزار می شود دلیلی ندارد کسی به خاطر انتخابات جابه جا شود؛ اما اگر کسی نتواند سایر مسؤولیت های خود را به خوبی انجام دهد تصمیم گیری می شود.

وی تاکید کرد: استانداران و فرمانداران در برگزاری انتخابات از جمله در مرحله دوم عملکرد مثبتی داشتند.

کد خبر : ۴۱۰۵۷۵