خبرگزاری کار ایران

نماینده تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

عذرخواهی مرتضوی بخشی از یک برنامه نانوشته است/ دادستان سابق پشیمان نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با بیان اینکه همچنان جای خالی یک برنامه جامع برای ترمیم خسارت‌های ناشی از سال ۸۸ احساس می‌شود، گفت: عذرخواهی مرتضوی بخشی از همین برنامه نانوشته است.

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به انتشار نامه عذرخواهی سعید مرتضوی درمورد حوادث کهریزک که منجر به شهادت سه‌نفر از بازداشت‌شدگان حوادث سال ۸۸ شد، اعلام کرد: مهم این است که انگیزه‌های درونی و بیرونی آقای مرتضوی روشن شود و بهتر بود بجای این‌که خطاب به دادگاه نامه‌نگاری کنند، به‌طور مستقیم خطاب به خانواده‌های جان‌باختگان صحبت می‌کردند، چرا که این عزیزان در این‌باره متضرر شده‌اند.

علاوه بر خانواده‌های جان‌باختگان حوادث ۸۸ خیل عظیمی به‌لحاظ روحی جریحه‌دار شدند

او ادامه داد: به هرحال، خانواده‌های جانباختگان در این باره متضرر شده‌اند و کسانی که حقوق‌شان تضییع علاوه بر این خانواده‌های محترم، خیل عظیمی از افرادی است که به لحاظ روحی و روانی جریحه‌دار شدند و به‌طور کلی بخش قابل‌توجهی از انشقاقی که در فضای سیاسی کشور اتفاق افتاد، به همین دلایل بود که آقای مرتضوی امروز در این نامه به آن اشاره کرده و نسبت به بروز این مسائل عذرخواهی کرده است.

جای خالی یک برنامه جامع برای ترمیم خسارت‌های ناشی از سال ۸۸

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا انتشار نامه عذرخواهی مرتضوی در حل مشکلاتی که در این مدت ۷ ساله بلاتکلیف باقی‌مانده، تاثیرگذار خواهد بود یا خیر گفت: متاسفانه همچنان جای خالی یک برنامه جامع برای ترمیم خسارت‌های ناشی از حوادث سال ۸۸ احساس می‌شود، به‌ویژه برای افراد و خانواده‌هایی که این حوادث دچار آلام روحی و روانی شدیدی شدند.

عذرخواهی مرتضوی بخشی از یک برنامه جامع نانوشته است

نماینده مردم تهران در مجلس دهم خاطرنشان کرد: ترمیم خلاء سیاسی در کشور که به‌دلیل انشقاق و افتراق ناشی از از حوادث سال ۸۸ در جامعه ایجاد شد، نیاز به یک برنامه مشخص دارد که این عذرخواهی نیز بخشی از همین برنامه نانوشته است، اما از آن‌جا که روشنگری لازم در جامعه اتفاق نیفتاده و انگیزه‌های مرتضوی از نگارش این نامه نیز به افکار عمومی اعلام نشده، اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

مرتضوی بگوید از چه زمانی متوجه شده که قربانیان ۸۸ شهید هستند

عضو فراکسیون امید در مجلس همچنی در پاسخ به سوال دیگری درباره انگیزه مرتضوی از استفاده از عنوان «شهید» برای جانباختگان حوادث سال ۸۸، یادآور شد: به هر حال، تا زمانی که مرتضوی انگیزه‌های خود را مشخص‌تر بیان نکند، نمی‌توان اظهارنظر جدی کرد. درواقع مرتضوی باید با روشن‌گری بیشتری با افکار عمومی روبرو شود و خطاب به خانواده‌های داغ‌دیده صریح‌تر اظهارنظر کند که از چه زمانی متوجه اشتباه‌ها شده‌اند و فهمیده‌اند که این قربانیان «شهید» هستند.

آیا هدف مرتضوی «شهید» نامیدن جان‌باختگان حوادث سال ۸۸ فرار از بازخواست است

رحیمی اضافه کرد: نکته مهم دیگر این است که باید روشن شود آیا اعتقاد قلبی مرتضوی این است که جانباختگان حوادث سال ۸۸ «شهید» هستند یا صرفاً برای فرار از بازخواست و ثبت سند و مدرکی در پرونده و دادگاه، به این مسئله اشاره کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که باتوجه به پذیرش شهادت جانباختگان حوادث سال ۸۸ ازسوی مرتضوی و قبول مسئولیت آن در این نامه، حکم او چه خواهد بود، گفت: تصمیم‌گیری دادگاه در این باره حائز اهمیت است و همچنین مهم است مشخص شود که مرتضوی با چه انگیزه و در چه فضا و شرایطی مبادرت به نگارش چنین نامه‌ای کرده‌ است.

تا پیش از این نامه، هیچ نشانه‌ای از پشیمانی در رفتار مرتضوی نبود

او گفت: درصورتی که مرتضوی زودتر به این نتیجه رسیده بود که جانباختگان حوادث سال ۸۸ «شهید» هستند، امکان این‌که این مسئله به‌عنوان سندی در دفاعیات‌شان مورد استفاده قرار گیرد، وجود داشت اما اگر به دفاعیات گذشته او نگاه کنید، حتی یک نشانه کوچک از عذرخواهی، پشیمانی، پذیرش مسئولیت و این‌که نگاهش به قربانیان، به‌عنوان مظلوم باشد، نیست.

نامه مرتضوی منجر به ابهام بیشتر افکار عمومی شد

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که باتوجه به صدور احکام سنگین حبس و حصر برای برخی از اصلاح‌طلبان به دلیل مدعیاتی که امروز توسط مرتضوی مورد پذیرش قرار گرفته، آیا امکان جبران خسارت وجود خواهد داشت، گفت: طبیعتاً مسئولان قضایی باید در این باره پاسخگو باشند اما آن‌چه مسلم است، نامه مرتضوی منجر به تحیر و ابهام بیش از پیش افکار عمومی شد.

رحیمی در پایان تصریح کرد: این نامه بجای رفع ابهام، موجب شد بسیاری از مردم در این تناقض، متحیر بمانند که چطور درحالی که بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ای با همین اتهام‌ها محکوم شدند و همچنان نیز در حال سپری کردن محکومیت هستند، یک مقام قضایی بلندپایه وقت، قصد دارد با پوزش از آن از محکومیت تبرعه شود؟!

کد خبر : ۴۱۰۵۰۰