خبرگزاری کار ایران

وزیر دفاع خبر داد؛

تجهیز ناوگان هوایی به جنگنده و بالگرد ملی/ ساخت موتور سنگین توربوجت در ۲ سال آینده

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، طراحی و ساخت موتور توربوجت ملی هواپیما -اوج- را افتخار ملی و سکوی پرشی برای طراحی و ساخت موتورهای سنگین توربوجت و توربوفن هوایی دانست.

به گزارش ایلنا، سردار حسین دهقان در مراسم تجلیل از طراحان و سازندگان نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما که به نام اوج نامگذاری شده این دستاورد ارزشمند را حاصل تلاش جمعی و جهادی و همکاری صادقانه همه بخش‌های صنعت هوایی و هدف گذاری مشترک و اشتراک‌گذاری دانش و فناوری ذکر کرد و افزود: این برای همه ملت ایران  دارای ارزش، افتخار و خرسندی است.

او با بیان اینکه موتور اوج حاصل همکاری و تعامل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ۳۰ شرکت دانش بنیان و ۱۰دانشگاه کشور با سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع است، گفت: گام بعدی در این زمینه طراحی و ساخت موتورهای سنگین توربوجت و توربوفن است که انتظار داریم ظرف ۲ سال آینده به نتیجه برسد.

وزیر دفاع با اشاره به وجود عناصر مومن، مجرب و متخصص در صنایع هوایی وزارت دفاع گفت: ما از مراحل سخت طراحی و ساخت زیر سیستم ها و مدیریت سیستم های پیچیده هوایی عبور کرده و قادریم چرخه زنجیره‌ای از ایده تا محصول، تشخیص نیاز،  تعیین اولویت، تمرکز برای طراحی و ساخت و نهایتاً تولید انبوه سامانه‌ها را مدیریت کنیم.

دهقان با تأکید بر اینکه باید بازه زمانی از ایده تا محصول را به حداقل زمان کاهش دهیم، تصریح کرد: آنچه در نظر است تجهیز ناوگان هوایی به بالگردها و بال‌ثابت‌ها شامل هواپیماهای جنگی، پهپادها و هواپیماهای غیرنظامی ملی و بومی است.

وزیر دفاع گفت: باید با یک تلاش جمعی و تمرکز و بکارگیری همه ظرفیت ها به حرکت خود در این زمینه شتاب بخشیم و طراحی و ساخت موتور ملی اوج را یک نقطه عطف و آغاز یک جهش بزرگ در این زمینه بدانیم.

وی افزود ما از مهم ترین گلوگاه و مشکل در این عرصه یعنی موتور عبور کردیم و این نشان می دهد که از ظرفیت و توانمندی لازم در این زمینه برخوردار هستیم.

دهقان در پایان با قدردانی از تلاش همه دست اندرکاران این پروژه بزرگ ملی به ویژه متخصصان و محققان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در شرکت طراحی و ساخت موتورهای هوایی،کارکنان نیروی هوایی ارتش،  شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه های کشور گفت : بی تردید در این مسیر الطاف و نصرت الهی شامل حال همه شما جهادگران این عرصه خطیر و سرنوشت ساز بوده و خواهد بود و اعیاد بزرگی همچون قربان و غدیر فرصت مغتنم و مناسبی برای مدد گرفتن هرچه بیشتر از ذات اقدس الهی در دستیابی به این اهداف بزرگ است.

در ابتدای مراسم امیر سرتیپ ستاد عبدالکریم بنی طرفی مدیر عامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح نیز با تبریک ایام خجسته قربان و غدیر گزارشی از روند ساخت موتور توربوجت ملی اوج ارائه نمود و ضمن اعلام آمادگی دانشمندان، متخصصان و محققان صنایع هوایی برای تحقق فرامین فرمانده معظم کل قوا تاکید کرد: بیانات حکیمانه و الهام بخش فرمانده معظم کل قوا، روحیه و عزم جهادگران صنعت هوایی را در نیل به خودکفایی کامل، صد چندان کرده است و ما با این پشتوانه قادر خواهیم بود به حول قوه الهی همه ی موانع و مشکلات را پشت سر گذاشته، سیاست ها و اهداف نظام را در این زمینه محقق نماییم.

گفتنی است موتور توربوجت ملی اوج، ۳۱ مرداد ماه سالجاری مصادف با روز صنعت دفاعی طی مراسم ویژه ای با حضور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران حجه الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع رونمایی  شد.

کد خبر : ۴۱۰۴۲۹