خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

مخالفان FATF همان مخالفان برجامند/ شورای نگهبان قبلا لایحه را تایید کرده بود

کاردار اسبق ایران در بریتانیا FATF را شرط لازمه پیوستن ایران برای برقراری ارتباطات میان‌بانکی در عرصه بین‌المللی دانست و تاکید کرد: عدم پیوستن ایران در FATF خودتحریمی است زیرا موجب می‌شود روابط بانکی ایجاد نشود.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به جنجال‌های ایجاد شده در خصوص عضویت ایران در FATF خاطرنشان کرد: کارگروه ویژه اقدام مالی، یک نهاد تخصصی بین‌المللی است که با هدف مبارزه با پولشویی و جلوگیری از تامین مالی گروه‌های تروریستی از سوی ۱۹۸ کشور دنیا ایجاد شده است.

او ادامه داد: FATF به منظور دستیابی به خواست خود، استانداردهایی را برای روابط مالی و مناسبات میان بانکی تعریف کرده و توصیه‌هایی را به کشورها می‌کند تا نوعی شفافیت در روابط بانکی به وجود آید.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه عزم پیوستن ایران برای پیوستن به FATF مربوط به این دولت و آن دولت نیست، اظهار داشت: به دلیل آنکه در دولت قبل ایران تحریم بانکی بود، امکان پیوستن ایران به FATF هم امکان‌پذیر نبود. با این حال شاهد بودیم که گام‌های لازم و نخستین آن قبلا انجام شده و لایحه‌ای را که دولت قبل تهیه کرده بود در مجالس هشتم و نهم به تصویب رسیده بود و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرد.

ساداتیان با بیان اینکه معنای عدم پیوستن ایران به FATF آن است که ایران به دنبال شفافیت در مناسبات بانکی خود نیست، تصریح کرد: عده‌ای فکر می‌کنند بهانه‌ای به پیدا کرده‌اند تا با آن بهانه به دولت حمله کنند و برجام را زیر سوال ببرند در حالی که مسئله پیوستن یا نپیوستن به FATF ربطی به برجام ندارد.

او افزود: مخالفان FATF همان مخالفان برجام هستند که برجام دکان آنها را بست یا در حال بستن آنهاست. از آنجایی که در سال پایانی دولت یازدهم هستیم و موعد انتخابات ریاست جمهوری در حال نزدیک شدن است، می‌خواهند این تصور را در عامه مردم ایجاد کنند که دولت یازدهم خودفروخته، خائن و غرب‌گراست تا این گونه دولت را به زیر سوال ببرند.

عضو اسبق نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به برخی نگرانی‌ها درباره FATF خاطرنشان کرد: یکی از اهداف FATF، مبارزه با تامین مالی تروریسم است. ایران خود از قربانیان تروریسم است و نقش برجسته‌ای نیز در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته و همگان بر نقش ایران به این مسئله آگاه هستند.

ساداتیان با اشاره به حمایت ایران از محور مقاومت ابراز داشت: ایران بارها گفته است که حزب‌الله یا گروه‌های فلسطینی را نه تنها تروریست قلمداد نمی‌کند بلکه به نقش آنها در مبارزه با تروریسم سازمان‌یافته دولتی رژیم صهیونیستی و گروه‌های تکفیری اشاره کرده است. مسئله حمایت از آنها، سیاست کلان نظام که تجدیدنظر است و منتقدان هم به این مسئله آگاهند اما خود را به بی‌خبری می‌زنند.

او، FATF را شرط لازمه پیوستن ایران برای برقراری ارتباطات میان‌بانکی در عرصه بین‌المللی دانست و بیان کرد: عدم پیوستن ایران در FATF خودتحریمی است زیرا موجب می‌شود روابط بانکی ایجاد نشود.

کاردار اسبق ایران در بریتانیا در پایان یادآور شد: منتقدان FATF لازم است پیش از هر گونه وارد کردن چالش به دولت، ابتدا پاسخگوی عملکرد خود باشند و بگویند در دوران تحریم برای مردم ایران چه کرده‌اند.

کد خبر : ۴۱۰۲۵۴