خبرگزاری کار ایران

ظریف در دیدار رییس مجلس ملی فرانسه مطرح کرد؛

اعلام آمادگی ایران برای رایزنی با اروپایی‌ها در مورد بحران سوریه

کلود بارتلون رییس مجلس ملی فرانسه که در تهران به سر می برد، بعد از ظهر امروز با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا، طرفین در این ملاقات به تفصیل در خصوص روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند.

ظریف با اشاره به نقش و جایگاه ایران به عنوان یک بازیگر مهم و تأثیر گذار در منطقه اظهار داشت: ما فرانسه را یک کشور دوست و شریک مهم در روابط اقتصادی خود می‌دانیم و دیدگاه‌های مشترکی در بسیاری از مسایل منطقه‌ای با فرانسه داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد تبادل هیأت های سیاسی و اقتصادی میان دو کشور در سطوح عالی موجب گسترش هر چه بیشتر همکاری ها  و ایجاد درک مشترک بیشتر میان دو کشور شود.

وی همچنین با بیان این نکته که ایران و اروپا  بیش از دیگران اعتقاد به گفت‌وگو، رایزنی و همکاری‌های بین المللی دارند و بدون تردید منافع استراتژیک تمامی ما در گرو تفاهم، تعامل و همکاری است،  بر لزوم اجرای کامل تعهدات کشورهای  ۱+۵ بویژه آمریکا در زمینه توافق هسته‌ای تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن محکوم دانستن بدون قید و شرط و تفکیک تروریسم به خوب و بد در مناطق مختلف جهان اظهار داشت: امروز خطر تروریسم خطری جهانی شده است و این مساله را شما بهتر درک می‌نمایید و بدین منظور معتقد به همکاری جدی‌تر جامعه بین‌المللی برای رفع این خطر مشترک هستیم.

ظریف خاطرنشان کرد: لازم است دوستان اروپایی در مورد سوریه و یافتن راه حل سیاسی برای حل بحران در این کشور بیش از پیش فعال شوند و مانیز همچون گذشته آمادگی داریم با  اروپایی‌ها بویژه فرانسه پیرامون بحران سوریه رایزنی‌های بیشتری داشته باشیم.

در ادامه این دیدار رییس مجلس ملی فرانسه نیز با اعلام اینکه همه ما به همکاری بیشتر با ایران در منطقه و جهان نیاز داریم افزود: ما هم به سهم خود اصرار داریم و برای  فرانسه هم مهم است تا همه تعهداتی که در توافق تاریخی هسته ای داده شده است اجرایی شود. وی خاطر نشان کرد: گشایش های خوبی در روابط جهان با ایران بوجود آمده است و بسیاری از بانک های اروپایی و فرانسوی همکاری خود با ایران را آغاز کرده اند. آقای بارتلون تأکید کرد:  اروپایی ها نمی پذیرند که مانعی در راه انجام تعهداتی که در برجام داده ایم به بهانه های مختلف از جمله انتخابات در کشورهای متعاهد کمرنگ شود . رییس مجلس فرانسه با اشاره به دیدگاههای مشترک زیادی که در مسایل منطقه ای بویژه در لبنان، عراق، سوریه و سایر کشورها با ایران داریم تأکید کرد: راه حل بحران سوریه صرفا سیاسی است.

کد خبر : ۴۰۸۶۷۳