خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

تبادل سفیر میان تهران و لندن، عامل ایجاد اطمینان در سرمایه‌گذاران

یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تاکید کرد: ارتقای روابط ایران و بریتانیا در ایجاد اعتماد و اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران و بانکداران اروپایی برای حضور در تهران اثر مثبتی داشته باشد.

سیدمهدی مطهرنیا در گفت‌‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به تبادل سفیر میان ایران و بریتانیا گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سند ۱۴۰۴ به سمت و سوی تعامل سازنده در نظام جهانی در حال حرکت است.

او ادامه داد: باید دانست که مسئله تعامل سازنده، نه به عنوان دکترین روحانی، بلکه عنوان راهبرد جمهوری اسلامی ایران در سند ۱۴۰۴ است و یک نوع تصمیم‌گیری حاکمیتی تلقی می‌شود که در سال ۱۳۸۲ به سران قوا از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه دستیابی به توافق ژنو، برجام، FATF و گسترش مناسبات ایران با کشورهای مختلف در چارچوب سیاست تعامل سازنده بوده، اظهار داشت: با دستیابی به برجام و اشتباه خواندن حمله به سفارت بریتانیا توسط مقام معظم رهبری، زمینه‌های حل مشکلات میان تهران و لندن فراهم شد. در این راستا شاهد بودیم که طرفین به صورت گام‌به‌گام دست به عادی‌سازی روابط زدند و با تبادل سفیر، مناسبات را ارتقا دادند.

مطهرنیا ادامه داد: البته با توجه به خاطره و ذهنیت تاریخی ایرانیان نسبت به عملکرد و نقش منفی بریتانیا و مسائل داخلی دولت لندن و افتادن کار در سازوکارهای بروکراتیک موجب شد شاهد نوعی تاخیر در ارتقای روابط میان طرفین باشیم، اما با تبادل سفیر، هم‌اینک فصل جدیدی از مناسبات و روابط با توجه به مسائل گذشته میان تهران و لندن رقم خورده است.

او با یادآوری اینکه عادی شدن روابط میان تهران و لندن و تبادل سفیر می‌تواند زمینه مثبت در تعاملات میان دو کشور را ایجاد کند، تصریح کرد: ایران و بریتانیا می‌تواند در ابعاد اقتصادی، تجاری، تکنولوژیک و مسائل منطقه‌ای با یکدیگر همکاری‌هایی دوجانبه داشته باشند؛ مشروط به آنکه این همکاری متضمن منافع دوجانبه برای طرفین باشد.

این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به ذهنیت و تاریخی ایرانیان نسبت به عملکرد بریتانیا در تاریخ معاصر ایران خاطرنشان کرد: در فصل جدید مناسبات میان تهران و لندن لازم است بریتانیا نسبت به ایران تجدیدنظرهایی در رفتار خود داشته باشد، چراکه ایران بار دیگر می‌تواند به عنوان پل پیروزی در نظم‌بخشی منطقه‌ای دوباره ایفای نقش کند لذا لازم است لندن رفتار صادقانه‌تر و سیاست‌های شایسته‌تری را نسبت به ایران داشته باشد؛ هرچند که انتظار صداقت از سیاستمداران و آنهم سیاستمداران سیاس بریتانیایی امری سخت به نظر می‌رسد.

مطهرنیا در پاسخ به این سوال که با ارتقای روابط میان تهران و لندن در دوره پسابرجام تا چه اندازه می‌توان به حضور سرمایه‌گذاران بیشتر به ایران امیدوار بود؟ ابراز داشت: کاربرد اصطلاح پسابرجام در دوره کنونی از اشتباه‌ کاربردی دولت یازدهم است. پسابرجام زمانی آغاز می‌شود که تعهدهای برجامی از سوی تمامی بازیگران و شرکای توافق هسته‌ای اعمال شده باشد و آن تعهدها تمام شده باشد.

وی افزود: هم‌اکنون ما دوران درون برجامی قرار داریم، چراکه در دوره پسابرجام مردم انتظار دارند اثرات و پیامدهای برجام متبلور شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ارتقای روابط می‌تواند در ایجاد اعتماد و اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران و بانکداران اروپایی اثر مثبتی داشته باشد، یادآور شد: هم‌اینک بریتانیا به عنوان قلب همکاری‌های بانکی، مالی و بیمه‌ای در دنیا شناخته می‌شود و بی‌تردید تبادل سفیر میان ایران و بریتانیا می‌تواند در حضور آسان‌تر و سریع‌تر آنها به تهران کمک کند.

کد خبر : ۴۰۸۴۳۶