خبرگزاری کار ایران

اختلاف در احیای جنبش‌های دانشجویی؛

بحران در دانشجویان خط امام جدی‌تر شد

انجمن اسلامی علوم پزشکی شیراز روزگاری رهبری دانشجویان خط امام را بر عهده داشت. اما حالا شاید اولین تشکلی باشد که از این طیف جدا می‌شود. گرچه از سوی برخی گفته‌ می‌شود که به خاطر تخلفات متعدد در روند برگزاری انتخابات، استانداری این انتخابات را تایید نکرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اتحادیه دانشجویان پیرو خط امام در بیانیه‌ای اعلام کردند که ممکن است عضویت انجمن اسلامی علوم پزشکی شیراز در این اتحادیه لغو شود؛ این اولین بار نیست که بین دانشجویان فعال سیاسی و اجتماعی در یک دانشگاه اختلاف جدی پیش می‌آید، اما با توجه به این که این اتفاقات در شیراز افتاده است، حساسیت‌ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است.

برگزاری اردوی سالانه طیف اقلیت تحکیم وحدت در شیراز موجب شد طیف نزدیک به اصولگرایان طیف شیراز لقب بگیرد و کم‌کم این طیف با فشار دولت سابق و تعطیلی دفاتر انجمن‌های اسلامی در اکثر دانشگاه‌ها، تمامی تحکیم وحدت را صاحب شوند. با این حال علوم پزشکی شیراز رسما اعلام کرد عضو «تحکیم وحدت غیرقانونی» نخواهد شد.

اما دانشجویانی که تحکیم وحدت فعلی را جعلی می‌خواندند با روی کار آمدن دولت روحانی دست به احیا و افتتاح تشکل‌های جدید زدند و در عین حال به دنبال ثبت یک اتحادیه هم بودند.

از آن زمان سه جمع قدرتمند برای تشکیل اتحادیه اقدام کردند. اولین جمع گروهی بودند که از زمان دولت قبل تشکل‌های خود را با چنگ و دندان حفظ کرده بودند و تشکل‌های خط امام نامیده می‌شدند. دومین طیف افرادی بودند که به دنبال «احیای» روزهای اوج دفتر تحکیم بودند و دسته سوم تشکل‌هایی بودند که در پیروزی اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ نقش آفرینی کرده بودند و فعلا خود را «تادا» (تشکل‌های اسلامی دانشگاه‌های ایران) نامیده‌اند.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز از جمله دانشگاه‌هایی بود که تشکل خود را در سال‌های احمدی‌نژادی حفظ کرده بود و از جمله تشکل‌های موسس دانشجویان پیروز خط امام به شمار می‌رفت و اتفاقا در برنامه‌های خود از چهره‌هایی مانند حجت‌الاسلام هادی غفاری دعوت کرده بود که حواشی زیادی هم به دنبال داشت.

با این حال انتخابات جدید این تشکل‌ با حاشیه‌های زیادی همراه شد. گفته می‌شود این حاشیه‌ها بیشتر بر سر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز دکتر ایمانیه بود. ایمانیه از دوستان نزدیک لنکرانی وزیر بهداشت احمدی‌نژاد و سخنگوی سابق جبهه پایداری است.

برخی اصولگرایان اصرار زیادی بر حفظ ایمانیه در دانشگاه شیراز دارند و تنها راه حفظ او حمایت یک تشکل با پرچم اصلاح‌طلبی از این مدیر بود. به خصوص بعد از ماجراهایی که در زمستان ۹۱ برای مطهری پیش آمده بود و  تغییر استاندار، بسیاری از مدیریت‌ها از دست آنان خارج شده بود و پیروزی شگفت انگیز اصلاح‌طلبان در بیشتر شهرها و کسب تمام کرسی‌های شیراز توسط لیست امید، اصولگرایان را در بدترین وضعیت ممکن در دهه گذشته قرار داده است. در این شرایط موعد انتخابات انجمن اسلامی علوم پزشکی سر رسید.

در اوایل تیرماه انتخابات با حواشی فراوان برگزار شد. طیف دانشجویان طرفداران ایمانیه در انتخابات نام لیست خود را لیست امید گذاشتند و از عکس دکتر ظریف و روحانی هم در پوسترهای تبلیغاتی خود استفاده کردند. سرانجام این طیف در انتخابات پیروز اعلام شد؛ این اتفاق در حالی بود که مخالفان ایمانیه معتقد بودند تعداد زیادی از نامزدهای آنها رد صلاحیت شده است و انتخابات در زمان غیر معقولی برگزار شده که بسیاری از دانشجویان در دانشگاه حضور نداشتند.

نکته جالب اینجاست که انجمن اسلامی علوم پزشکی شیراز روزگاری رهبری دانشجویان خط امام را بر عهده داشت. اما حالا شاید اولین تشکلی باشد که از این طیف جدا می‌شود. گرچه از سوی برخی گفته‌ می‌شود که به خاطر تخلفات متعدد در روند برگزاری انتخابات، استانداری این انتخابات را تایید نکرده است.

کد خبر : ۴۰۷۹۹۳