خبرگزاری کار ایران

بعیدی‌نژاد مطرح کرد:

اتهام جاسوسی به درّی اصفهانی توهین آشکار به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی است

حمید بعیدی‌نژاد درباره نقش درّی‌اصفهانی در مذاکرات هسته‌ای توضیحاتی را منتشر کرد

به گزارش ایلنا، حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پی سوالات بسیار متعدد رسانه‌ها و هموطنان پیرامون نقش درّی اصفهانی در مذاکرات هسته‌ای توضیحاتی را در اینستاگرام و کانال خود به این شرح منتشر کرد:

اخیرا برخی افراد و سایت‌ها به پخش مطالبی نسبت به آقای عبدالرسول درّی مبادرت کرده‌اند و از جمله اینکه وی بعنوان یک فرد دو تابعیتی ایرانی و انگلیسی سال‌هاست حتی زمانی که مسؤول پرونده دعاوی علیه آمریکا در وزارت دفاع بوده علیه منافع کشور جاسوسی می‌کرده و اخیرا نیز مشخص شده بعنوان عضو تیم مذاکرات هسته ای کشورمان اطلاعات محرمانه مذاکرات را به سرویس‌های جاسوسی انگلیسی و آمریکایی ارائه می‌کرده و برای این خدمات خود ماهانه 7500 پوند حقوق دریافت می‌کرده است.

با توجه به سوالات مکرر عزیزان و درخواست آنها از بنده برای برخی توضیحات، ذکر چند نکته شاید مفید باشد:

١- شکی نیست که همه ما تابع تصمیمات نهادهای رسمی امنیتی و اطلاعاتی کشور که وظیفه حفظ کیان و صیانت از کشور در قبال تهدیدات خارجی را بر عهده دارند هستیم. در خصوص این موضوع ما نیز مانند دیگر هموطنان عزیزمان منتظر روشنگری بیشتر و دقیق‌تر موضوع اتهام آقای درّی می‌باشیم تا طرح آنها کمک کند تا افراد از گمانه زنی و اتکا به حدسیات شخصی خود در این موضوع حساس خودداری کنند. آنچه در نهایت تا بحال از برخی موارد محدود اعلام شده از سوی نهادهای رسمی کشور بر می آید آن است که آقای درّی از سوی برخی مراجع امنیتی کشور برای پاره ای توضیحات فراخوانده شده و بدون اینکه اتهام خاصی برای ایشان به اثبات برسد آزاد هستند. بررسی و تحقیقات ادامه دارند. شخص ایشان نیز در مصاحبه‌ای که در چند روز پیش در محل ساختمان بانک مرکزی انجام داد بر همین نکات پافشاری کرده و ضمن وفاداری کامل خود به منافع کشور هر نوع اتهام امنیتی و جاسوسی را به شدیدترین بیان ردّ کرده است. اظهارات وی توسط هیچ نهاد رسمی به چالش کشیده نشده است.

٢- وزارت امور خارجه و مسؤولان تیم مذاکرات هسته‌ای مسؤولیتی در قبال گزینش و یا اصولا چه ردّ یا قبول نمایندگان نهادهای ذی‌ربط رسمی کشور ندارند. مجموعا ده‌ها نفر بعنوان نمایندگان نهادهای ذی‌ربط، تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان را در مذاکرات همراهی می‌کردند که ورود به بحث صلاحیت این افراد نمی‌تواند از مسؤولیت‌های وزارت امور خارجه و اعضای تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان باشد. وزارت‌خارجه و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همچنین نه مسؤولیت و نه امکان اِعمال نظارت بر افراد و نمایندگان دیگر نهادها را نیز در اختیار ندارد. تعیین اشخاص و تایید صلاحیت افراد بعنوان نمایندگان آن نهاد و همچنین اِعمال نظارت بر این افراد بر عهده همان نهادها و در مواقع حساس بعهده نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رسمی کشور هستند.

٣- آقای درّی بعنوان نماینده یکی از نهادهای مسؤول بانکی و مالی و به اتکای چند دهه حضور در مناصب مختلف حقوقی و اجرایی در حوزه‌های مختلف در این مرحله آخر مذاکرات مشورت‌های فنی و تخصصی بانکی و مالی لازم را به تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان ارائه می‌کرد. وی حتی همان زمان که با نظر مستقیم نهاد زی‌ربط بانکی و مالی کشورمان برای ارائه این‌گونه مشورت‌ها در مذاکرات تخصصی شرکت داشتند، عضو هیات‌مدیره بانک‌سامان هم بود. آقای دری برای حدود یک‌دهه در مذاکرات حقوقی در لاهه در پرونده حساس و مهم دعاوی ایران و آمریکا بعنوان عضو داوری کشورمان شرکت می‌کرد. پس از آن برای حدود یک‌دهه دیگر وی بعنوان وکیل حقوقی وزارت‌دفاع کشورمان در پرونده خریدهای تسلیحاتی ایران از آمریکا انجام وظیفه می‌کرد. وی بعلت شرکت در بیش از دو دهه مذاکره در دعاوی مهم بین‌المللی در میان متخصصان فن فردی شناخته شده محسوب می‌شود. همچنین بنابر اطلاع موثق آقای درّی اصلا تبعه کشور انگلیس نیست.

٤- این پافشاری برخی افراد و سایت‌ها برای اثبات جاسوسی آقای درّی قبل از اعلام نظر قطعی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بیش از همه چیز خواسته یا ناخواسته سوالاتی جدّی را متوجه خود نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور می‌کند که چطور فردی در چنین مسؤولیت‌های مهم و حساسی آن‌هم نه برای چند سال بلکه برای بیش از حداقل دو دهه به جاسوسی مشغول بوده و این موضوع از چشم نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشورمان پنهان و مغفول مانده است. بنظر بنده این نوع اظهارات یک توهین آشکار به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشورمان است. در شرایطی که منطقه ما شاهد شدیدترین ناامنی‌ها در اطراف و اکناف خود است و بویژه داعش با اتکا به انواع روش‌های مخرب سعی در ایجاد تهدیدات امنیتی برای کشور عزیزمان دارد، همگان مشاهده می‌کنیم چگونه نیروهای بغایت سازمان یافته اطلاعاتی و امنیتی کشور اعم از وزارت اطلاعات و سپاه و نیروهای انتظامی بسان سربازان گمنام امام عصر (عج) توطئه‌ها را کشف و خنثی کرده و امنیت این کشور پهناور را تامین کرده‌اند. تجربه این سال‌ها به ما بخوبی نشان می‌دهد نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور به لطف خدا احاطه بسیار خوبی به تحرکات جاسوسی و اطلاعاتی دشمن دارند. ما نیز نباید در نوع اظهارات خود، خواسته یا نا خواسته، و برای اثبات یک موضع خاص، امر مهمتر و بزرگ تری را نادیده بگیریم و بطور غیر مستقیم اتّهاماتی را متوجه نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور نماییم.

٥- در مجموع نوعی شتابزدگی از سوی افراد و سایت‌هایی که این مباحث را مطرح می‌کنند مشاهده می‌شود که خیلی مایل هستند با آب و تاب دادن برخی اطلاعات ناقص و ناصحیح حکم قطعی جاسوسی برای آقای درّی را هر چه سریع‌تر ثابت کنند تا این نظریه خود را اثبات کنند که دشمن در مذاکرات هسته‌ای و تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان نفوذ و رسوخ کرده و این منشاء و دلیل نقص‌های عمده ساختاری برجام است. این نوع ره‌یافت جسارتا قدری ساده‌انگارانه محسوب می‌شود چراکه موضوع فرآیند مذاکرات هسته‌ای بسیار پیچیده‌تر از این است که وجود یک فرد جاسوس، حتی اگر چنین مطلبی به اثبات برسد، بتواند به عاملی برای شکل دادن به محتوا و ساختار اساسی برجام مبدل شود.

برجام حاصل یکی از پیچیده‌ترین مذاکرات چند جانبه بوده که برای دو سال و نیم در عالی‌ترین سطوح تصمیم‌گیری نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورهای طرف مذاکرات مورد بررسی قرار داشته و تمامی محتوای آن از ابعاد مختلف سیاسی و امنیتی و فنی با دقت تمام و با اشراف تمامی تمامی نهادهای ذیربط مذاکره و جمع بندی شده است.

مضافا بر اینکه کشورهایی که خود در این مذاکرات شرکت داشتند دارای قوی‌ترین سرویس‌های جاسوسی در جهان هستند و با توجه به حضور مستقیم خود، چنانچه این دوستان ادعا می‌کنند، نیاز مبرم به اخذ گزارش از سوی واسطه نداشته‌اند. تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان نیز با توجه به تجربه طولانی خود تمامی اصول مربوط به حفظ محرمانه بودن اطلاعات را رعایت می‌کرد و هر یک از اعضای شرکت‌کننده در مذاکرات فقط در محدوده کار خود به اطلاعات دسترسی داشتند، با توجه به اینکه بسیاری از نمایندگان شرکت‌کننده مشورت‌های تخصصی را ارائه می‌فرمودند و نقشی در اتخاذ تصمیمات بر عهده نداشتند و اتخاذ تصمیمات در سطحی عالی‌تر اتخاذ می‌‌شود.

کد خبر : ۴۰۶۹۷۳