خبرگزاری کار ایران

با حضور سفیر کشورمان در کپنهاک؛

۳۵ شرکت‌ دانمارکی فرصت‌های روابط با ایران را بررسی کردند

نشست اقتصادی بررسی فرصت‌ها و مشکلات موجود در روابط اقتصادی ایران و دانمارک با حضور سفرای دو کشور، ۳۵ نماینده از شرکت‌های بزرگ دانمارکی، مسوولان وزارت امور خارجه، کنفدراسیون صنایع دانمارک، دنسک بنک، صندوق تضمین صادرات دانمارک، اعضای اتاق بازرگانی دانمارک و ایران و تعدادی از بازرگانان ایرانی فعال در دانمارک در محل سفارت ایران در کپنهاک برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مرتضی مرادیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ پیشرفت‌هایی که در روابط تجاری دو کشور بعد از توافق هسته‌ای ۱+۵ به وجود آمده را برشمرد و از وزارت خارجه، کنفدراسیون صنایع و صندوق تضمین صادرات دانمارک برای فعال کردن مناسبات تجاری با ایران تشکر کرد.

او هدف از برگزاری این نشست را بررسی روابط اقتصادی میان ایران و دانمارک بعد از سفر دی ماه گذشته وزیر امور خارجه دانمارک به همراه هیات تجاری به ایران،​ شنیدن نقطه نظرات طرفین در باره فرصت‌ها و مشکلات روابط اقتصادی و اعلام خبر تاسیس اتاق بازرگانی دو کشور به طرف‌های دانمارکی اعلام کرد. 

مرادیان به فراهم شدن مسیر همکاری اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران بعد از توافق هسته‌ای و روند رو به کاهش مشکلات توسعه مناسبات اقتصادی دو جانبه اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی از اولویت‌های همکاری اقتصادی است و دیدگاه مثبت نسبت به فعالیت و سابقه صنایع دانمارک در ایران و شناخت کافی سرمایه‌گذاران این کشور از بازار ایران زمینه مناسب برای توسعه مناسبات اقتصادی را فراهم کرده است.

دنی‌عنان سفیر دانمارک در تهران هم با اشاره به افزایش ۶۶ درصد مراوادات تجاری دو کشور در پنج ماه اول سال جاری میلادی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری حجم مراودات از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون کرون  به  ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون کرون برسد. 

او با برشمردن مزایا و فرصت‌های زیاد تجاری در ایران، استقبال شرکت‌های دانمارکی برای حضور در بازار ایران را خوب ارزیابی کرد و گفت: مقصد بخش مهمی از صادرات فرآورده‌های دارویی و تجهیزات صنایع لبنی دانمارک، کشور ایران است. در چند ماه گذشته مبادله هیات‌های تجاری میان دو کشور و هم‌چنین تاسیس دفتر نمایندگی شرکت‌های دانمارکی در تهران افزایش یافته و در ماه نوامبر هیاتی از شرکت‌های دانمارکی فعال در زمینه نفت و گاز به ایران سفر خواهند کرد.

در این نشست نماینده «کنفدراسیون صنایع دانمارک» از توسعه مناسبات تجاری و مبادله هیات‌های تجاری بین دو کشور استقبال و از سفر دی ماه گذشته هیات تجاری دانمارکی به تهران به خوبی یاد کرد.

نماینده شرکت دارویی «نوونوردیسک» نیز با اشاره به امضا تفاهم‌نامه مهم شرکت با طرف ایرانی در سال گذشته، تاکید کرد سیاست این شرکت توسعه هر چه بیشتر همکاری با ایران است.

هم‌چنین نمایندگان «دنسک بنک» و «صندوق تضمین صادرات» دانمارک هم به بیان آخرین وضعیت همکاری اقتصادی خود با ایران پرداختند.

کد خبر : ۴۰۶۶۲۴