خبرگزاری کار ایران

عارف:

وزارت امور خارجه مسئله امام موسی صدر را جدی‌تر پیگیری کند

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در مراسم سالگرد ربایش امام موسی صدر گفت: امیدوارم که پیگیری‌ها در رابطه با ایشان به نتیجه دلخواه برسد و یکی از افتخارات من پیروی از امام موسی صدر است.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف طی سخنانی در مراسم سالگرد ربایش امام موسی صدر اظهار کرد: ما هیچ‌وقت ۹ شهریور ۱۳۵۷ را فراموش نمی‌کنیم. از موسسه امام موسی صدر که با توکل به خدا و صبر و امید یکی از مطالبات امت اسلامی را پیگیری می‌کنند تشکر می‌کنم و امیدوار هستم که پیگیری به نتیجه‌ای که دلخواه ما است برسد.

وی افزود: یکی از افتخارات من پیروی از امام موسی صدر است و این افتخار همه دانشجویان مسلمان به خصوص در سال‌های قبل از انقلاب در خارج از کشور است.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین بیان کرد: ویژگی شاخص این روحانی جوان شیعه در زمانی که بنا به دستور مراجع بزرگ به لبنان رفتند چند بعدی بودن ایشان بود، این آرزوی ما دانشجویان قبل از انقلاب بود که روحانیت ما شرایط زمانی و مکانی را درک کند و ما این ویژگی را در امام موسی صدر می‌دیدیم.

در خارج از کشور فضا برای بحث با گروه‌های مارکسیستی باز بود و ما بعضی اوقات که به عقب برمی‌گشتیم در مقاطعی خیلی حرف برای گفتن نداشتیم اما با پشتوانه تعالیم امام موسی صدر مارکسیست‌ها در هیچ مناظره و بحثی نبود که محکوم نشوند.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد: امام موسی صدر به عنوان یک روحانی جوان شیعه به یک منطقه حساس در خاورمیانه و دنیای اسلام و عرب نگاه ویژه داشت، نگاه اول و اصلی امام موسی صدر به فرهنگ است و نهاد گفت وگوی ادیان و تقریب مذاهبی که وی پایه‌گذاری کرد، حرکت خیلی خوب و موثری بود که نشان داد شیعه این ظرفیت را دارد که با همه ادیان گفت و گو کند.

عارف با بیان اینکه نگاه امام موسی صدر به مذاهب، نگاه تقریب بود گفت: مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در سال ۱۳۴۸ برای حاکمیت شیعه در لبنان پایه‌گذاری می‌شود و به طور طبیعی مبارزاتی که در داخل کشور داشتیم بسیار موثر بود.

وی ادامه داد: همه ما بچه‌های انجمن‌های اسلامی در خارج از کشور به عنوان پیروان امام موسی صدر محسوب می‌شدیم به خصوص در انجمن اسلامی آمریکا ارتباط نزدیک و تنگانتگی با ایشان داشتیم. در آن زمان شیعیان لبنان حتی در جامعه اسلامی نسبت به دیگر فرق اسلامی در وضعیت بدی بودند. نگاهی که یک رهبر و یک روحانی شیعه داریم این است که در تمام ابعاد دست برتر دارد و اینکه امروز ما در جنوب لبنان دست برتر را داریم مطمئناً ناشی از نقش امام موسی صدر است.

رئیس فراکسیون امید مجلس در ادامه اظهار کرد: امام موسی صدر از حداکثر جاذبه، سعه صدر و صبوری استفاده می‌کردند، نمی‌خواهم غلو کنم اما اصلاً در این عالم شیعه دافعه‌ای نبود. بنابراین اگر امروز شیعه و مقاومت در لبنان تأثیرگذار و موفق است و ما به عزیزمان سید حسن نصرالله و رهبران شیعه افتخار می‌کنیم، ناشی از پایه‌گذاری صحیح، دقیق و نگاهی است که امام موسی صدر به منطقه و لبنان داشت.

عارف ادامه داد: در آن زمان نگاهی که فرق دیگر به امام داشتند، قابل توجه و تأمل است. تأثیرگذاری وی در انجمن‌های اسلامی خارج از کشور و همکاری و همدلی‌هایی که می‌شد، انصافاً بی‌نظیر بود و اتحادیه انجمن‌های اسلامی اروپا و آمریکا امام موسی صدر را مرجع خودشان قرار داده بودند و من واقعاً افتخار می‌کنم که پیرو ایشان بودم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دغدغه ایشان همواره امام خمینی بود گفت: ما در خارج بیشتر می‌توانستیم از ایشان استفاده کنیم. نقش ایشان در تربیت اعضای انجمن‌های اسلامی خارج از کشور بی‌بدیل بود و موجب شده بود در فضای دهه‌های ۴۰ و ۵۰، به مسلمان بودنمان افتخار کنیم و نسل‌اولی‌هایی که هنوز در حکومت مسئولیت دارند، از شاگردان امام موسی صدر بودند.

وی اظهار کرد: دعا می‌کنیم که خداوند عنایت فرماید و نتیجه کار ۳۸ ساله به نتیجه‌ای که مورد انتظار است برسد.

عارف در پایان یادآور شد: ما در دوران ریاست‌جمهوری آقای خاتمی این موضوع را خیلی پیگیری می‌کردیم ولی آن را رسانه‌ای نمی‌کردیم. ان‌شاءالله که در این شرایط وزارت امور خارجه جدی‌تر این مطالبه را که مطالبه نه تنها شیعیان بلکه مطالبه امت اسلامی است، پیگیری کند.


 

کد خبر : ۴۰۶۴۶۷