خبرگزاری کار ایران

مقام‌های دفاعی آمریکا مطرح کردند؛

۳۰ رویارویی خطرناک شناورهای ایرانی و آمریکایی در سال جاری

یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا مدعی شد: در نیمه اول سال ۲۰۱۶ شاهد دو برابر شدن رویارویی های غیر حرفه ای و نا امن با ایران در مقایسه با همین مدت در سال گذشته بودیم. این یک افزایش مخرب است و در نیمه دوم سال هم ادامه داشته است.

به گزارش ایلنا، فاکس‌نیوز در گزارشی به رویارویی‌‌های خطرناک ایران و نیروی دریایی آمریکا پرداخته و نوشته است: روز دوشنبه برخی از مقام‌های دفاعی آمریکا، تعداد رویارویی‌های قایق‌های ایرانی با ناوهای نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس در نیمه اول سال ۲۰۱۶ در مقایسه با همین مدت زمان در سال گذشته دو برابر شده است.

یکی از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا به فاکس‌نیوز گفته است که در نیمه اول سال ۲۰۱۶ شاهد دو برابر شدن رویارویی‌های ناامن با ایران در مقایسه با همین مدت در سال گذشته بودیم. این افزایش رویارویی‌ها در نیمه دوم سال هم ادامه داشته است.

به گفته مقام‌های آمریکایی در نیمه اول سال ۲۰۱۶ ، حدود ۱۹ رویارویی خطرناک با ایرانی‌ها گزارش شده که همه آنها از سوی مقام‌های نیروی دریایی این کشور به موقعیت های «غیر حرفه ای و ناامن» خوانده شده است. در همین مدت زمان در سال ۲۰۱۵ بر اساس گزارش‌ها ۱۰ مورد رویارویی وجود داشت.

یکی از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه گفته بود که نیروی دریایی برخی از این مواجهه‌ها را به‌صورت محرمانه طبقه‌بندی کرده است. فرمانده مرکزی نیروهای آمریکا نیز در بیانیه‌ای که در ماه جولای منتشر شد، تعداد این مواجهه‌ها را در نیمه اول سال ۲۰۱۶، حدود ۲۶ مواجهه خطرناک خوانده بود.

از ماه جولای تا امروز ۱۱ مواجهه خطرناک دیگر رخ داده که چهار تای آن در طول هفته گذشته رخ داده که این شامل  موردی که با شلیک‌های هشدار ناوشکن آمریکایی همراه بود نیز می‌شود.

به ادعای فاکس‌نیوز، در مجموع در هشت ماه گذشته در سال جاری ۳۰ رویارویی خطرناک با ایرانی‌ها رخ داده است. در سال ۲۰۱۵ این میزان برای کل سال ۲۴ عدد بود.

این آمار و ارقام علیرغم دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران و بازپرداخت ۱.۷ میلیارد دلار بدهی ایران رخ داده است.

فاکس‌نیوز در ادامه آورده است: ویدئوهای منتشر شده از مواجهه ناوهای آمریکایی با قایق‌های ایرانی نشان می‌دهد که قایق مسلح سپاه پاسداران  ایران با ۳۰۰ یارد فاصله از ناوشکن نیتز در حرکت است. ناوشکن‌های آمریکایی راکت‌هایی را پرتاب کردند که به همین دلیل قایق‌ها سرعتشان را زیاد کردند.

روز بعد در اتفاقی دیگر در شمال خلیج فارس، زمانی که قایق‌های تندرو ایرانی به ۲۰۰ یاردی نفتکش آمریکایی رسید، سه تیر از اسلحه کالیبر ۵۰ شلیک شد.

وزیر دفاع ایران در این زمینه گفت: کشتی‌های جنگی ایران باید با نزدیک شدن هر کشتی آمریکایی به آبهای سرزمینی ایران مقابله کند. اگر کشتی‌های آمریکایی به آبهای منطقه ایران وارد شوند، بی شک هشدار می‌گیرند. ما آنها را زیر نظر داریم و اگر حریم مرزی ایران را نقض کرده و وارد شوند، با آنها مقابله می‌کنیم.

روز پنجشنبه پیتر کوک مشاور رسانه‌ای پنتاگون در پاسخ به اظهارات سردار دهقان گفت: ما واقعا امیدواریم این اتفاقات دوباره تکرار نشود، چراکه  این حوادث هیچ نتیجه‌ای به جز افزایش تنش‌ها در این بخش مهم از جغرافیای جهان ندارد و ما خواهان افزایش این تنش‌ها نیستیم.

کد خبر : ۴۰۶۲۶۰