خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور:

دولت فعالیت‌های روستایی را در اولویت کارخود قرار داده است

وزیر کشور گفت: دولت به جد برای رفع مشکلات روستاها و فعالیت های روستایی تلاش می کند و این جزو اولویت های دولت است.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه در پنجمین روز از سفر خود به استان گلستان در نشست شوراهای اسلامی روستایی و دهیاران این استان با عنوان توسعه اقتصادی روستاها افزود: اگر اراده و انگیزه برای کار باشد زمینه کار زیاد است.

وی ادامه داد: ایران سال ها در عرصه جهانی امپراتوری تشکیل داده و با امکانات کشور افرادی آمدند و قدرت بزرگ شکل دادند. ما در حال ساخت یک تمدن اسلامی بزرگ هستیم و باید اراده ما بر این باشد با تکیه بر ظرفیت‌های طبیعی، خلاقیت و ابتکار منشا تحول در دنیا باشیم.

وزیر کشور همچنین گفت: انسان‌ها می‌توانند مرکز تغییر تحول و دگرگونی باشند و باید کار را از یک نقطه شروع کنند و باید براساس آموزه‌های دینی کار و تلاش را دنبال کنیم.

رحمانی فضلی افزود: روستاها مظلوم‌ترین مکان‌های سکونتی هستند که ما به طور کلی یک عقب‌ماندگی به دلیل نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی غلط دارند و روستاها بیشتر از نقاط دیگر با نابرابری مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی تلاش شد زیرساخت‌ها و خدمات اولیه را به روستاها دهیم که موفق شدیم و امکانات خوبی داده شده است اما در حوزه اقتصادی درآمد و اشتغال مشکلات زیادی در روستا داریم و بسیاری از روستاها خالی شدند.

وزیر کشور همچنین اظهارداشت: باید تغییرات را در روستاها دنبال کنیم، باید در مدیریت روستایی تغییر ایجاد کنیم و به دنبال خلاقیت و ابتکار باشیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: همچنین باید در حوزه فعالیت‌های روستا تغییر ایجاد کنیم یا در شیوه‌های کشت تغییر ایجاد کنیم.

وی خطاب به متولیان روستا گفت: باید دائم ذهن خود را درگیر تغییر کنید و در این زمینه می توانیم از تجربه ها استفاده کنیم.

وزیر کشور با بیان این که باید در امکانات و منابع روستا تغییر ایجاد کنیم، اظهارداشت: در تغییر قوانین و مقررات در حوزه روستایی نیز باید موانع را از طریق نمایندگان مجلس و دولت پیگیری کنید تا اصلاح شود.

رحمانی فضلی ادامه داد: باید کالبد و معماری روستا را به گونه ای کنیم که انگیزه مردم برای ماندن افزایش یابد. همچنین منابع مالی و سرمایه روستا یابد تغییر کند. به روش های متعددی می توانیم منابع تامین کنیم.

وی با مهم خواندن بحث محصول و فروش و بازاریابی محصول خاطرنشان کرد: برای روستاییان باید به دنبال محصول باشیم و هرچه تولید می کنیم باید زنجیره تولید را کامل کنیم.

وی با تاکید بر لزوم هماهنگی بین دستگاه ها در جهت توسعه یادآور شد: باید یک هماهنگی بین واحدهای خدمات رسان روستاها ایجاد شود.

وزیر کشور همچنین به موضوع مهاجرت از روستاها به شهرها اشاره کرد و ادامه داد: مهاجرت روستاییان به شهرها بحث حاشیه نشینی را به دنبال دارد و برای شهر مشکل ایجاد می کند، باید ایرادات نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی اصلاح شود.

رحمانی فضلی افزود: معمولا هزینه ها و رشد اقتصادی بالا همیشه منجر به شغل نمی شود اما فعالیت های روستایی به هر میزان رشد کنند، شغل ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: به بحث آموزش و مهارت آموزی در روستاها باید توجه شود و از آن غافل نباشیم. مشاغلی خانگی نیز مهم است و باید به آن توجه شود.

وزیر کشور یادآور شد: در استان گلستان باید برای هر چند روستا یک محصول ویژه تعریف کنیم و روی آن محصول کار شود و برای آن سرمایه گذاری و بازاریابی صورت بگیرد.

رحمانی فضلی افزود: در دنیا بازار و ایده ها به فضای مجازی رفته اند و باید از ظرفیت های این فضا در جهت بازاریابی و معرفی محصولات استفاده شود. باید با تکنولوژی، علم و پیشرفت ها خود را هماهنگ کنیم.

وی همچنین به طرح همیاران توسعه روستا که از ظرفیت دانشگاه برای شناسایی ظرفیت های روستاها استفاده شده است اشاره کرد و اظهارداشت: باید از ظرفیت دانشگاه ها برای توسعه استفاده کنیم.

در این نشست تعدادی از دهیاران، اعضای شورای اسلامی روستا و کارافرینان روستایی به بیان مسایل و مشکلات در حوزه اقتصادی روستا پرداختند.

کد خبر : ۴۰۵۷۸۵