خبرگزاری کار ایران

رسانه‌ روسی مدعی شد؛

روس‌ها احتمالا از ۱۰ ماه پیش از پایگاه همدان استفاده می‌کردند

یک پایگاه خبری روسیه عقب‌نشینی نیروی هوایی روسیه از پایگاه شهید نوژه همدان را به دلیل برخی تنش‌ها در روابط دو کشور خواند و نوشت که این امر بر روابط روسیه و ایران و همکاری‌های مشترک در سوریه خللی وارد نخواهد کرد.

به گزارش ایلنا خبرگزاری  روسی راشا دایرکت، در مقاله‌ای با عنوان «حادثه همدان: حمله‌های هوایی روسیه از طریق ایران فعلا روی هواست» نوشت: استقرار روس‌ها در ایران در پی صحبت‌های سردار حسین دهقان وزیر دفاع ایران و انتقاد او از روس‌ها برای بی‌معرفتی و خودنمایی به سبب عمومی کردن این خبرها متوقف شد.

راشا دایرکت مدعی شد به‌رغم این سرزنش‌ها از سوی ایران و خروج روس‌ها از این کشور، این مسئله به رابطه ایران و روسیه که قوی‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد آسیبی نرسانده است. رابطه دو کشور حتی با وجود این اتفاق همچنان با همکاری‌های مشترک بر اساس منافع مشترک ادامه دارد.

راشا دایرکت در ادامه ضمن طرح تردیدهای استفاده روس‌ها از پایگاه هوایی نوژه همدان از نوامبر سال ۲۰۱۵ (حدود ده ماه پیش) نوشت: استفاده روس‌ها از این پایگاه از زمانی که به مواضع داعش در سوریه حمله کرده‌اند و زمانی که جنگنده‌های سوخو-۳۴ و هواپیماهای حمل و نقل IL-۷۶  در عکس‌های ماهواره‌ای مشاهده شدند، آغاز شده است.

این خبرگزاری ضمن برشمردن ویژگی‌های پایگاه هوایی همدان و ارزش‌های آن برای روسیه یادآور شد: پایگاه ‌هوایی همدان می‌تواند بمب‌افکن‌های استراتژیک Tu-۲۲M۳ را نیز در خود جای دهد. این بمب‌افکن‌ها برای استقرار در پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه بیش از حد بزرگ هستند. همچنین با استقرار این هواپیما در ایران زمان پرواز تا ۶۰٪ کاهش پیدا می‌کند و توانایی حمل مهمات و اسلحه برای  Tu-۲۲M۳  تا دوبرابر افزایش می‌یابد.

به گفته راشا دایرکت ایران نیز از این کار بهره می‌برد، چرا که در سوریه، روس‌ها نقش قاطع‌تری در حملات هوایی ایفا خواهد کرد.

در این گزارش به اعتراض‌های مقام‌های آمریکایی به این حوادث نیز اشاره شده و گفته شده مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که اگر روس‌ها هواپیماهای نظامی در اختیار ایران قرار داده باشند، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خواهد بود، اما معلوم شد روس‌ها از هواپیماهای خودشان استفاده می‌کنند که همین امر عامل طرح سوال در پارلمان ایران شد. فلاحت پیشه نماینده مجلس در ایران به استقرار هواپیماهای روس در سرزمین ایران اعتراض کرد و آن را نقض ماده ۱۴۶ قانون اساسی خواند.

این گزارش دلیل وجود این مواد را در قانون اساسی ایران اطمینان از سخت‌گیری‌های لازم در سیستم ضد-استعماری ایران خواند و نوشت: وجود چنین قوانین دست‌وپاگیری برای ایرانیانی که خواهان روابط دوستانه و سودآور بیشتر با غرب هستند، مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. جنگیندن در یک جبهه کاری است که اصولا همپیمانان انجام می‌دهند، اما چنین ارتباطی با روسیه که اخیرا روابط دوستانه‌ای با غرب نداشته است برای ایرانی‌ها با توجه به اهدافشان، مناسب نیست.

کد خبر : ۴۰۵۶۸۰