خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی:

امام در امور اصلی جنگ دخالت نمی‌کرد/ادامه یافتن تحریم‌ها مقدمه جنگ‌های دیگر بود

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه با تلاش‌های دولت، تحریم‌های ظالمانه برداشته و جلوی بهانه‌جویی‌های کشورهای غربی گرفته شد، گفت: با اقدامات دولت، کشور آینده خوبی خواهد داشت و نصرت الهی جلوه گر خواهد شد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نشست تقدیر و تجلیل از دولتمردان دوران دفاع مقدس با تأکید بر اینکه دولت تدبیر و امید با برداشتن تحریم‌ها مجددا راه را برای توجه به رفاه عمومی باز کرده است، گفت: ادامه تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، مقدمه جنگ‌های دیگر و از بین رفتن منابع کشور بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: با تلاش‌های دولت، تحریم‌های ظالمانه برداشته و جلوی بهانه‌جویی‌های کشورهای غربی گرفته شد و الان راه برای همکاری با جهان باز شده است.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید حرکتی جدی برای اشتغال، رونق اقتصادی و شکستن رکود آغاز کرده است، گفت: با اقدامات دولت، کشور آینده خوبی خواهد داشت و نصرت الهی جلوه گر خواهد شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نگرانی کشورهای غربی و ناتو، شوروی و کمونیست‌ها و ارتجاء عرب منطقه از شکست توطئه‌ها برای نابودی نظام جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: در شرایطی به کشور ما تجاوز کردند که ارتش منسجم نبود، ارتباطات ما با دنیا و خرید اسلحه قطع شده بود، فرماندهان جدید نیز آشنایی با امکانات خریداری شده نداشتند و سپاه نیز تنها یک نیروی شبه انتظامی برای مقابله با شورش‌ها و برقراری امنیت و نه برای ورود به جنگ بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: اما امام(ره) با دید بلند خود دستور تشکیل بسیج 20 میلیونی را صادر کردند و مردم و نیروهای انقلابی با تکیه بر آیه شریفه ان تنصرو الله ینصرکم و با هدف رضای خدا و حفظ ایران، وارد میدان شدند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه ما کاملاً به دنبال دفاع بوده و هیچ حالت تهاجمی برای کشورگیری در روحیه ما وجود نداشت، ادامه داد: حقیقتاً امام نیز در امور اصلی جنگ دخالت نمی‌کردند اما تأثیر ایشان در حفظ روحیه و آوردن مردم به صحنه جنگ فوق‌العاده بود و با یک اشاره ایشان، جبهه‌ها مملو از جمعیت داوطلب می‌شد و در نهایت نیز مسأله پایان جنگ را حل نمودند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به حضور همه اقشار و آحاد در جنگ و همچنین طرح این سوال که خداوند چگونه وعده خود را به این ملت اجرا کرد، ادامه داد: اگر در دوران جنگ وارد عراق می‌شدیم، مردم آن کشور علیه ما شورش می‌کردند، اما امروز شاهد هستیم که صدام، حامیانش و همچنین منافقین از این کشور بیرون رانده شدند و امام(ره) نیز با پذیرش قطعنامه همه خواسته‌های کشور را تأمین کرد.

وی با تأکید بر اینکه الان در منطقه‌ای پر از جنگ، شورش و ترور در امنیت کامل زندگی می‌کنیم، اظهار داشت: خوشبختانه دولت تدبیر و امید در صدد حل مشکلاتی حرکت می کند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای سخنان خود با اشاره به وعده الهی مبنی بر اینکه اگر خداوند را یاری نمایید در مقابل نیز پروردگار شما را یاری و تثبیت خواهد کرد، اظهار داشت: این وعده در مورد دفاع مقدس به خوبی از طرف خدا عملی شد و توانستیم با نصرت الهی مشمول آن وعده پروردگار شویم و امروز نیز از این وعده استفاده می‌نماییم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری چگونگی، آغاز و اهداف جنگ تحمیلی، گفت: تا سال‌های آخر مبارزه و نهضت اسلامی دشمنان فکر نمی‌کردند، جمهوری اسلامی ایران و حامی استکبار پیروز شود، اما با پیروزی انقلاب، پشتیبانان طاغوت که ایران را به عنوان جزیره و خانه امن در منطقه می‌پنداشتند، نگران شدند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به توطئه‌های دشمنان ملت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: آنان فکر می‌کردند که ما در اداره کشور عاجز خواهیم بود اما شخصیت نادر امام خمینی(ره) در تاریخ اسلام با طراحی راهی بسیار هوشمند و نظارتی دقیق راه توطئه را در آنان بست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به رأی بالای مردم به نظام جمهوری اسلامی در اوایل انقلاب اظهار داشت: امام(ره) فرمود که باید از مردم بپرسیم که آیا حکومت دینی و اسلامی را می‌خواهند یا خیر که در نهایت نیز همان جمهوری اسلامی، توسط مردم انتخاب شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دشمنان اسلام در پی این بودند که محتوای انقلاب را تغییر دهند و پس از تشکیل کابینه توسط دکتر بازرگان که شخصی شریف، متدین و کاردان بود، مستکبران تا حدودی آرام شدند و پس از کناره‌گیری دولت و انتخاب بنی‌صدر به عنوان رییس‌ جمهور و حمایت منافقین از دولت وی نفس راحتی کشیدند که شاید به خیال خود توانستند، مجموعه نیرومند علیه انقلاب اسلامی ایجاد نمایند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در تاریخ انقلاب تنها چیزی که به عنوان حزب مشاهده شد و توانست با کار حزبی، پیروز شده و وضع کشور را اصلاح نماید، حزب جمهوری اسلامی بود که اجازه نداد بنی‌صدر و منافقین مجلس را بگیرند و مجلس با نیروهای متدین و مذهبی در یک طرف و منافقین و دولت بنی‌صدر در طرف دیگر بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص علل شروع جنگ، اظهار داشت: همه راه‌هایی که آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و دوستانشان امتحان کردند، با شکست مواجه شد چرا که مردم کاملاً‌ در صحنه بودند و همه چیز را زیر نظر داشتند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس، یک جنگ معمولی نبود و با همه جنگ‌ها در تاریخ تفاوت داشت، اظهار داشت: همه قدرت‌های جهانی به یک طرف و ما تنها در طرف دیگر بودیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در این مراسم از دولت یازدهم برای برگزاری نشست دولتمردان دفاع قدردانی کرد.

کد خبر : ۴۰۵۰۹۵