خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت در یزد:

دولت مقید است یارانه مردم را قطع نکند/ برکناری ۱۳ مدیر در موضوع حقوق‌های نجومی

سخنگوی دولت گفت: دولت مقید است یارانه مردم را قطع نکند

به گزارش ایلنا، محمدباقر نوبخت در یزد گفت: قانونی که الان به عنوان تبصره ۱۴ در بودجه امسال وجود دارد و در سال گذشته هم به همین ترتیب در تبصره ۲۰ که موضوع مربوط به یارانه‌ها را توضیح می‌داد، طبق این قانون اقدام می‌کنیم.

او گفت : قانون به این صورت توضیح می‌داد که هر مقدار از تغییر و اصلاح قیمت‌ها پول به دست می‌آید دولت ۵۰ درصد را مجاز است به صورت نقدی و غیر‌نقدی به خانوارها به نسبت درآمدشان برگرداند، ۳۰ درصد را برای کمک به واحدهای تولیدی و ۲۰ درصد را هم به خزانه واریز کند و برای هزینه های جاری از آن استفاده شود.

نوبخت افزود : تا سال ۹۲ نه تنها همه مبالغ مرتبط با افزایش قیمت‌ها تقسیم نشد، بلکه همه این مبالغ به‌علاوه سالیانه در حدود ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از خزانه برداشت و بین خانواده ها تقسیم شد و هیچ چیزی برای تولید باقی نماند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: قانون تصریح می‌کرد که ۱۰ درصد افزایش قیمت‌ها به عنوان یارانه سلامت پرداخت شود که تا آن زمان این اتفاق هم نمی‌افتاد.  ما با مردم این میزان را مطرح کردیم و گفتیم که هر قدر در توان از دریافت یارانه انصراف دهند، به دولت کمک می‌کنند که بتواند به تولید کمک کند و یارانه سلامت اختصاص پیدا کند.

او  گفت: تا آن زمان دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر انصراف دادند و به دولت کمک کردند که یارانه سلامت را بتواند پرداخت کند و الان بیماران در شهرها هفت تا هشت درصد و در روستاها سه و نیم تا چهار درصد هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کنند.

معاون رییس‌جمهور  گفت : امسال در تبصره ۱۴ بیان شد که یارانه افرادی که از کارکنان دولت هستند و حقوق آنها به طور متوسط بیشتر از ۳ میلیون و افراد با مشاغل آزادی که دریافتی بیشتر از این میزان دارند را تا سه دهک حذف کند.

نوبخت خاطرنشان کرد: امسال با توجه به اینکه در گذشته یارانه بخشی از افراد پردرآمد حذف شده بود، تعداد افرادی که باید یارانه‌شان قطع شود کمتر است و دولت احتیاط زیادی دارد که یارانه افرادی را به اشتباه قطع نکند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه دولت در ماه ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند، گفت: تقریبا حدود ۲ هزار میلیارد تومان از محل افزایش هزینه‌ها و درآمدها تامین می‌شود و هر ماه یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان طبق خزانه از قانون برداشت می‌شود.: از آنجایی که بسیاری از افراد نیازمند این یارانه هستند، دولت خود را موظف می‌داند یارانه این افراد و افرادی که احراز نشده جزو افراد ثروتمند و بی‌نیاز هستند را پرداخت کند.

او بیان کرد: دولت با همه نیاز به منابع هدفمندی یارانه‌ها، مقید است که یارانه مردم را قطع نکند به همین دلیل همچنان ما امسال هم به پرداخت یارانه های نقدی اقدام می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: همچنین غیر از پرداخت یارانه نقدی، ما هر فصل یک سبد غذایی به افراد زیرپوشش و افراد خاص به صورت غیر نقدی می‌پردازیم که هر فصل نزدیک به ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیارد تومان است.

نوبخت با اشاره به اینکه فصل قبل در ماه مبارک رمضان این کالا پرداخت شد و این فصل هم تا پایان این ماه انجام می‌شود، گفت: یارانه درمان را هم ما همچنان پرداخت می‌کنیم تا به درد و رنج آنها بحث تامین منابع مالی اضافه نشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: امسال امیدواریم علاوه بر یارانه نقدی بتوانیم ۴ هزار میلیارد تومان یارانه سلامت پرداخت کنیم و همچنین بتوانیم به تولید و صادرات کشور در توانمان کمک کنیم.

سخنگوی دولت در ارتباط با حمایت از استان‌هایی که در زمینه ارائه خدمات مختلف از جمله خدمات سلامت به سایر استانها هم فعالیت دارند، گفت: در ارتباط با اینکه نسبت به شاخص‌هایی که بر آن پایه اعتبارات ملی بین استانها تقسیم می‌شود، در زمینه استان یزد به دلیل ویژگی‌ها و شرایط خاصی دارد، باید تجدید نظر صورت گیرد.

رئیس سازمان مدیریت همچنین درباره  اقدامات دولت در مقابله با حقوق‌های نجومی، گفت: تاکنون ۱۳ نفر از مدیران در این زمینه برکنار شدند.

کد خبر : ۴۰۴۶۱۵