خبرگزاری کار ایران

بروجردی در جمع خبرنگاران:

جنگنده‌های روسی از پایگاه دیگری بجز نوژه استفاده نمی‌کنند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: همکاری ایران و روسیه در نوژه صرفا برای مبارزه با تروریست بود و به دلیل ممنوعیت قانون اساسی هیچ پایگاه نظامی نیز در اختیار روسیه قرار نگرفت.

به گزارش ایلنا، علاء‌‌الدین بروجردی در حاشیه نشست علنی امروز (چهارشنبه ۳ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حمایت ایران از محور مقاومت به خصوص سوریه که در خط مقدم این محور قرار دارد جزو سیاست‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران است و کاری که در نوژه صورت گرفت در چارچوب کار مشترکی است که اتاق مشترک عملیاتی ما حدود یک سال است در دمشق و بغداد فعالیت می‌کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای  اسلامی بیان کرد: ایران، روسیه، سوریه و عراق با وجود حمایت‌های گسترده آمریکا هم‌پیمانان اروپایی و منطقه‌ای از تروریست‌ها توانسته‌اند وضعیت منطقه را کنترل کنند وگرنه وضعیت منطقه به این شکل نبود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: میلیاردها دلار پول و ده‌ها هزار تروریست آموزش‌دیده مسلح از بیش از ۸۰ کشور برای منطقه بحران‌زا بود که با وجود مجموعه اقدامات سیاسی، نظامی و اقتصادی در جهت حفظ منافع ملی ایران تلاش کردند.

بروجردی در خصوص خرید هلیکوپتر از روسیه متذکر شد: سال‌هاست که ایران هلیکوپتر می‌خرد و هلیکوپترهای ناجا و نیروهای مسلح ما که هلیکوپترهای بسیار خوبی هم دارند مدت‌هاست که از روسیه خریداری شده‌اند و محدودیتی در این زمینه نداریم ضمن اینکه سامانه S۳۰۰ را نیز از روسیه خریده‌ایم.

او در خصوص اینکه آیا شهرهای دیگر ایران از جمله تبریز نیز در اختیار روسیه قرار گرفته یا خیر، گفت: هیچ پایگاهی در اختیار روسیه قرار نگرفته است، ضمناً پایگاه نوژه به دلیل اینکه در مسیر پرواز به سمت عراق و سوریه بوده است انتخاب شده که یک تصمیم مشترک بود برای اینکه ما با تروریسم مبارزه کنیم یک سیاست منطقی محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیچ پایگاهی در اختیار روسیه نیست، ما پایگاهی را بر اساس اصل ۱۴۶ قانون اساسی که ممنوعیت جدی دارد در اختیار روسیه قرار نداده‌ایم و این اصل رعایت شده است. تسهیلات ارائه شده در جهت سوخت‌گیری جنگنده‌های روسی در مسیر پرواز بوده که به نظر من یک تصمیم منطقی بوده است و پشتوانه آن مصوبه شورای عالی امنیت ملی است.

نماینده مردم بروجرد در خصوص وضعیت حج و اقدامات دولت عربستان اظهار داشت: عربستان حاضر نشد تعهدی را در خصوص حفظ امنیت حجاج ایرانی بدهد و به همین دلیل مقرر شد کسی از ایران به حج اعزام نشود. حفظ جان افراد در کشورهای خارجی بسیار اهمیت دارد حتی مسئول امنیت جهانگردان نیز برعهده کشور پذیرنده است ولی عربستان متعهد نشد و ما هم نمی‌توانستیم این ریسک را انجام بدهیم و بدون اخذ تضمین برای حفظ جان حجاج کسی را به حج اعزام کنیم.

بروجردی گفت: عدم تعهد عربستان مختص به ایران نیست بلکه در موضوع فاجعه منا این ایران بود که عربستان را ناگزیر کرد تا بیشترین اقدامات را در جهت حفظ نظرات خود به کار گیرد. هزاران زائر بیت‌الله‌الحرام جان خود را از دست دادند ولی کشورهای آنها نتوانستند جسد عزیزانشان را به دست آورند در صورتی که ما عربستان را ناگزیر کردیم که همه حجاج به شهادت رسیده را به ما تحویل بدهند یا اینکه با اجازه بازماندگانشان در همان جا دفن شدند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تاکنون چندین بار برای حجاج آتش‌سوزی به وجود آمده است که این موضوع تنها به دلیل تحجر عالم‌نماهای عربستان است. در منا می‌توانند ساختمان‌های متعددی با تهویه مناسب ایجاد کنند ولی آنها بر چادر تأکید دارند که آتش‌سوزی‌های زیادی را به دنبال داشته است. عربستان لیاقت مدیریت مهمترین تجمع اسلامی را ندارد.

کد خبر : ۴۰۴۱۴۲