خبرگزاری کار ایران

روایت جهانگیری از گم شدن ۳۰ میلیون دلار در سال‌های گذشته

asdasd
کد خبر : ۴۰۳۸۴۸

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در سال‌های گذشته موارد سوءاستفاده متعددی وجود دارد که برای جلوگیری از آزرده شدن ملت آنها را بازگو نمی‌کنیم، گفت: در سالهای گذشته برای واردات ارز از یک کشور خارجی، ۱۳۰ میلیون دلار از بانک مرکزی آن کشور دریافت کردند اما در بازگشت فقط ۱۰۰ میلیون دلار ارائه دادند و گفتند که ۳۰ میلیون دلار آن گم شده است.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه) در جلسه بررسی عملکرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان قزوین با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: شهید رجایی یک انقلابی متدین مخلص بود که امروز برای ما یک الگو و نمونه است و شهید باهنر نیز انسانی شایسته و کم نظیر بود. 

وی افزود: شهیدان رجایی و باهنر در دوره کوتاه مسئولیت خود درس هایی ماندگار به ما دادند و افرادی به معنای واقعی مردمی بودند نه اینکه به دنبال ظاهرسازی باشند. درس اخلاق و افتادگی دادند و نه اینکه به دنبال ریاکاری باشند و خود را مخلص جلوه دهند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه شهیدان رجایی و باهنر برای ما مدیران از هر نظر الگو هستند خاطرنشان کرد: باید از اخلاق، منش و رفتار آنها نسبت به جامعه درس بگیریم و از خودگذشتگی آنها در برابر مصالح ملی کشور را بیاموزیم.

جهانگیری در ادامه با یادآوری اینکه سه سال از عمر دولت تدبیر و امید سپری شده است، به تشریح برخی دستاوردهای دولت تدبیر و امید پرداخت و گفت: در زمان آغاز به کار دولت مشکلات فراوانی پیش روی کشور بود و خوشبختانه عملکرد دولت تدبیر و امید به گونه ای بوده است که امروز در پیشگاه خداوند و ملت سربلند هستیم.

شهیدان رجایی و باهنر در دوره کوتاه مسئولیت خود درس هایی ماندگار به ما دادند و افرادی به معنای واقعی مردمی بودند نه اینکه به دنبال ظاهرسازی باشند. درس اخلاق و افتادگی دادند و نه اینکه به دنبال ریاکاری باشند و خود را مخلص جلوه دهند

وی افزود: در ابتدای دولت تصمیم گرفتیم که روابط بین المللی کشور را اصلاح کنیم و اسلام هراسی و ایران هراسی که در دنیا وجود داشت را از بین ببریم چرا که فضایی بوجود آمده بود که همه قدرتهای بین المللی مصمم شده بودند با توسل به فشارهای اقتصادی ایران را زمین گیر کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه در مذاکرات هسته ای ایران در یک طرف میز و شش قدرت بزرگ دنیا در طرف دیگر میز نشسته بودند، تصریح کرد: خوشبختانه توانستیم به دستاوردهای خوبی در این مذاکرات دست پیدا کنیم و ایران تنها کشوری است که تحت فصل هفتم شورای امنیت تحریم شد و توانست به سلامت از این تحریم ها عبور کند.

جهانگیری ادامه داد: شورای امنیت برای نخستین بار قطعنامه صادر کرد که یک کشور می تواند دانش هسته ای داشته باشد. فضای ایران هراسی به ایران دوستی تبدیل شد و کشورهایی که حاضر نبودند حتی در سطح مدیرکل با مقامات ایرانی ملاقات کنند، سران این کشورها برای دیدار با مقامات ایرانی صف کشیدند.

وی یکی دیگر از دستاوردهای دولت تدبیر و امید را برقراری انسجام و وحدت داخلی کشور عنوان و خاطرنشان کرد: در دولت گذشته به روزهایی رسیده بودیم که سران سه قوه علیه یکدیگر افشاگری می کردند و نیروهای انقلاب رو در روی هم قرار گرفته بودند. 

معاون اول رییس جمهور افزود: یکی از سیاستهای دولت تدبیر و امید این بود که باید به سمت وحدت تحت لوای رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم و خوشبختانه امروز در بهترین شرایط از نظر هماهنگی قوای سه گانه هستیم و همه در مسیر توسعه کشور تحت رهبری مقام معظم رهبری قرار داریم و هر کس هم که در این مسیر حرکت نمی کند یعنی در مسیر انقلاب و رهبری نیست.

جهانگیری با یادآوری اینکه ایران در منطقه ای قرار دارد که آشوب در این منطقه شعله می کشد خاطرنشان کرد: در میان کشورهای سوریه، عراق، لیبی، یمن، افغانستان و پاکستان که با مشکلات متعدد روبرو هستند و در کشوری همانند ترکیه نیز کودتا رخ می دهد، یک کانون ثبات و امنیت در منطقه وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: یکی از مهمترین اولویت ها این است که از امنیت و انسجام کشور باید حراست شود و راه تحقق آن این است که همه نیروهای انقلاب با هر گرایشی دور هم جمع شوند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در ارتباط با علما و مراجع عملکردی کم سابقه داشته است، گفت: چنین رابطه صمیمی میان دولت و مراجع و علما کم نظیر و کم سابقه است.

جهانگیری در ادامه با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور در سالهای گذشته، به تورم بالای ۴۰ درصد و نرخ رشد اقتصادی منفی ۶.۸ درصد اشاره و خاطرنشان کرد: در این شرایط رکود و تورم به صورت همزمان در کشور حاکم بود که در ۵۰ سال اخیر شرایطی استثنایی بود.

وی افزود: دولت تدبیر و امید مصمم شد که اقتصاد کشور را ساماندهی کند و تصمیم گرفتیم برنامه دقیقی برای کاهش تورم تدوین کنیم چرا که افزایش تورم به معنای دست بردن در جیب قشر ضعیف جامعه و واریز کردن به جیب قشر ثروتمند است. وقتی تورم بالا است حتی اگر شعار حمایت از مستضعفین هم سر دهیم کمکی به قشر ضعیف جامعه نخواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در این شرایط با پدیده کاهش بهای نفت نیز مواجه شدیم و درآمد ۱۱۸ میلیارد دلاری سال ۹۱ به ۳۵ میلیارد دلار در سال ۹۴ رسید و این در حالی است که در سال ۹۱ علی رغم درآمد ۱۱۸ میلیارد دلاری، رشد اقتصادی کشور منفی ۶.۸ درصد بود و در سال ۹۴ رشد اقتصادی ۱.۳ درصد بود. البته هنوز به شرایط مطلوب نرسیده ایم و تلاش ما این است که به رشد ۸ درصد اقتصادی که در سند چشم انداز تعیین شده دست پیدا کنیم.

جهانگیری در ادامه سخنان خود با اشاره به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: برخی تصور می کنند که اقتصاد مقاومتی سیاست هایی برای ریاضت و حصار کشیدن به دور کشور است اما دولت پس از ابلاغ این سیاست ها مصمم شد تا آن را اجرایی کند و خوشبختانه اقتصاد مقاومتی مورد اجماع همه اقتصاد دانان کشور است و قوای سه گانه نیز پای آن ایستاده اند.

وی همچنین با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید در مبارزه با فساد، گفت: از ابتدای دولت پرچم مبارزه با فساد را برداشته ایم و مصمم شده ایم تا فساد سیستمی که مانند موریانه به جان کشور افتاده است را از بین ببریم زیرا در شرایطی که فساد وجود داشته باشد تولید کنندگان و فعالان اقتصادی دچار رنج و زحمت خواهند شد و برخی سوء استفاده گران با استفاده از راهکارهای نادرست به خواسته هایشان می رسند همان گونه که در سالهای گذشته یک جوان ۳۵ ساله توانست ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول این کشور را ببرد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: البته موارد سوء استفاده متعددی وجود دارد اما آنها را بازگو نمی کنیم تا خاطر ملت آزرده نشود و نمونه دیگر این سوء استفاده ها گروهی بودند که در سالهای گذشته برای واردات ارز از یک کشور خارجی، ۱۳۰ میلیون دلار از بانک مرکزی آن کشور دریافت کردند اما در بازگشت فقط ۱۰۰ میلیون دلار ارائه دادند و گفتند که ۳۰ میلیون دلار آن گم شده است. 

جهانگیری با اشاره به دستاوردهای خوب دولت تدبیر و امید تصریح کرد: دستاوردهای کشور در سطح کلان خوب است و نباید دل ملت را با سیاه نمایی خالی کنیم. در شرایطی که بسیاری از کشورهای منطقه با کاهش بهای نفت دچار مشکلاتی نظیر افت ارزش پول ملی شدند جمهوری اسلامی ایران رشد اقتصادی داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود استان قزوین را از استان های اصلی اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری کشور برشمرد و گفت: استان قزوین ظرفیت های بسیار خوبی دارد و زیربناهای توسعه در این استان شکل گرفته است.

معاون اول رییس جمهور افزود: البته مشکلات و محدودیت هایی هم در این استان به چشم می خورد که یکی از آنها محدودیت منابع آب است و دولت بنا دارد آب شرب قزوین و ۱۶ شهر دیگر در این استان را از سد طالقان تامین کند که هرچه سریعتر باید موانع پیش روی اجرای این طرح برطرف شود و امیدوارم در آینده نزدیک با سفر رییس جمهور به استان قزوین شاهد اعلام رسمی انجام این پروژه باشیم. 

در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز استان قزوین را استانی مملو از ظرفیت های صنعتی، کشاورزی و گردشگری دانست و گفت: در استان قزوین ۳۹۰۰ واحد صنعتی فعالیت دارند که برخی از این واحدها با مشکل مواجه شده اند و وزارت صنعت احیای این واحدها را در دست پیگیری دارد.

در این مراسم نماینده ولی فقیه در استان قزوین، برخی کارآفرینان و فعالان بخش های صنعت، کشاورزی، گردشگری و مسکن و نیز یکی از نمایندگان مردم استان قزوین در مجلس شورای اسلامی هم به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداخت و پیشنهاداتی برای توسعه استان قزوین مطرح کردند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز