خبرگزاری کار ایران

صالحی امیری:

اقتصاد مقاومتی در فضای انتقام‌جویی و فحاشی محقق نمی‌شود/ زنان در ایران نیازمند تصویر جدیدی در نگاه‌ملی هستند

رئیس کتابخانه ملی با اشاره به موضوع کنسرت‌ها گفت:‌ اگر به جوان‌ها نشاط ندهیم نتیجه‌اش اعتیاد، طلاق، خشونت و فرار است و چه کسی پاسخ آن را خواهد داد؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدرضا صالحی امیری در جلسه شورای اداری شهرستان تهران که با حضور فرماندار تهران و برخی مسئولان در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برگزار شد، با انتقاد از اینکه چرا در 16 سال گذشته شعارهای ملی که از سوی رهبر انقلاب مشخص شد در عمل محقق نشده، اظهار داشت: چرا هیچ مرجع رسمی نسبت به عملکردهای صورت گرفته در ارتباط با شعارهای سال گزارشی به ملت نداده است. و اینکه چرا در سال الگوی مصرف ، مصرف سوخت و انرژی باید افزایش یابد.

صالحی‌امیری با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی که شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری تعیین شد باید به یک گفتمان تبدیل شود، افزود: مساله این است ما در بحث تحلیل از فرمایشات رهبری دچار خطای تحلیلی هستیم که این خطا متوجه نخبگان و مسئولان کشور است و باید شعارهای ملی به سمت گفتمان‌سازی بروند و در حال حاضر حلقه مفقوده اقتصاد مقاومتی در تحلیل گفتمان است.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه جامع‌نگری، کلان‌نگری، اغناگرایانه بودن، اجماع‌گرایانه بودن، نگاه به آینده و تحول‌گرایی، شش کلمه بنیادین برای گفتمان‌سازی است، خاطرنشان کرد: گفتمان در جامعه شکل می‌گیرد، نه در سازمان و نهادها و آغاز این موضوع نیازسنجی در جامعه است. به طور مثال عاشورا به یک گفتمان در جامعه تبدیل شده و جامعه شیعی این گفتمان را پاس می‌دارد و یا مثالی دیگر اینکه نوروز به گفتمان ملی جامعه ما تبدیل شده اما همچنان شاهد هستیم اقتصاد مقاومتی در حد شعار باقی مانده و به گفتمان ملی تبدیل نشده است. جامعه باید اغنا شود که گفتمان فواید زیادی را برای آنها به دنبال دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه گفتمان در یک پروسه شکل می‌گیرد، نه در پروژه، اظهار داشت: پروسه در بطن اجتماع و در باورهای جامعه شکل می‌گیرد و گفتمان از جنس بایدها نیست بلکه از جنس باورهاست.

صالحی‌امیری ادامه داد: اقتصاد مقاومتی باید از دل حوزه علمیه، روحانیت و محراب برای مردم تبیین شود و هیئت‌های مذهبی باید این گفتمان را برای مردم توضیح دهند.

مشاور رئیس‌جمهور اضافه کرد: گفتمان اقتصاد مقاومتی باید از مدارس و نهادهای آموزشی ما آغاز شود و نهادهای عمومی مانند شهرداری، آستان‌قدس، اوقاف و صداوسیما نیز باید در این زمینه فعال باشند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی در شرایط تهدید، انتقام‌جویی و فحاشی و محکوم کردن یکدیگر شکل نمی‌گیرد، بیان کرد: اگر فضای سیاسی ما آغشته به انگ‌زنی‌ها و انتقام‌جویی‌ها باشد و اگر فضای فرهنگی پرآشوب باشد اقتصاد مقاومتی تحقق نمی‌یابد چراکه به یک فضای باثبات نیاز دارد.

صالحی‌امیری با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی یک نظام وجود دارد و در رأس آن یک نفر قرار دارد، گفت: در این نظام یک شخص مجاز است حکم حکومتی صادر کند و هیچ‌کس حق ندارد در این حوزه وارد شود و هر گونه «وتو» باید توسط اول شخص نظام انجام شود بنابراین در این نظام سه قوه باید یک ساختار سیاسی را دنبال کنند.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه اصلا مداخله تخصصی در بحث کنسرت‌ها و مسائل فرهنگی ندارم، تصریح کرد: اگر به جوان‌ها نشاط ندهیم نتیجه‌اش اعتیاد، طلاق، خشونت و فرار در جامعه می‌شود و چه کسی پاسخ خواهد داد؟ عده‌ای اصرار دارند دولت را وارد حاشیه کنند اما دولت هیچ‌گاه وارد حاشیه نشده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت قائل به نقد است و باید نقد هم شود، افزود: امروز یکی از وزرا به من می‌گفت با این همه تلاش صورت گرفته ببینید چگونه با ما برخورد می‌کنند؟ آیا این اخلاقی و انسانی است؟

صالحی‌امیری ضمن بیان اینکه اگر کاری نکنیم که(اقتصاد مقاومتی) عملیاتی و اجرایی نشود این ظلم به مقام معظم رهبری، مردم و نظام است، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی در بستر آرامش و ثبات شکل می‌گیرد، نه در فضای اقتصاد.

وی افزود: شاهد بودیم رئیس دولت در مجلس علیه رئیس قوه دیگری افشاگری می‌کند، آیا در این شرایط امکان توسعه وجود دارد؟ اگر همه به هم حمله کنند مردم چگونه قضاوت خواهند کرد؟ همان روزی که رئیس دولت افشاگری کرد از مردم سوال شد و آنها دو قضاوت داشتند یکی آن‌که این مسئولان در دزدی و بردن بیت‌المال دعوای‌شان شده و عده‌ای دیگر می‌گفتند زمانی که افرادی کوچک بر ملتی بزرگ حاکم شوند نتیجه همین می‌شود.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت روحانی دولت جناحی نیست، خاطرنشان کرد: این دولت، دولتی ملی است و همه جناح‌ها در آن حضور دارند و پس از انقلاب این اولین دولتی است که ظرفیت کار برای همه جناح‌ها را دارد. این دولت بنای ورود به مناقشات را ندارد، البته عده‌ای اصرار دارند دولت را به حاشیه برانند اما مدیران نباید به حاشیه بروند و این نقطه بسیار مهم و کلیدی است.

صالحی‌امیری سپس به مدال کیمیا علیزاده-نخستین دختر ایرانی که توانست در المپیک مدال کسب کند- اشاره کرد و گفت: اینکه دختری از کشور ما در المپیک مدال می‌آورد یک پیام و نشانه دارد و آن اینکه زنان در ایران نیازمند تصویر جدید در نگاه ملی هستند و هویت زنانه باید در جامعه برجسته شود.

وی ادامه داد: عده‌ای تلاش می‌کنند مطالبات دولتی را افزایش دهند اما شما وضعیت درآمدهای دولت را می‌بینید اما دولت در همان شرایط سخت کشور را اداره کرده است. اسحاق جهانگیری و زنگنه گفته‌اند بعد از انقلاب سال 94 بدترین سال اقتصادی برای دولت بوده و حتی زمان جنگ بهتر از سال 94 بود.

مشاور رئیس‌جمهور  در ادامه به برجام و انتقادات صورت گرفته به آن اشاره کرد و افزود: برجام فراتر از بحث تحریم‌هاست. برجام به پاره‌‌شدن زنجیر تحقیر ملی منجر شد. از منتقدان و مخالفان برجام می‌پرسم که با تداوم شرایط گذشته ما امروز کجا بودیم؟ اگر مذاکره نمی‌کردیم چه چیزی عایدمان می‌شد؟

وی متذمکر شد: ما دو راه داشتیم یا جنگ یا مذاکره و دولت مذاکره را انتخاب کرد. بر این باوریم که نتیجه مذاکرات به نفع ملت خواهد بود. البته بر همگان آشکار است که حتی یک نهال در یک سال میوه نمی‌دهد، چه برسد به اینکه برجام بخواهد در یک‌سال نتیجه‌ای در بر داشته باشد.

صالحی‌امیری در پایان گفت: آینده بر پایه انسجام، ثبات و وحدت‌ملی ساخته می‌شود و اگر دولت نتواند کارآمدی خود را اثبات کند نمی‌تواند سر کار بماند. مردم با کسی عقد اخوت نبسته‌اند و انتخابی خواهند داشت که بدانند به نفع آنهاست.

کد خبر : ۴۰۳۸۰۵