خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

از بدهی‌‌مان به‌عنوان اهرمی برای آزادی زندانیان استفاده کردیم/ پرداخت بدهی هر اسمی دارد، جز باج

مارک تونر با بیان اینکه در ساعات پایانی روز پرداخت بدهی ها سه فرآیند توافق هسته ای ایران، آزادی زندانیان آمریکایی در ایران و آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا و حکم دادگاه لاهه همزمان شده بود گفت:بی تدبیری بود اگر ما بدهی های مان را بدون آنکه از آن به عنوان اهرم استفاده کنیم پرداخت میکردیم.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری وزارت امور خارجه آمریکا، مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری در پاسخ به خبرنگاری در خصوص بدهی‌های آمریکا به ایران که گفته شد آمریکا به عنوان اهرمی برای آزادی زندانیان این کشور در ایران از آن استفاده کرده و صحبت‌های روز گذشته جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید مبنی بر اینکه او از واژه «اهرم» استفاده نکرده است، گفت: پیش از هر چیز باید بگویم در این مسئله با کلمات بازی شده است و احتمالا این بازی با کلمات از سوی هر دو طرف انجام شده است.

او ادامه داد: چیزی که در مورد اتفاقی که افتاده روشن است این است که ما سعی می‌کنیم آن را به موقعیت‌های مختلف نسبت دهیم، اما شاید در این خصوص کارمان را به اندازه کافی خوب انجام نداده‌ایم. اما سعی‌مان را کردیم.

تونر خاطرنشان کرد: اگر شما از اتفاقاتی که در آن روز و در ساعات پایانی آن افتاد پرده بردارید، شاهد اوج گرفتن سه مسئله به طور همزمان خواهید بود: اول توافق هسته‌ای ایران، دوم آزادی زندانیان آمریکایی در ایران و آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا و سوم حکم دادگاه لاهه.

او گفت: در ساعات پایانی و حتی دقایق پایانی، موانعی در فرایند وجود داشت. این فرآیندها به راحتی آن چیزی نبود که امیدوار بودیم. چیزی که قویا از آن دفاع می‌کنم این است که بی‌تدبیری بود اگر ما بدهی‌هایمان را بدون آنکه از آن به عنوان اهرم استفاده کنیم، پرداخت می‌کردیم. حال هر اسمی که می‌خواهید روی آن بگذارید، به جز باج دادن. کار ما باج دادن نبود، چراکه این پول بدهی ما به دولت ایران بود.

تونر ادامه داد: در لحظات پایانی ما تصمیم گرفتیم از پول ها به عنوان اهرمی برای فشار آوردن به ایران جهت آزادی زندانیان‌مان استفاده کنیم و تا هواپیمای شهروندانمان به سلامت از حریم هوایی ایران خارج نشد، پول‌ها را آزاد نکنیم.

سخنگوی کاخ سفید افزود: بر سر حرفم ایستاده‌ام چرا که برای ما مهم این بود که شهروندانمان سالم به خانه برسند.

او در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اظهارات روز جمعه یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه باقی ۱.۳ میلیارد دلار بدهی آمریکا نیز به ایران نیز پرداخته شده است و اینکه آیا این مبلغ نیز به صورت نقدی بوده یا طلا یا نقره یا چک یا حواله یا الماس خونین! (به مزاح) گفت: خیلی مشتاقم که جزییات بیشتری در این خصوص در اختیار شما قرار دهم، اما مشکل اینجاست که ما معمولا درمورد این جور ترتیبات مالی به ویژه در خصوص ایران که مراودات مالی و روابط تجاری نداریم صحبت نمی‌کنیم؛ چرا که طرف‌های دیگر هم درگیرند و ما نمی‌خواهیم بدون توافقی با آنها از طرف آنها صحبت کنیم.

 تونر در ادامه توضیح داد طرف بازپرداخت ۱.۳ میلیارد دلار باقیمانده مقام‌های دولت ایران بوده‌اند اما اطلاعی ندارم که به کدام بخش از دولت ایران این مبلغ پرداخته شده است.

او در پاسخ یه خبرنگاری که به صحبت‌های اد رویس رییس کیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان به فاکس نیوز مبنی بر اینکه ۴۰۰ میلیون دلار آمریکایی‌ها به سپاه پاسداران  داده شده است اشاره کرد، گفت: از این جزییات اطلاع ندارم.

کد خبر : ۴۰۳۶۰۵