خبرگزاری کار ایران

وزیر دفاع:

ساخت موتور توربو جت، ایران را به جایگاه رفیعی در جهان می‌رساند

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: با نهایی شدن ساخت موتور توربوجت ملی رشته‌های وابستگی ایران به اینگونه موتورهای هوایی قطع شده و کشورمان در زمره یکی از هشت کشور صاحب دانش فناوری و طراحی ساخت این دسته از موتورها قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، سردار حسین دهقان در مراسم روز صنعت دفاعی گفت: موتور توربو جت ملی اوج که در اجرای فرمان فرمانده معظم کل قوا و با دستان با کفایت دانشمندان، طراحان و متخصصان صنعت دفاعی ساخته شده، یکی از پیچیده‌ترین محصولات هوایی است که بدون هیچ گونه مشارکت خارجی چه در حوزه دانشی و چه در حوزه نرم‌افزاری و سخت افزاری طراحی شده و در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، اولین نمونه ساخته شده از آن به منصه ظهور رسید.

وی ادامه داد:‌ با نهایی شدن ساخت این محصول علاوه بر قطع رشته‌های وابستگی به اینگونه موتورهای هوایی، جمهوری اسلامی ایران در زمره هشت کشور صاحب دانش طراحی و فناوری این دسته از موتورها قرار گرفت.

وزیر دفاع با بیان اینکه موتور هواپیما قلب پرنده محسوب می‌شود، اظهار داشت: نخستین موتور توربوجت ملی قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه‌های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با وزن درخواست حداکثر ده تن را داراست.

دهقان با بیان اینکه موتور توربوجت اوج با بیش از 4000 قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور شده است، تصریح کرد: به عنوان یک پلتفورم مرجع می‌تواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربو فن و توربو شفت نیمه‌سنگین و سنگین کلاس هوایی صنعتی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه دستیابی به فناوری تولید پره‌های توربین به روش ریخته‌گری دقیق در خلاء را می‌توان از مهمترین فناوری‌های حاصل شده در روند ساخت توربوجت ملی است، خاطرنشان کرد: بومی‌سازی برخی از سوپرآلیاژهای کلاس هوایی از دیگر دستاوردهای نخستین موتور توربو جت ملی اوج است و دستیابی به دانش بومی طراحی و فناوری ساخت قطعات گردنده موتور توربوجت شامل محور اصلی، دیسک های توربین، اسپول‌های جلویی و عقبی کمپرسور و دیسک کمپرسور با همت و تلاش دست اندرکاران و متخصصان صنایع هوایی میسر شده است.

وزیر دفاع با اشاره به اینکه با طراحی و ساخت نخستین نمونه موتور توربوجت جمهوری اسلامی ایران از نظر علمی و فناوری جدید از جایگاه رفیعی در سطح منطقه و جهان برخوردار می‌شود، ابراز داشت: افزایش باور و اعتماد به نفس ملی نسبت به دانش فنی جوانان این مرز و بوم و تلاش در جهت تسریع روند پیشرفت دفاعی به منظور صیانت از حریم هوایی و منافع ملی کشور و الهام‌بخشی و امیدآفرینی به عنوان الگوی اسلامی پیشرفت، از مشخصه‌های بارز و دستاوردهای کلان طراحی توربو جت ملی محسوب می‌شود.

دهقان یادآور شد: ‌زنجیره طراحی و تولید متشکل از سازمان‌های زیر مجموعه وزارت دفاع، دانشگاه ها و مراکز علمی و فناوری و شرکت‌های خصوصی دانش بنیاد برای تحقق این دستاورد ملی نشان از ابعاد گسترده این پروژه و عزم وزارت دفاع برای به کارگیری ظرفیت‌های کشور در راستای تولید قدرت دفاعی اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی است.

وی با گرامیداشت روز صنعت دفاعی و هفته دولت با تشکر و قدردانی از تدابیر و حمایت‌های فرمانده کل قوا، رئیس جمهوری، مدیران، دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع بیان کرد: باید در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده با شتاب بخشیدن به تحقق این گونه فناوری‌های راهبردی، فرامین ایشان را با قدرت و صلابت اجرا کرده و اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور را عملیاتی کنیم. 

 

کد خبر : ۴۰۲۷۷۴