خبرگزاری کار ایران

پورمحمدی در گفتگوی ویژه خبری:

برخی با اسناد جعلی، کالا وارد کشور می‌کنند/انتشار فیش‌های حقوقی نامتعارف به نفع دولت شد

وزیر دادگستری در آستانه هفته دولت میهمان امشب گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بود که در این برنامه به تشریح عملکرد و برنامه های وزارتخانه متبوع خود پرداخت.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین "مصطفی پورمحمدی" وزیر دادگستری در آستانه هفته دولت میهمان امشب گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بود که در این برنامه به تشریح عملکرد و برنامه های وزارتخانه متبوع خود پرداخت.

وی در ابتدای این برنامه در تشریح وظایف وزارت دادگستری عنوان کرد: ارتباط و هماهنگی بین قوای قضائیه ، مقننه و مجریه و انتقال و پیگری طرح ها و لوایح، بررسی مسائل حقوقی در دولت از جمله وظایفی است که طبق قانون اساسی بر عهده این وزارتخانه قرار گرفته است.

حجت الاسلام پور محمدی اضافه کرد: علاوه بر این وظایف یک سری کارها نیز در طول زمان به این وزارتخانه سپرده شده که در این رابطه نیز می توان به مسائل پیگیری بودجه و لوایح، فعالیت سازمان تعزیرات در مجموعه این وزارتخانه، مرجعیت اصلی کنوانسیون مبارزه با فساد، دفاع از حقوق شهروندی و دفاع از حقوق کودکان  اشاره کرد.

وزیر دادگستری در ادامه این برنامه به بسترهای ایجاد فساد در جامعه اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم در هر جامعه ای بحث قانون مداری است که انظباط و اجرای قانون مسیر جامعه را بر صحت و سلامت قرار می دهد و طبعا اگر قانون مداری به خصوص در حوزه مالی و اقتصادی رعایت نشود این حوزه می تواند مهمترین حوزه بروز فساد در کشور شود.

حجت الاسلام پورمحمدی اضافه کرد: بستر دیگری که می تواند زمینه تولید و بروز فساد در جامعه شود، بحث شفافیت است و از آنجا که فساد معمولا در لایه های پنهان اتفاق می افتد، زمانی که فعالیت های اداری و خدمات پولی و مالی ما در محیط های شفاف انجام شود میزان بروز فساد کاهش پیدا می کند ضمن اینکه در کنار بحث شفاف سازی عنصر پاسخگویی نیز بسیار مهم است.

دولت به دنبال ساماندهی نظام بانکی کشور است

حجت الاسلام پورمحمدی همچنین تاکید کرد: موضوع دیگر که باید در حوزه مبارزه با فساد به آن توجه داشت بحث حوزه پولی و بانکی است و می توان گفت یکی از ارکان سلامت اقتصادی نظام بانکی است که دولت جدید گام های بسیار خوبی در این رابطه برداشته است و به طور اساسی به دنبال ساماندهی نظام بانکی کشور است و هرچه در این راستا گام برداریم به سلامت اقتصادی نزدیک تر خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه، در فرار مالیاتی برخی شرکتها وابسته به دولت هستند که مالیات پرداخت نکرده اند گفت: سامانه مالیاتی رو به رشد و پیشرفت است لذا با فرار مالیاتی برخورد جدی خواهیم کرد.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه،قرار بر این است که در آینده طبق قانون آزادی نشراطلاعات اسامی شرکت های دولتی که فرار مالیاتی داشتند را اعلام کنیم افزود: تمام فعالیت های دولتی را باید بر روی سامانه مورد نظرمان منتشر کرد.

افراد با سندهای جعلی و اظهارنامه‌های خلاف کالا وارد کشور می‌کنند

وی یکی از بستر های قاچاق کالا را در این موضوع دانست که افراد با سند های جعلی و اظهار نامه های خلاف کالا وارد کشور می کنند ادامه داد: این عده عوارض متعلقه را پرداخت نمی کنند و سبب قاچاق کالا می شوند.

حجت الاسلام پور محمدی با اشاره به اینکه، طی دو سال گذشته قویترین سامانه مدیریت مالی در گمرک ایجاد شده است گفت: کشفیات ۵ ماه گذشته نشان می دهد که مبارزه با قاچاق جهت و مسیر اصلی خود را پیدا کرده است.

وی گمرک را یکی از اصلی ترین معابر کنترل کالا دانست و عنوان کرد: نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات در جهت مبارزه با قاچاق فعال هستند.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه، در سه سال گذشته درآمد گمرک از ۷ هزار میلیارد تومان به ۱۲ هزار میلیارد رسیده است ادامه داد: قاچاق واردات و صادرات را از ۲۵ میلیارد دلار به۱۵/۵ میلیارد دلار رسانده ایم و تا پایان این دولت این میزان را به۱۰ میلیارد خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه،قوانین و مقررات لازم را برای مبارزه با قاچاق کامل کرده ایم گفت: باید با تبعیض، بی انضباطی و عدم تعادل برخورد کرد.

وزیر دادگستری با اشاره به فیش های نامتعارف حقوق افزود: عدم تعادل به حکم قانون و اکثر قریب به اتفاق این موضوع طبق قانون و مقررات بوده است.

حجت الاسلام پورمحمدی با تاکید بر عدم‌ تعادل جدی در نظام پرداخت عنوان کرد: انتشار فیش‌های حقوقی نامتعارف به نفع دولت شد لذا باید در ماجرای این فیش ها ابتدا در قوانین، مقررات و نظام پرداخت تجدید نظر شود.

وی با بیان اینکه، سازمان تعزیرات حکومتی باید به عنوان یک سازمان کارآمد تقویت شود افزود: با توجه به دستاوردهای بزرگمان در حوزه های مختلف طبیعی است که دشمنانمان آرام نمی نشینند.

وزیر دادگستری با اشاره به تحرکات گروه های تروریستی گفت: اقدامات آنها نشان دهنده اوج استیصال است.

کد خبر : ۴۰۲۷۰۸