خبرگزاری کار ایران

ولایتی:

همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه غیرمنتظره‌ نیست/نگاه جدید ما به شرق است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این که همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه غیرمنتظره‌ نیست، گفت: داشتن روابط راهبردی با روسیه مستلزم همکاری‌هایی همچون مبارزه با تروریسم است.

به گزارش ایلنا، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: تحولاتی که ظرف چند هفته اخیر رخ داده کاملاً غیرقابل‌ پیش‌بینی بود و این تحولات هم در ترکیه، هم در اروپا و هم در غرب آسیا و سوریه تأثیرگذار خواهد بود.

علی اکبر ولایتی در دیدار با میشائیل اشپیندل، معاون صدر اعظم و وزیر خارجه سابق اتریش افزود: وضعیت دنیا به صورت عام و وضعیت آسیای غربی و شمال آفریقا به صورت خاص، نسبت به گذشته مشکل‌تر شده و مشخص نیست در حال حاضر دنیا به چه سمتی حرکت می‌کند.

وی با بیان این که «نمی‌دانیم در آینده جهان چند قطبی خواهد شد»، اظهار کرد: معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای در حال تغییر است و نمی‌دانیم موازنات سیاسی آینده چه خواهد شد.

ولایتی تأکید کرد: دقیق‌ترین و باتجربه‌ترین سیاستمداران نیز نمی‌توانند وضعیت سیاسی و موازنات آینده را پیش‌بینی کنند لذا هر تصمیم سیاسی احتیاج به احتیاط بیشتری دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که هر نوع گفت‌وگو و تبادل نظر بسیار ضروری است، اظهار کرد: ضرورت دارد که فاصله بین گفت‌وگوها به خصوص بین موسسات مطالعاتی بیشتر شده و به تبع آن محدودیت‌ها نیز کمتر شود.

ولایتی با بیان این که وضعیت کنونی سوریه در یک سال پیش برای کسی قابل پیش‌بینی نبود، افزود: وضعیت اوکراین نیز در سه سال پیش با وضعیت کنونی هرگز قابل پیش‌بینی نبوده است.

وی تأکید کرد: چند ماه پیش حتی پیش‌بینی حوادث ترکیه نیز ممکن نبود و باید گفت که تحولات ترکیه علاوه بر اروپا در غرب آسیا و سوریه نیز تأثیرگذار خواهد بود.

ولایتی گفت: هر فراز و نشیبی که ایران داشته، اتریش ارتباط خود را با ایران حفظ کرده و دو کشور در همه حوزه‌ها ارتباط نزدیک کاری و دوستانه داشته‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که نگاه جدید ایران، نگاه به شرق است، گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به رابطه با روسیه، نگاهی راهبردی و جامع‌الاطراف و در سطح همکاری‌های سیاسی، دفاعی و اقتصادی است.

وی افزود: نگاه به شرق مستلزم اجزائی است که از جمله این اجزا، داشتن ارتباط راهبردی با کشورهایی مانند روسیه و چین است. زمانی که آمریکایی‌ها و متحدانشان و صهیونیست‌ها به کشورهای زنجیره‌ای مقاومت مثل سوریه، لبنان و عراق حمله می‌کنند و بنایشان بر آن است که زنجیره مقاومت را از هم بپاشانند، دولت قانونی سوریه را سرنگون کنند و از ۸۰ کشور جهان مزدوران آدمکش را گسیل می‌کنند تا مردم بیگناه کشورهای منطقه را از بین ببرند، طبیعی است که ایران در مقابل آنها بایستد؛ همان‌طور که روسیه می‌ایستد.

بنا بر گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ولایتی گفت: در طی این ماه‌هایی که گذشت، جمهوری اسلامی ایران و روسیه قرارهای متعددی گذاشتند که در برابر این تهاجم بایستند. از جمله این قرارها این همکاری‌های دفاعی است که اخیرا مشاهده کردید. این کاملا طبیعی و پیش‌بینی شده است و امر غیر منتظره‌ای نیست. بنابراین نگاه جمهوری اسلامی به رابطه خود با روسیه یک نگاه راهبردی و جامع‌الاطراف است.

وی در ادامه در خصوص نگرانی آمریکا در این خصوص گفت: این امر چندان غیرمترقبه نیست. اقدامات ایران نیازمند تفسیر به رأی آمریکا نیست و تفسیر به رأی آمریکا نیز ملاک ما نبوده و برایمان قابل قبول نیست.

ولایتی با بیان این که حرکت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب روابط بین‌الملل است، اظهار کرد: تفسیرهای آمریکا را قبول نداریم و ایران از متحدان منطقه‌ای و سوریه دفاع می‌کند. کمک به سوریه مانند کمک به عراق بر اساس خواست دولت قانونی این کشور است.

کد خبر : ۴۰۱۸۲۸