خبرگزاری کار ایران

در نشست مشترک مجمع نمایندگان استان تهران و استاندار مطرح شد؛

تاکید بر جمع‌آوری متکدیان و حل معضلات و مشکلات تهران

نمایندگان استان تهران در جلسه‌ای با حضور استاندار به حل مشکلات تهران و شهرستان‌های آن تاکید کردند.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف رئیس مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به وجود مشکلات بسیار در استان تهران گفت: مردم تهران مطالباتی دارند که به طور خاص نمایندگان این شهر باید به مطالبات مردم پاسخ دهند و برای پاسخگویی به مطالبات مردم تهران مجمع این استان تشکیل شد تا به طور خاص به حل مسائل و مشکلات تهران و شهرستان‌های این استان بپردازد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: مقرر شده است که در برخی مسائل مشترک میان استان تهران و شهرستان‌های اطراف جلسات مجمع نمایندگان تهران و شهرستان‌ها تشکیل شود تا به حل مشکلات این شهرستان‌ها نیز پرداخته شود البته لازم است که در حل مشکلات و پیگیری مطالبات مردم اولویت‌هایی را نیز در نظر گرفت.

وی تاکید کرد: یکی از مهم ترین مشکلات استان تهران وجود بافت فرسوده است که نیاز است در این جلسه مدیریت استان تهران و مسئولان مربوطه با اولویت اقداماتی را برای رفع مشکلات مردم در این حوزه انجام دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به تشکیل هیات رئیسه مجمع نمایندگان تهران تصریح کرد: کارگروه‌های تخصصی برای پیگیری مطالبات مردم در مجمع نمایندگان تشکیل شده و ما در جلسات مختلف از مدیران استان برای حل مشکلات مردم دعوت خواهیم کرد.

در ادامه این جلسه سید حسین هاشمی استاندار تهران ضمن تبریک به نمایندگان برای حضور در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مسئولیت سنگینی را برعهده دارند و مردم به آن‌ها در حل مشکلات جامعه اعتماد کرده‌اند.

استاندار تهران افزود: بنده قبل از شروع به کار مجلس دهم به این نکته تاکید کردم که ۳۵ نماینده تهران و شهرستان‌های آن جمع بسیار قدرتمندی هستند که باید اقدامات بسیاری را در رفع عقب ماندگی‌های این استان بزرگ انجام دهند.

وی با اشاره به رفع مهم ترین دغدغه‌ها و مشکلات استان تهران طی ۳ سال گذشته تصریح کرد: استان تهران به عنوان پیشانی نظام شناخته شده و ۵۰ درصد مالیات کشور از استان تهران تامین می‌شود بنابراین با توجه به بودجه ناچیز این استان در رفع مشکلات تهران در گذشته غفلت‌هایی از سوی مسئولان صورت گرفته است.

هاشمی ادامه داد: شرایط آلودگی هوا به عنوان مهم ترین معضل استان تهران نسبت به گذشته بهتر شده و ما به حد بحران از ابتدای دولت یازدهم تاکنون نرسیدیم، همچنین در حال حاضر ۱۰۰ هزار خودروی فرسوده با عمر بیش از ۲۰ سال در استان تهران وجود دارد که باید برای آن‌ها جایگزینی در نظر گرفته شود.

استاندار تهران با بیان اینکه در گذشته در ۲ منطقه ۴ و ۵ تهران مشکل تامین آب شرب وجود داشت، گفت: این مشکل در حال حاضر حل شده و هیچ دغدغه‌ای به لحاظ تامین کیفیت آب شرب در تهران وجود ندارد البته در گذشته در منطقه شرق تهران ۵۰ میلیون مترمکعب کسری آب وجود داشت که این مشکل نیز در حال حاضر وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مدیریت در مصرف آب توسط مردم انجام می‌شود، افزود: همچنین در خصوص مدیریت در کمیت و کیفیت آب هم اقدامات اساسی صورت گرفته است هرچند که برای تامین بهتر آب شرب استان تهران باید نزدیک به ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در سد لار ذخیره شود که باید مجلس در این خصوص راهکاری را در نظر بگیرد.

هاشمی با اشاره به حل مشکل فاضلاب‌های استان تهران گفت: طی چند سال گذشته تصفیه‌خانه‌های بسیاری برای تصفیه فاضلاب این استان افتتاح شده است که در جهت رفع مشکلات استان تهران اثرگذار بوده است همچنین برای جلوگیری از آبیاری محصولات صیفی در جنوب تهران نیز اقدامات قابل قبولی نیز صورت گرفته است و در همین راستا ۷ هکتار از زمین‌های آبیاری شده با آب آلوده تخریب گردیده است.

استاندار تهران با اشاره به اینکه برای جمع آوری ۸ هزار و ۵۰۰ نفر از معتادان متجاهر ایجاد مکان مناسب شده است، افزود: خیرین باید در این زمینه کمک های بسیاری کنند و ما تقاضا داریم که اتاق بازرگانی و اصناف وارد عمل شوند تا پاکسازی از حضور معتادان در سطح شهر انجام گردد.

هاشمی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد معتادان در تهران از استان‌های دیگر هستند، تصریح کرد: در استان تهران ۱۷ هزار صنعت و ۱۴ هزار صنف تولیدی مشغول به کار هستند که بیش از نیمی از آن‌ها مجوز ندارند، همچنین بیش از ۸۰ هزار واحد تولیدی صنفی کوچک یا متوسط می‌باشند که اکثر تجهیزات و خط تولیدی آن‌ها بیش از ۲۰ سال عمر دارند و باید نوسازی در این خصوص انجام شود.

وی با اشاره به فعالیت احزاب و تشکل‌های قانونی در استان تهران گفت: این تشکل‌ها نیاز به مجوز نداشته و ما تنها تاکید کردیم که در صورت نیاز فعالیت‌های خود را اطلاع‌رسانی کنند تا به لحاظ امنیتی اقدامات مناسب انجام شود.

در این جلسه علیرضا محجوب به عنوان یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان تهران گفت: خوشبختانه تحولات بسیاری در جهت رفع مشکلات استان تهران نسبت به گذشته صورت گرفته است اما باید به رفع برخی مسائل نیز توجه اساسی شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه استان تهران متولیان متعددی دارد و یکی از مهم‌ترین مشکلات حال حاضر این استان فعالیت متکدیانی است که ریال را به دلار تبدیل می‌کنند همین موضوع باعث شده که فعالیت کودکان کار در سطح شهر افزایش پیدا کند که باید برای رفع این مشکل تدابیر ویژه اتخاذ شود.

وی تاکید کرد: همچنین شرکت در حمل و فروش مواد مخدر توسط کودکان نیز یکی دیگر از مشکلات مهم است که باید اقدامات اساسی در جهت رفع آن انجام شود.

مصطفی کواکبیان نیز به عنوان یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان تهران با انتقاد از اینکه ۴ هزار معتاد متجاهر در این استان وجود دارد، گفت: در استان تهران در محله‌هایی چون گود عرب‌ها و پارک هروی معتادان بسیاری وجود دارد که نیاز است استانداری اقدامات قابل قبولی را در برخورد و جمع آوری این معتادان انجام دهد.

در ادامه این جلسه پروانه مافی نیز با انتقاد از رشد بی رویه جمعیت در استان تهران گفت: متاسفانه رشد بی‌رویه جمعیت در منطقه ۴ و ۲۲ یک هشدار است و با توجه به اینکه طبق مصوبه هیات دولت در سال ۸۴ جمعیت پذیری استان تهران در حدود ۷ میلیون نفر است اما رشد بی‌رویه جمعیت مشکلات بسیاری را برای این استان به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه مترو در شهرهای اقماری اقدام قابل قبولی صورت نگرفته است، گفت: پیگیری پروژه‌های آب و فاضلاب استان تهران باید در دستورکار قرار گرفته و مشکل در این بخش‌ها بسیار است.

علی نوبخت با انتقاد از فعالیت باند تبهکاران و سوءاستفاده از عواطف مردم در کمک به متکدیان گفت: در جمع‌آوری متکدیان باید جدی‌تر برخورد شود همچنین استانداری باید نسبت به عبور اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌ سواران در چهارراه‌ها توجه ویژه داشته باشد.

وی تاکید کرد: همچنین استانداری باید اقدامی را نیز در جمع‌آوری موش‌های استان تهران انجام دهد.

در این جلسه سید فرید موسوی نیز با تاکید بر فعالیت سمن‌ها و جوانان در جهت رفع مشکلات استان تهران گفت: باید از این تشکل‌ها حمایت‌های بیشتری صورت گیرد زیرا جزو سرمایه‌های اجتماعی هستند، همچنین ظرفیت‌های گردشگری شهرستان ری نیز باید فعال گردد.

وی افزود: متاسفانه اعلام شده که کارکنان مرکز انتقال خون استان تهران از بی‌اطلاعی در خصوص حقوق‌شان به مدت ۵ تا ۶ ماه ابراز گلایه کردند که استانداری باید به این موضوع نیز توجه کند.

در ادامه این جلسه مهدی شیخ نیز با بیان اینکه رفع مشکلات شهرستان‌های استان تهران نیاز به توجه جدی دارد، گفت: متاسفانه در بسیاری از شهرستان‌های استان تهران اتومبیل آتش‌نشانی برای کمک به مردم وجود ندارد.

وی تاکید کرد: برای رفع مشکلات اجتماعی استان تهران باید به فعالیت تشکل‌های اجتماعی کمک کنیم.

همچنین در این جلسه فریده اولاد قباد نیز با بیان اینکه ۲۴ آسیب اجتماعی در استان تهران وجود دارد، گفت: آیا استانداری اطلس جامعی در رفع این آسیب‌ها دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم به رفع آلودگی‌های زیست محیطی، بحران هویت فرهنگی، جمع آوری تکدی‌گری در استان تهران تاکید کرد زیرا به عقیده این نماینده ۷۵ درصد از متکدیان از افراد توانمند می‌باشند.

اولاد قباد تقاضا کرد که استانداری از اقدامات خود در دسترسی به آب لوله‌کشی در مناطق ۱۲، ۱۷ و ۱۹ توضیحات لازم را ارائه کند.

در ادامه این جلسه علیرضا رحیمی نیز به عنوان یکی دیگر از اعضای مجمع نمایندگان استان تهران گفت: در جهت حفظ کرامت مردم باید نظارت بر کلانتری‌ها و برخورد با ارباب رجوع صورت گیرد، همچنین باید راه‌حل‌های دیگری را در برخورد با برخی مسائل در جامعه جدای از پلیس امنیت اخلاقی در نظر گرفت.

وی همچنین به انتقال زندان‌ها و سرعت بخشی به این موضوع نیز تاکید کرد.

همچنین در این جلسه سهیلا جلودارزاده با انتقاد از شرایط اسف بار در شهرستان ری گفت: این شهرستان مهاجران افغان بسیاری دارد و در شهرستان حسن آباد مردم فقیر بسیاری زندگی می‌کنند بنابراین تقاضا داریم که طرح اجرا شده در شهرستان اسلامشهر که موجب پیشرفت این شهرستان شد برای ری نیز اجرایی شود.

وی با بیان اینکه آلودگی‌های زیست محیطی در استان تهران باعث تولد کودکان بیمار بسیاری شده است، افزود: این مشکل باید هرچه سریع‌تر از سوی مسئولان حل شود.

محمدعلی وکیلی نیز با بیان اینکه متولی حل مشکلات زیست محیطی از سوی حاکمیت باید مشخص شود، گفت: متاسفانه در استان تهران برخی مناطق از گاز بی‌بهره هستند همچنین مدارسی با عمر بالای ۱۰۰ سال فعالیت می‌کنند بنابراین لازم است در لایحه برنامه ششم دولت تهران را مانند منطقه مکران به عنوان یک اولویت در حل مشکلات زیست محیطی توجه می‌کرد.

همچنین بادامچی نیز به عنوان یکی دیگر از نمایندگان استان تهران با انتقاد از شرایط نامناسب ترمینال‌های مسافربری گفت: بسیاری از واحدهای صنفی در استان تهران شناخته شده نبوده و مالیات پرداخت نمی‌کنند.

در ادامه محمود صادقی با تاکید بر لزوم تقویت و تعامل فرمانداران استان تهران با نمایندگان مجلس گفت: برخی مدیران در استانداری و فرمانداری مرتبط با دولت گذشته هستند و تغییرات اساسی در این زمینه شکل نگرفته است.

وی افزود: در خصوص آزادی برگزاری تجمعات و میتینگ‌ها نیز باید مشخص شود که استانداری از چه میزان اختیار برخوردار است.

در این جلسه سروش نیز با تاکید بر اینکه برخی محلات استان تهران فاقد بوستان و فضای بازی برای کودکان هستند، گفت: استانداری باید به بحث مرغ‌های آلوده به سرب و رفع برخی مشکلات در بیمارستان‌ها توجه کند زیرا وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند معضلات را حل کند.

در ادامه علیجانی با اشاره به تشکیل کارگروه‌هایی در مجمع نمایندگان برای پیگیری مطالبات مردم گفت: مصوبات دولت برای رفع مشکلات استان تهران باید پیگیری شده و در برنامه ششم باید تدابیر ویژه‌ای را در این زمینه در نظر گرفت.

در پایان این جلسه استاندار تهران با بیان اینکه بسیاری از بحث‌های به عمل آمده در این جلسه در حیطه وظایف شهرداری تهران است، گفت: بحث ترافیک، کمیسیون ماده ۵ و ماده ۱۰۰ در دست استانداری نیست بنابراین استانداری به عنوان یک هماهنگ کننده اقدام کرده و مجری نمی‌باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی متکدیان در طول یک ماه بین ۷ تا ۲۰ میلیون تومان درآمد دارند، گفت: بسیاری از باندهایی که متکدیان را همراهی می‌کنند روزانه ۵۰ هزار تومان به این افراد داده و مابقی پول را جمع‌آوری می‌کنند.

استاندار تهران با بیان اینکه استانداری از تعامل و همکاری در جهت رفع مشکلات استان تهران استفاده می‌کند، گفت: بسیاری از خواسته‌ها مربوط به بودجه و برنامه است و مجلس باید در این زمینه اقدامات قابل قبول را انجام دهد.

کد خبر : ۴۰۱۰۷۰