خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

۱۰+۱ چهره تاثیرگذار پارلمان امید

زمانی که لیست امید بسته شد، برخی امیدوار بودند که مجلس دهم به‌جای یک مطهری، ۲۹۰ مطهری داشته باشد و امروز با تشکیل فراکسیون امید و با حضور فعال برخی از چهره‌های برجسته آن در مجلس، این آرزو تا حدود بسیاری محقق شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، ۲۷ بهمن‌ماه سال گذشته و تنها ۱۰ روز مانده به انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس دهم، هنگامی که بالاخره لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان با عنوان «لیست امید» منتشر شد، بیشترین نکته‌ای که جلب توجه می‌کرد، اسامی ناآشنایی بود که به ویژه در تهران و کلان‌شهرها می‌بایست به مصاف بزرگان جریان اصولگرایی و سیاستمدارانی کارکشته بروند.

آن زمان کمترکسی نسبت به تحقق چنین سطحی از موفقیت توسط این افراد گمنام امیدوار بود و خوشبین‌ترین ناظران نیز پیروزی ۳۰ بر صفر در تهران را حتی در رویا نمی‌دیدند، اما بعد از پیروزی مجدد «لیست امید» در مرحله دوم، بالاخره نتیجه نهایی انتخابات اعلام شد؛ نتایجی که حکایت از آن داشت که «امید» فراتر از انتظارها بوده است.

طلوع «امید» از افق هرم قدرت بهارستان

مجلس که آغاز شد، سرلیستِ امیدی که پیروز انتخابات بود، به ریاست پارلمان نرسید و کمی پس از آن، بیشتر گزینه‌های این لیست انتخاباتی در رقابت ریاست کمیسیون‌های تخصصی ناکام ماندند. با این حال امیدی‌ها ناامید نشدند و به‌جای انفعال، بلافاصله نسبت به ایجاد تشکیلات فراکسیونی خود در مجلس اقدام کردند و با تشکیل فراکسیون امید با حضور بیش از یکصدوبیست نماینده اکثراً تازه‌وارد، فعالیت پارلمانی خود را آغاز کردند و در شرایطی که جریان رقیب که به‌ویژه پس از انتخابات هیات رییسه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی، برخلاف نتیجه انتخابات و رای مردم، مدعی در اختیار داشتن اکثریت کرسی‌های مجلس بود اما باوجود سپری شدن بیش از دو ماه از عمر مجلس دهم، هنوز هیچ اقدامی در راستای ایجاد تشکیلات و فراکسیون انجام نداده، فراکسیون امید به‌سرعت جایگاه خود را در مجلس شناخت و این آغازی بود بر تاثیرگذاری «امید» در امور مختلف پارلمان.

با این همه، آن‌چه در این مدت دیدگاه اولیه نسبت به فراکسیون امید را تغییر داد و بار دیگر موکلان و رای‌دهندگان را نسبت به وکلای اصلاح‌طلب‌شان امیدوار کرد، علاوه بر این انسجام تشکیلاتی و نظم حاکم بر فراکسیون امید، حضور فعال و قدرت‌نمایی تک‌چهره‌هایی بود که در این مدت کوتاه کمتر از شش‌ماه، ره صدساله رفتند و هر کدام به شیوه خود و در چارچوب و حوزه فعالیت‌شان کاری کردند کارستان!

بزرگان پارلمان «امید» 

به‌جز مسعود پزشکیان و علی مطهری که به‌عنوان دو عضو فراکسیون امید، نواب رییس مجلس دهم را تشکیل دادند و همچنین علیرضا محجوب که شش دوره در پارلمان حضور دارد و جایگاهی مشخص دارد یا محمدقسیم عثمانی که توانست به‌عنوان تنها نماینده اهل سنت در هیات رییسه مجلس، جای خود را پیدا کند یا غلامرضا تاجگردون که جایگاه حساس خود به‌عنوان ریاست کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس نهم را در مجلس جدید نیز حفظ کرد و همچنین علی نوبخت حقیقی که بدون سابقه نمایندگی، توانست مسئولیت اداره کمیسیون بهداشت و درمان را برعهده بگیرد، بودند بسیاری از اعضای فراکسیون امید که بدون آن‌که آن‌چنان خود را درگیر تصاحب کرسی‌های حساس پارلمان کنند، در همین مدت کوتاه، جایگاه خود را پیدا کرده‌اند و تاثیرگذار نیز بوده‌اند.

۱۰ نماینده تاثیرگذار فراکسیون امید

در نگاه نخست به اعضای فراکسیون امید به فهرستی حدوداً ۴۰ نفره از نمایندگانی می‌رسیم که اکثراً تا پیش از مجلس دهم، هیچ تجربه‌ای از حضور در پارلمان نداشته‌اند و پس از چند مرحله غربالگری این فهرست اولیه،‌ می‌توانیم از ۱۵ نماینده اصلاح‌طلبی نام ببریم که به‌واقع فراتر از حد انتظار عمل کرده‌اند.

با این حال، برای تهیه این گزارش دست به کاری دشوار زدیم و پنج نماینده دیگر را نیز از این فهرست حذف کردیم تا به لیستی ۱۰ نفره از تاثیرگذارترین نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم در مدت کوتاه سپری شده تا به امروز برسیم.

محمود صادقی؛ فرمانده‌ خط مقدم «امید»

بی‌شک اگر قرار بر این باشد از میان تازه‌واردهای مجلس دهم اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا و مستقل، یک نفر را به‌عنوان تاثیرگذارترین و آزاده‌ترین نماینده با دانشی بالا و نگاهی کارشناسانه انتخاب کنیم، باید انگشت بر نام این نماینده اصلاح‌طلب امروز و حقوقدان و استاد دانشگاه سال‌های پیش از این بگذاریم.

صادقی که تا پیش از آغاز به کار مجلس دهم، فعالیت‌هایی در وزارت علوم و تحقیقات داشته و به‌ویژه در جریان افشای پرونده بورسیه‌ها، به‌عنوان یک کارشناس نقشی حیاتی داشت، در این کمتر از سه‌ماهی که از نخستین روزهای نمایندگی‌اش در پارلمان می‌گذرد، هر روز موضوعی را پیگیری کرده و در قبال مسائل مختلف، موضعی کارشناسانه و همراه با شجاعت و صراحت اتخاذ کرده است.

او که تا پیش از آغاز فعالیت نمایندگی‌اش، بیشتر به‌عنوان فرزند آیت‌الله شهید محمدحسین صادقی، نخستین نماینده دورود و ازنا پس از انقلاب و از شهدای فاجعه هفتم تیر و البته به‌عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و عضو کانون وکلای دادگستری ایران شناخته می‌شد، امروز علاوه بر حضور در هیات رییسه فراکسیون امید، بانی و البته رییس فراکسیونی تخصصی درخصوص مبارزه با فساد اقتصادی و مالی بنام فراکسیون شفاف‌سازی اقتصادی و انضباط مالی نیز هست.

محمود صادقی پس از سال‌ها وکالت، سخنران خوبی است، مواضع شفاف و روشنی می‌گیرد و پای حرفش می‌ایستد و پس از سال‌ها تدریس و همنشینی با دانشجویان، به خوبی با نسل جوان و دغدغه‌های آن‌ها آشناست و شاید مهمتر از این دو، درک روشن و به‌روزی از رسانه و فعالیت رسانه‌ای دارد. او پیش و بیش از تمامی همکارانش در مجلس دهم در رسانه‌ها فعال است و جالب‌تر آن‌که با فعالیت در توئیتر و دیگر رسانه‌های مجازی مدرن، نشان داده که درک دقیقی از فضای سیاسی و رسانه‌ای امروز جهان دارد.

زمانی که لیست امید تهران بسته شد، برخی امیدوار بودند که مجلس دهم بجای یک مطهری، ۳۰ مطهری داشته باشد و امروز باوجود صادقی و صادقی‌ها این آرزو تاحدود زیادی محقق شده است.

عبدالکریم حسین‌زاده؛ خروج مرد اهل سنت از سایه محافظه‌کاری

نماینده اهل سنت مردم نقده و اشنویه که به‌گفته تاجگردون، یکی از پنج اصلاح‌طلب مجلس نهم بوده و باوجود آن‌که چندان اهل داد و قال و سروصدا نیست، در جریان رای‌اعتماد به کابینه دولت روحانی و تصویب برجام در مجلس پرحاشیه نهم، نقشی محوری داشته است، حالا می‌داند که برای پیشرفت در هر مسیری باید کمی جاه‌طلب بود و شاید همین درک جدید است که او را متقاعد کرد با وجود این‌که نسبت به فضای سنتی حاکم بر اذهان اکثریت نمایندگان حاضر در مجلس و محافظه‌کاری‌های نابجای بسیاری از آن‌ها آگاهی داشت، از طریق فراکسیون امید برای حضور در هیات رییسه مجلس نامزد شود و عجیب آن‌که درحالی که در انتخابات هیات‌رییسه موقت موفق به کسب نزدیک به ۱۴۰ رای از صحن و حضور در این جایگاه شد، تنها دو روز بعد و در پی انتشار شایعه‌هایی بی‌اساس درباره اینکه حضور یک نماینده‌ اهل سنت در هیات رییسه به مصلحت کشور نیست، با افت رأیی شدید روبرو شد و از حضور در هیات رییسه دائم مجلس بازماند.

با این حال، حسین‌زاده مجلس دهم، تفاوتی بنیادی با حسین‌زاده جوان مجلس نهم دارد و می‌داند که با ناامیدی راه به جایی نمی‌برد. او که کمی پس از صادقی حساب رسمی‌اش در توییتر را فعال کرد، بی‌توجه به آن‌چه در روزهای نخست مجلس اتفاق افتاد، بلافاصله فعالیتش را از سرگرفت و با کنار گذاشتن آن محافظه‌کاری عاقلانه مجلس نهمی، به‌عنوان نایب رییس فراکسیون امید، سخت مشغول پیش‌برد اهداف اصلاح‌طلبان داخل مجلس و مطالبه‌های جامعه مدنی پشتیبان این جریان سیاسی است و شاید اوج این فعالیت‌ها مربوط به نامه‌ای جنجالی بود که در واکنش به نامه رییس دولت‌های نهم و دهم به رییس جمهور ایالات متحده امریکا، خطاب به احمدی‌نژاد گفت که یک‌بار هم که شده بجای اتهام‌زنی و فرار به جلو، پاسخگوی تخلف‌های خود و اطرافیانش باشد.

حال این‌جوان متولد ۵۹ اهل نقده، در شرایطی گام در پنجمین سال نمایندگی‌اش گذاشته که راه درازی پیش‌روی دارد و آن‌چنان که پیداست، مرد این میدان نیز هست!

محمدجواد فتحی؛ طراح عملیات «امید»

محمدجواد فتحی دیگر حقوقدان وزارت علومی فراکسیون امید را باید به‌عنوان سردار پشت خط و بازی‌ساز این فراکسیون شناخت. فتحی که سابقه ریاست و مدیرگروهی دانشگاه حقوق دانشگاه تهران را در کارنامه دارد، یکی از مهمترین نمایندگانی بود که برخلاف میلش از حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم در کنار عارف و صادقی، بازماند و به اجبار رییس مجلس، راهی کمیسیون حقوقی شد. اما این اجبار نتوانست منجر به سکوت او شود و علاوه بر این‌که در اظهارنظری صریح در صحن و بیرون از صحن نسبت به فقدان وجاهت قانونی این کمیسیون به‌دلیل به حدنصاب نرسیدن تعداد اعضای آن انتقاد کرد، در اقدامی نمادین و اعتراضی از حضور در انتخابات هیات رییسه کمیسیون حقوقی خودداری کرد و بار دیگر بر این تخلف قانونی تاکید کرد.

فتحی با اشاره به وجود مشکل مشابه در دو کمیسیون فرهنگی و اصل نود در رابطه با علت عدم حضورش در انتخابات هیات رییسه کمیسیون حقوقی گفت: به هرحال حقوق خوانده‌ایم و نمی‌توانیم به امری غیرقانونی است، مشروعیت دهیم. این اقدام حتی با سوگندی که خورده‌ایم در تعارض است و فارغ از آن اعتبار علمی ما که در طول این سال‌ها با سختی به دست آورده‌ایم، لطمه می‌زند.

این نماینده اصلاح‌طلب همچنین با اشاره به سه ایراد حقوقی تشکیل این سه کمیسیون، بی‌توجه به مناسبات معمول مجلس که مانع از شفاف‌گویی و صراحت نمایندگان می‌شود، از تماس تلفنی لاریجانی و وعده‌هایی که درصورت حضور او در کمیسیون حقوقی داده و پس از آن فراموش کرده، پرده برداشت و مهمتر آن‌که او همان کسی بود که پس از هفته‌ها ضدونقیض‌گویی درباره پرونده مینو خالقی، با صراحتی بی‌نظیر علت‌العلل ابطال آرای این نامزد اصلاح‌طلب مجلس را افشا کرد و امتی را از بلاتکلیفی بیهوده و تلاش بی‌سرانجام آسوده کرد.

فتحی که با اعتماد به نفسی به‌حق و به پشتوانه سال‌ها فعالیت علمی و پژوهشی و دانشگاهی، برای تصدی پست حساس ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس نامزد شده بود، پس از آن‌که بار دیگر به‌دلایل کاملاً سیاسی کاظم جلالی -دست‌راست لاریجانی درمجلس- رییس این مرکز پژوهشی و غیرسیاسی شد، از بازی سیاسی رییس مجلس در انتخاب -بخوانید انتصاب- جلالی توسط لاریجانی پرده برداشت و حال، با حضور در هیات رییسه کمیته سیاست‌داخلی فراکسیون امید، نگاه به آینده دارد و متعاقباً فراکسیون و جامعه مدنی پشیتبان آن نیز چشم به او دوخته است.

سیدفرید موسوی؛ جوان اول فراکسیون

او که تا همین چندماه پیش تنها یکی از جوانان نزدیک به حزب اتحاد ملت بود، امروز نایب رییس کمیسیون پرطرفدار اقتصادی، عضو ناظر مجلس در دو شورای‌عالی اداری و همچنین هیات امنای صندوق توسعه ملی و البته عضو هیات رییسه کمیته زنان، خانواده و جوانان فراکسیون امید است و مهمتر از همه این‌ها، یکی از نیروهای خلاق و خوشفکر فراکسیون امید در مجلس است.

موسوی همچون صادقی، صراحت لهجه دارد، شبیه به فتحی اهل بازی‌سازی و تحلیل شرایط بازی‌های سیاسی بیرون و درون پارلمان است، به اندازه هردو حقوقدان فراکسیون امید، در حوزه خود که مسائل اقتصادی و مدیریت صنعتی است، نگاهی کارشناسانه دارد و باز مهمتر از همه این‌ها، اهل تعامل با دوست و دشمن است و در این چندماه، توانسته به‌سهم خود خلا یک لابی‌من تمام‌عیار برای فراکسیون امید را بپوشاند و این درحالی است که باتوجه به این‌که اصالتی آذری دارد و ترک‌زبان است، می‌تواند لااقل به گروه قابل‌توجه نمایندگان ترک‌زبان نزدیک شود. بماند که فراکسیون امید، همچنان در این زمینه نیاز به نیروهای دیگری دارد تا در کنار موسوی بتوانند در رای‌گیری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نظر فراکسیون را به صحن تحمیل کنند.

موسوی که همراه با فتحی نسبت به فقدان وجاهت قانونی سه کمیسیون تخصصی مجلس اعتراض کرد، فعالیت سیاسی خود را از دانشگاه آغاز کرده و حتی زمانی در شورای سردبیری نشریات دانشجویی نیز عضویت داشته، علاوه بر این‌که درک دقیقی از رسانه و فضای مطبوعات دارد، مسیری طولانی در سیاست کشور پیش‌رو دارد.

بهروز بنیادی؛ سیاستمداری با ردای سفید

یکی دیگر از نمایندگان جدی و آینده‌دار فراکسیون‌امیدی مجلس دهم بهروز بنیادی است که در جریان انتخابات از حوزه انتخابیه کاشمر و با حمایت بسیاری از اصلاح‌طلبان وارد بهارستان شد و با ورود به فراکسیون امید، به‌عنوان نماینده استان خراسان رضوی به‌عضویت شورای مرکزی این فراکسیون نیز درآمد.

این فوق‌تخصص اطفال که این روزها بجای ردای سفید پزشکان، لباس سیاست بر تن کرده، به‌سرعت به یکی از مهره‌های تاثیرگذار مجلس تبدیل شد و با ارائه تحلیل‌هایی دقیق درباره تخلف‌های احمدی‌نژاد و جریان‌های سیاسی پارلمان، مژده از حضور نماینده‌ای خوشفکر داد. 

او همچنین در واکنش به هجمه‌های اخیر به دولت که به‌ویژه از طریق تریبون‌های نماز جمعه و با اهانت به روحانی وارد فاز جدیدی شده، در نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نوشت و با بیان این‌که اهانت‌های این‌چنین موجب واگرایی مردم می‌شود، ادامه چنین سخنانی را موجب تنزّل شأن روحانیت و فاصله گرفتن مردم از ایشان دانست و خواستار ارائه گزارشی در این خصوص به رهبری شد. او در این نامه تاکید کرد که شایسته نیست خطیب نماز جمعه جامعه را به خودی و غیرخودی تقسیم کند.

علی بختیار؛ بازرس وارد می‌شود ...

ورود یک اصلاح‌طلب تمام‌عیار به مجلس؛ آن‌هم از شهر کوچکی مذهبی همچون گلپایگان در استان اصفهان که همشهری حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، فقیه عالیقدر و مرجع تقلید بزرگ نیز هست، بار دیگر اثبات کرد که خاستگاه اصلاح‌طلبان، نه صرفاً در کلان‌شهرها و پایتخت، بلکه در بسیاری از شهرستان‌ها و روستاهای کوچک سراسر کشور است.

اولین و شاید مهمترین ظهور و بروز بختیار جوان در مجلس دهم را باید به افشاگری عجیب او درباره پرداخت پاداش ۹۰۰ میلیون تومانی صندوق بازنشستگی نفت در دولت نخست احمدی‌نژاد آن هم در سال ۸۸ دانست که نماینده گلپایگان نخستین‌بار در قالب یک تذکر شفاهی در صحن علنی و بلافاصله در گفت‌وگویی مفصل با خبرنگار ایلنا، مطرح کرد.

با این حال،‌ بختیار که همچون فتحی به اجبار لاریجانی به عضویت کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درآمده، باتوجه به این‌که بازرس اداره‌کل نظارت و بازرسی امور نفت بوده و کارشناس امور برق و نیروگاه‌ها در سازمان بازرسی کل کشور و البته بازرس و سرپرست هیات‌های بازرسی سازمان بازرسی کل کشور، پس از این افشاگری بارها ثابت کرد که به‌دنبال جار و جنجال و مطرح کردن خود نیست و اتفاقاً نماینده‌ای است، با نگاهی موشکافانه و کارشناسی که باوجود این‌که خود را کارشناس انرژی می‌داند، در نخستین روزهای حضورش در کمیسیون حقوقی با تهیه طرحی که بلافاصله با استقبال بیش از ۸۴ نفر از نمایندگان مجلس نیز مواجه شد، با ارائه پیشنهادی درخصوص انتزاع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از قوه قضاییه، خواستار الحاق این سازمان به وزارت دادگستری شد و در توجیه طرح خود، تعدد مسئولیت‌های این نهاد را یکی از علل عدم رضایت مردم دانست و با بیان این‌که بنابر قانون وظیفه قوه قضاییه، برقراری عدالت است و وظیفه سازمان ثبت، مسئولیتی اجرایی، با اشاره به هجمه‌هایی که در جریان بحث فیش‌های حقوقی علیه دولت صورت گرفت، به‌درستی از قوه قضاییه و دیگر نهادهایی نظارتی به‌عنوان مسئول بروز این تخلف‌ها نام برد.

قاسم میرزایی‌نکو؛ نام نیک کمیسیون شوراها

نماینده اصلاح‌طلبی است که باوجود این‌که اصلیتی گیلانی دارد، در انتخابات مجلس دهم به‌عنوان نماینده دماوند و فیروزکوه راهی پارلمان شد و برخلاف بسیاری از یارانش در فراکسیون امید، سوابق اجرایی و مدیریتی بسیاری در کارنامه دارد. او کار در بسیاری از وزارتخانه را در کارنامه دارد؛ از وزارت امور خارجه تا وزارت راه و همچنین هواپیمایی تا وزارت بازرگانی دولت اصلاحات و هم‌اکنون علاوه بر حضور در شورای مرکزی فراکسیون امید، به‌همراه فتحی و جلال میرزایی، در هیات رییسه کمیته سیاست داخلی این فراکسیون نیز عضویت دارد.

او که در میان اعضای فراکسیون امید که اکثراً به فعالیت حزبی و تشکیلاتی متعهد هستند، به توجه ویژه به این مهم معروف است، به‌عنوان یکی از دو گزینه این فراکسیون برای حضور در کمیسیون بسیار حساس و تاثیرگذار ماده ۱۰ احزاب معرفی شده و همچنان منتظر است تا در روزهای آینده بخت خود را به رای نمایندگان در صحن علنی بسپارد و علاوه بر آن، به دلیل حضور در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، یکی از مهمترین پشتوانه‌ها و تکیه‌گاه‌های فراکسیون امید در برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا در ابتدای سال آینده خواهد بود.

میرزایی‌نیکو در مدت کوتاهی که از عمر مجلس می‌گذرد، به موضوع‌های بسیار مهمی پرداخته و پیگیر مسائل ملی حساسی بوده است؛ تاکید ویژه بر ضرورت تشکیل فراکسیون مبارزه با موادمخدر و اظهارنظر صریح در اعتراض به نحوه تشکیل کمیسیون‌های تخصصی بخشی از این موضوع‌هاست و با این حال،‌ مهمترین موضع‌گیری او در این مدت، مربوط به تاکید ویژه‌ای است که بر لزوم برگزاری این انتخابات توسط کمیسیون شوراها و بدون دخالت شورای نگهبان، آن‌چنان که در قانون مورد تاکید قرار گرفته، بود.

«اردشیر» کمیسیون امنیت؛ «نوریان» فراکسیون امید

چهره ماندگار مدیریت کسب و کار امسال، نماینده مردم شهرکرد و یکی از اعضای فراکسیون امید در کمیسیون مهم امنیت ملی و سیاست خارجی و البته عضو ناظر مجلس در هیات امنای موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی است که باوجود این‌که همچون بسیاری دیگر از اعضای امید، تا پیش از این مجلس، هیچ سابقه‌ای در پارلمان نداشته، در این مدت کوتاه توانسته جای خود را در مجلس بازکند با اتخاذ مواضع اصولی و اظهارنظرهای پخته و حساب‌شده، نشان دهد فراتر از شخصیتی امنیتی و تحلیل‌گری باهوش نیز هست.

نوریان مدت‌ها پیش از تشکیل فراکسیون مستقل، پیش‌بینی کرده بود باقی‌ماندن عارف در صحنه رقابت با لاریجانی، علاوه بر حفظ انسجام فراکسیون امید، «دوست‌داران لاریجانی» را به فکر تشکیل فراکسیون و عدم پذیرش زعامت اصولگرایان انداخته که این اتفاق در نهایت منجر به این می‌شود که فراکسیون امید، به فراکسیون اکثریت تبدیل شود. او که از سیاست آموخته «بجای گلایه، از فرصت‌ها استفاده کند» به‌درستی دولت روحانی را نه دولتی اعتدالی؛ که دولت ائتلافی می‌داند و با نگاهی ساختاری به نظام سیاسی، دولت را "پدیده‌ای اندام‌وار" می‌شناسد که نقصان یک عضو مترداف است با فروپاشی کل ساختار و به پشتوانه همین دیدگاه، شعار خود را «حمایتِ هوشمندانه از دولت» تعریف کرده است.

او به همان میزان که خود را نماینده مردم حوزه انتخابیه‌اش می‌داند و برای مسائل محیط‌زیستی تا حوادث اجتماعی و مشکلات اقتصادی شهرکرد دغدغه دارد، نسبت به موضوع‌های ملی نیز حساس است و نگران خرید و فروش آرا و انسداد سیاسی است.

پروانه سلحشوری؛ رییس پارلمان زنانه

پیش از آن‌که حواشی عجیبی که در نهایت منجر به ابطال آرای مینو خالقی شد و او را به پرحاشیه‌ترین نماینده زن مجلس دهم تبدیل کرد، پروانه سلحشوری پیرو صحبت‌هایی که در جریان تبلیغات انتخاباتی و در مصاحبه با یک رسانه خارجی درباره حجاب زنان ایران مطرح کرد، به یک‌باره توجه بسیاری برانگیخت.

با این حال، این کارشناس مسائل زنان و استاد دانشگاه در رشته جامعه‌شناسی، به‌راحتی فشارهایی که علیه او ایجاد شده بود را پشت سرگذاشت و انتخابات را نه پایان راه، بلکه آغاز تلاش دیگر در راه اصلاح‌طلبی دانست و با انتقاد از چندصدایی در مدیریت فرهنگ و تاکید بر مبارزه با فساد به‌عنوان وظیفه ذاتی مجلس، فعالیت خود به‌عنوان رییس فراکسیون زنان مجلس دهم که پرتعدادترین فراکسیون در تمامی ادوار مجالس شورای اسلامی بود، آغاز کرد و با جدیت در راستای پیشبرد اهداف این فراکسیون فعالیت می‌کند.

بهرام پارسایی؛ سخنگوی شیرازی «امید» و کمیسیون تخلفات

حالا دیگر همه خبرنگاران عادت کرده‌اند که اخبار فراکسیون امید و کمیسیون اصل نود مجلس را با ته‌لهجه شیرازی بشنوند اما تا همین شش ماه پیش، کمتر کسی درباره این دندان‌پزشکِ شیرازی که تنها یک دوره نماینده شیرازی‌ها در شورای شهر بوده، چیزی شنیده بود.

پارسایی در همین مدت کوتاهی که از عمر مجلس دهم می‌گذرد در متن بسیاری از اتفاق‌های مهم پارلمان از مسائل محیط‌زیستی تا تهیه دو طرح مجزا درباره بحث فیش‌های حقوقی، و در راستای ساماندهی حقوق و دستمزد مسئولان قرار گرفته و فارغ از آن، در بسیاری مواقع توانسته به‌تنهایی نیز خود را به‌عنوان نماینده‌ای شاخص و چهره‌ای برجسته از عموم همکارانش در مجلس نشان دهد و با موضع‌گیری درباره مسائلی که بعضاً برخی سیاست‌مداران در تمام کارنامه فعالیت خود به سمتش نمی‌روند، نشان دهد به مجلس نیامده که چهار سال گوشه‌ای بنشیند و بعد هم به شهر و دیارش بازگردد و احیاناً باقی عمر را پشت میزی مطمئن، سپری کند.

پارسایی به‌عنوان عضو هیات رییسه فراکسیون امید و سخنگوی این فراکسیون نیز اقدامات چشمگیری داشته و همراه و هم‌گام با فراکسیون، درباره موضوع‌هایی همچون خرید و فروش آرای انتخاباتی و نحوه تایید و ردصلاحیت نامزدها موضع‌گیری کرده و با ارائه تحلیل‌های به‌موقع، در روند شکل‌گیری جریان‌های سیاسی درون پارلمان تاثیرگذار بوده است.

با این حال شاید آن‌چه بیش از هرچیز او را یک سر و گردن بالاتر از دیگر نمایندگان اصلاح‌طلب شیراز و در ردیف چند نماینده برجسته فراکسیون امید در چندماه اول مجلس دهم قرار داده، اظهارنظر شجاعانه، دقیق و به‌دور از محافظه‌کاری‌های مرسوم او درباره لزوم نظارت بر زیرمجموعه‌های رهبری بود که باوجود حواشی متفاوتی که در پی آن به‌وجود آمد، همچنان بر مواضع قانونی خود که اتفاقاً مستند به بیانات شخص رهبری و با اتکا بر اصول مورد تاکید ایشان بود، پافشاری کرد.

امیدهای آینده‌ی «امید»

بجز این ۱۰ چهره برجسته که در این مدت حدوداً ۸۰ روزی که از عمر مجلس دهم می‌گذرد، هستند نمایندگانی که هر کدام به‌نحوی در مناسبات پارلمان و مسائل سیاسی کشور تاثیرگذار بوده‌اند و نیز هستند دیگر کسانی که باتوجه به این‌که به‌تازگی وارد فضای سیاسی شده‌اند، همچنان در حال رصد اوضاع و احوال هستند و باتوجه به تک‌مضراب‌هایی که در این مدت بر ساز پارلمان نواخته‌اند، باید نسبت به آینده سیاسی‌شان امیدوار بود.

کسانی چون محمدعلی وکیلی که به‌عنوان تنها عضو هیات رییسه مجلس که تا پیش از این سابقه‌ای در پارلمان نداشته، بسیار تاثیرگذار بود و مهمتر از آن، توانست با حمایت فراکسیون به‌عنوان عضو ناظر مجلس به هیات نظارت بر مطبوعات برود، یا جلال میرزایی که حمایت چهره‌های اصیل اصلاح‌طلب ایلام از او و مواضع دقیق و صریحی که در این مدت اتخاذ کرده، او را از دیگر همکارانش متفاوت ساخته است.

همچنین نمایندگانی همچون جواد کاظم‌نسب الباجی که یکی از مهمترین منتقدان نحوه تشکیل کمیسیون‌های تخصصی بود، یا علی ساری که بسیاری از او به‌عنوان مهمترین قربانی شیوه خاص لاریجانی در تشکیل کمیسیون‌های تخصصی نام می‌برند و معتدند جایش به‌عنوان یک فوق‌تخصص بحث انرژی در کمیسیون تخصصی این حوزه خالی است، یا محمد فیضی که در نخستین روزهای ۳۵ سالگی وارد مجلس شد و حال جوان‌ترین عضو هیات رییسه فراکسیون امید است.

همین‌طور افرادی همچون غلامرضا حیدری که باوجود این‌که برخلاف فرزندش آن‌چنان اهل رسانه و حضور در مطبوعات نیست، اما اظهارنظرش درباره مخاطرات حضور دو برادر در راس دو قوه، حواشی جالب‌توجهی به همراه داشت، یا الیاس حضرتی که باتوجه به سابقه حضور در ادوار گذشته مجلس و نیز فعالیت مطبوعاتی مستمر در سال‌های اخیر، شیوه جالبی برای خود برگزیده و هر هفته در یک روز خاص باحضور درجمع خبرنگاران، به اظهارنظر درباره مسائل مهم روز می‌پردازد.

چشمانِ براق عارف!

شنبه همین هفته عارف در دیدار با تعدادی از جوانان ستادهای فراکسیون امید در مناطق جنوبی تهران که یکی از ده‌ها و صدها دیداری است که طی ماه‌های اخیر و به‌ویژه این روزها معمولاً در دفتر بنیاد امید ایرانیان برگزار می‌شود، بار دیگر پای گلایه‌های حامیانش نشست که خواستار اظهارنظرهایی صریح‌تر و اقدام‌هایی علنی‌تر ازسوی او و فراکسیون درباره مطالبات رای‌دهندگانِ اصلاح‌طلب بودند و با وجود این‌که در پاسخ به این گلایه‌ها، بیش از هرچیز  از ارزش و دشواری‌های سکوت گفته بود و گفته بود حتی برای اجاره ساختمانی برای فراکسیون زیر دین دولت و هیچ احدالناسی نمی‌رود، ظهر یکشنبه پس از پایان نشست علنی مجلس، به راهروی پارلمان آمد و پس از پاسخ به چندسوال خبرنگار پارلمانی تسنیم که با هوشیاری سعی داشت از طرفی با طرح سوال‌هایی خنثی اعتماد او را جلب کند و از دیگرسو با یکی‌به‌دوهای مرسوم، چیزی از زیر زبان محجوبِ او بیرون بکشد، درپاسخ به اولین سوال خبرنگارایلنا، رسماً وارد نخستین پرسش‌وپاسخ بی‌پرده و بدون برنامه‌ریزی‌اش در جمع خبرنگاران پارلمانی شد و در قبال هر آن‌چه خبرنگاران خواستند، موضع‌گیری کرد و به هرچه پرسیده شد، پاسخ گفت و گفت دادستان کل‌کشور درخصوص هجمه‌ها و اهانت‌ها به رییس‌جمهور ورود کند و گفت ماجرای جلسه‌های اخیر فراکسیون امید با شورای‌عالی سیاست‌گذاری چه‌بوده است.

عارف همچنین تاکید داشت که نه اصلاح‌طلبان از روحانی و هیچ‌کدام از دیگر دوست‌داران انقلاب عبور می‌کنند و نه روحانی از اصلاح‌طلبان و دیگر دوست‌داران انقلاب، و این پایان کار نبود؛ معاون اولِ خاتمی حتی درباره حصر میرحسین و کروبی و رهنورد نیز گفتنی‌هایی داشت و هنگامی که با سوال خبرنگار ایلنا در این باره روبرو شد، بلادرنگ گفت رفع حصر مطالبه نسل سوم و وعده رییس‌جمهور است.

او گفت باوجود این‌که از صحبت‌های اخیر باهنر درباره شرطی که به‌منظور رفع حصر برای میرحسین گذاشته و او نپذیرفته، اطلاعی ندارد اما امید دارد که حصر نخست‌وزیر امام در فضایی خوب و صمیمی حل شود و بیش از این ادامه نداشته باشد.

کد خبر : ۴۰۱۰۳۰