خبرگزاری کار ایران

با حضور سفیر ایران صورت گرفت؛

رونمایی از اسناد روابط دوجانبه تهران و صوفیه

مراسم رونمایی از اسناد روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان در سفارت جمهوری اسلامی ایران در صوفیه، پایتخت بلغارستان، برگزار شد.

به گزارش ایلنا، این مراسم به مناسبت ایام ولادت با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان در سفارت جمهوری اسلامی ایران در صوفیه برگزار شد. 

دراین مراسم که نمایندگانی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور داشتند، عبدالله نوروزی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان، درباره روند تدوین و تنظیم این اسناد توضیحاتی ارائه و از همکاران سهیم در این اقدام ماندگار تقدیر کرد. 

تدوین و تنظیم این اسناد که اصلی‌ترین محور در انجام وظایف سفارتخانه‌ها محسوب می‌شود، را وزارت امور خارجه در مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی تحت نظر معاونت پژوهشی و اسناد تاریخی انجام داده است. 

وزارت امور خارجه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران دارای بیش از چهار هزار سند امضا شده در قالب موافقتنامه وتفاهمنامه با نزدیک به 190 کشور جهان است که در این مرکز نگهداری می‌شود... کلیه اسناد روابط دوجانبه ایران و کشورهای جهان در قبل از انقلاب نیز در تعداد زیادی مجلدات چاپ و منتشر شده است. 

از سال ١٣٩٣ این اداره لوح‌های فشرده از اسناد روابط دوجانبه را در اختیار سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور قرار داد که یک نسخه کاغذی از همه اسناد به شرحی که اشاره شد، برای نخستین بارتوسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان رونمایی شد که طبق تشریفات خاص و با طی مراحل اداری برای دسترسی محققان غیرایرانی در محل نیز قابل بهره‌برداری است.

این روش می‌تواند مورد استفاده در سایر نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان قرار گرفته و به منبعی برای تعمیق شناخت از روابط دو جانبه و تاریخی ایران با دولت و مردم کشورهای دیگر تبدیل شود. 

کد خبر : ۴۰۰۱۴۷