خبرگزاری کار ایران

سناتور جمهوری‌خواه:

اوباما در مورد جزییات پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران توضیح دهد

یک سناتور جمهوری‌خواه از اوباما خواست جزییات بیش‌تری در مورد پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران را ارائه کند.

به گزارش ایلنا پایگاه خبری هیل از قول کلی آیوت سناتور جمهوری‌خواه ایالت نیوهمشایر نوشت که این سناتور در نامه‌ای به جک لو وزیر خزانه‌داری آمریکا تاکید کرده است که جزییات بیشتری در مورد پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران باید ارائه شود چراکه این اقدام  عامدانه دور از چشم کنگره انجام شده است.

کلی آیوت در نامه‌اش ضمن پرسش در مورد نقش وزارت خزانه‌داری در این اقدام، از ارتباط آنها با بانک‌های خارجی پرسیده است و این سوال را مطرح کرده که آیا از این پول‌ می‌توان برای حمایت از یک موسسه خاص استفاده شود؟

به گزارش ایلنا، پیش از این وال استریت ژرنال در خبری مدعی شد که ایالات متحده آمریکا ۴۰۰ میلیون دلار برای آزادی چهار آمریکایی زندانی در تهران به ایران پرداخت کرده است.

رسانه گفته ارزهای خارجی از طریق بانک‌های مرکزی آلمان و سوییس به دست آمده است و ادامه داده است که دلیل ارسال این پول‌ها از طریق ارز خارجی به ایران، ممنوعیت معامله دلاری  با این کشور بر اساس تحریم‌های باقیمانده است.

وال‌استریت‌ژورنال پس از این ادعا، به این مطلب نیز اذعان داشته که پول‌ها قسط اول ۱.۷ میلیارد دلاری است که پس از توافق دولت اوباما و ایران برای حل دعوای حقوقی چندین ساله بر سر عدم انجام قرارداد نظامی میان دو کشور در سال ۱۹۷۹ پرداخت شد.

جان کربی نیز در این خصوص گفته است این پول صرفا در ارتباط با شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه بود و تهران به دلیل مسدود شدن دارایی‌هایش در آمریکا، نزد دادگاه لاهه شکایت کرد که پس از این شکایت بخشی از همین دارایی‌ها به ایران مسترد شد.

همچنین یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به این رسانه آمریکایی گفت: پرداخت این مبلغ و مبادله زندانی ها تنها همزمان شده و این به معنی ارتباط این دو با هم نیست.

کد خبر : ۳۹۹۹۱۵