خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در برزیل:

حضور اقوام مختلف در ایران به غنای فرهنگی منجر شده است

سفیر کشورمان در برازیلیا گفت: حضور اقوام مختلف در ایران به غنای فرهنگی ایران منجر شده و آنان همواره در کنار هم و بعنوان یک ملت واحد زندگی و تاثیر بسزایی را در شکل‌گیری تنوع فرهنگی و هنر ایرانی –اسلامی داشته‌اند.

به گزارش ایلنا، همزمان با برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک ریو۲۰۱۶ و به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در برازیلیا نمایشگاه فرهنگ و هنر ایران با هدف معرفی تاریخ تمدن ایران باستان و ایران اسلامی و جاذبه‌های گردشگری کشورمان در شهر ریودوژانیروی برزیل برگزار شد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه مذکور با حضور محمدعلی قانع‌زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل، تنی چند از مقامات دولتی ایالت ریودوژانیرو، رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل در شهر ریو، تعدادی از تجار و صاحبان صنایع برزیل، ایرانیان مقیم و... برگزار شد.

در این مراسم سفیر جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی با اشاره به تاریخ تمدن ایران باستان و تاثیرگذاری آن بر تمدن و پیشرفت بشریت اظهار کرد: ایران با بیش از هفت هزار سال تاریخ و تمدن از دیرباز مهد دانشمندان، شاعران و ادبایی همچون ابن سینا، ابوریحان بیرونی، حافظ شیرازی، خیام نیشابوری، فردوسی و صدها تن دیگر است که در شکل‌گیری، تحول و پیشرفت علوم و تمدن جهان نقش موثری داشتند. 

محمدعلی قانع‌زاده با اشاره با لوح کوروش به عنوان اولین منشور حقوق بشر در جهان از آن به عنوان نمادی از ایران باستان و تمدن دیرینه ایران یاد کرد و در ادامه با اشاره به حضور اقوام مختلف در ایران گفت: حضور اقوام مختلف در ایران به غنای فرهنگی ایران منجر شده و آنان همواره در کنار هم و بعنوان یک ملت واحد زندگی و تاثیر بسزایی را در شکل‌گیری تنوع فرهنگی و هنر ایرانی – اسلامی داشته‌اند.

وی ورود اسلام به ایران را به نوبه خود نقطه عطفی دانست که به غنای فرهنگی ایران کمک و به ارتقاء و غنی شدن تاریخ و فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری آن علاوه بر آثار باقی مانده از تمدن باستانی خود مانند تخت جمشید (پرسپولیس)، پاسارگاد، اماکن جذاب دیگری منجر شده است.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر علمی و فناوری کشورمان در سایه انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که دارای جاذبه‌های طبیعی و باستانی گردشگری بسیار را در خود جای داده است، یاد کرد که سالیانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر خارجی و به خصوص گردشگران فرهنگی و مذهبی است.

سفیر کشورمان در برزیل، برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک ریودوژانیرو را فرصتی مغتنم برای برگزاری نمایشگاه فوق و معرفی بخش کوچکی از فرهنگ و تمدن ایران اسلامی عنوان کرد.

در این نمایشگاه انواع صنایع دستی، فرش دستبافت، تصاویر آثار باستانی و جاذبه‌های طبیعی کشورمان در معرض دید عموم قرار گرفته است و قرار است تا پایان شهریور ماه میزبان تماشاگران باشد.

نائب رئیس فدراسیون ملی اتاق‌های بازرگانی برزیل نیز به عنوان یکی از سخنرانان مراسم ضمن اشاره به فرهنگ و تمدن هزاره ایران، نمایشگاه فرهنگی ایران در ریو را نمادی از فرهنگ دیرینه ایران و حرکتی در راستای تعامل و آشنایی میان دو ملت ایران و برزیل عنوان کرد.

کد خبر : ۳۹۹۶۵۶