خبرگزاری کار ایران

مقام‌های رژیم صهیونیستی مطرح کردند؛

نگرانی اسراییل از سفر احتمالی اردوغان به ایران و افزایش رابطه ترکیه و روسیه

نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از تقویت روابط اردواغان با روسیه افزایش یافته است چراکه آنها می‌گویند این رابطه متعاقبا به افزایش همکاری با شریک آن یعنی ایران خواهد انجامید.

به گزارش ایلنا، پایگاه خبری اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در گزارشی نوشت: مذاکرات ۹ آگوست بین ولادمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در سن پترزبورگ که در حاشیه نشست جی-۲۰ صورت گرفت و به ۹ ماه خصومت بین دو کشور در پی سرنگونی هواپیمای روسی در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ پایان داد، سبب بروز نگرانی‌هایی در اسراییل شده است.

این اختلاف در ۱۷ جولای یعنی دو روز بعد از کودتای نافرجام ترکیه به پایان رسیده بود. رهبران ترکیه تصمیم گرفتند از این فرصت برای تقویت و توسعه خودشان استفاده کنند و علاوه بر این، این موضوع سکوی پرشی برای آشتی با روسیه و تقویت پیمان‌های استراتژیک با روسیه شده است.

در اسراییل نگرانی‌ها از این است که تلاش‌های اردوغان برای تقویت روابط با روسیه متعاقبا به افزایش همکاری با شریک آن یعنی ایران خواهد انجامید.

در واقع اردوغان سفر به تهران و دیدارش با روحانی را برای چند روز بعد از مذاکرات با پوتین برنامه‌ریزی کرده است لذا به نظر می‌رسد حرکت‌های اخیر رییس جمهور ترکیه نوعی برنامه‌ریزی برای ایجاد یک بلوک جدید در خاورمیانه باشد که این بلوک شامل روسیه، تهران، ترکیه، عراق، سوریه خواهد بود لذا چشم‌انداز حرکت‌های جدید ترکیه سیاست‌های کلیدی اسراییل در ترکیه و سوریه را بر هم می‌زند.

دیدار روز سه شنبه اردوغان و پوتین، برنامه‌های آمریکا و اسراییل و کشورهای عربی را تهدید به نابودی کرده است و به نظر می‌رسد ترکیه اتحاد با تهران را به اتحاد با گروه‌های دیگر ترجیح داده است، بنابراین توسعه روابط و همکاری‌های اخیر اطلاعاتی و نظامی اسراییل ترکیه که قبلا اعلام شده بود،  به دو دلیل بی اهمیت خواهد شد: ۱) اسراییل از اینکه تکنولوژی‌های نظامی‌اش را در اختیار ترکیه قرار دهد، حذر می‌کند چرا که ممکن است این تکنولوژی‌ها به دست ایران بیفتد.

۲) اسراییل، در اوایل حمله نظامی مسکو به سوریه در اواخر سپتامبر، قرارهایی با روسیه گذاشته که برخی از اینها اصلا منتشر نشده است. این قرارها شامل همکاری در عملیات‌های هوایی در سوریه است.

کد خبر : ۳۹۹۵۶۶